17 514 läst ·
27 svar
18k läst
27 svar
Planerar farstukvist, hjälp med ideer kring takstolar m.m
Sitter och skissar på en farstukvist.
Tanken just nu är att den ska bli 4x2 meter.
Det är alltså 2m mellan främre och bakre stolpe enligt bild.
Jag hade tänkt en 14 gradig luktning på taket som på min skiss.
Med bara 2 stolpar i djupet blir det ju endast 2 takstolar med CC 2000 vilket känns för klent? Skulle vilja få in en takstol till då vi ska ha tegelpannor och låglutande tak. Eller räcker 2 takstolar?
Kan man fästa ena takstolen i fasaden kanske?
Vill helst inte ha en bärlina mellan stolparna som takstol i mitten kan vila på då detta skulle bli mindre estetiskt tilltalande då taket i så fall höjs.
Jag gillar hur lågt vindskivorna ligger som på mina bilder.
Kan man klämma in en takstol i mitten utan extra stolpe på djupet(och utan bärlina som takstolen skall stå på)?
Taksam för ideer
Tanken just nu är att den ska bli 4x2 meter.
Det är alltså 2m mellan främre och bakre stolpe enligt bild.
Jag hade tänkt en 14 gradig luktning på taket som på min skiss.
Med bara 2 stolpar i djupet blir det ju endast 2 takstolar med CC 2000 vilket känns för klent? Skulle vilja få in en takstol till då vi ska ha tegelpannor och låglutande tak. Eller räcker 2 takstolar?
Kan man fästa ena takstolen i fasaden kanske?
Vill helst inte ha en bärlina mellan stolparna som takstol i mitten kan vila på då detta skulle bli mindre estetiskt tilltalande då taket i så fall höjs.
Jag gillar hur lågt vindskivorna ligger som på mina bilder.
Kan man klämma in en takstol i mitten utan extra stolpe på djupet(och utan bärlina som takstolen skall stå på)?
Taksam för ideer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det vore kanske ide med en bärlina mellan stolparna. På 2m behöver den nog inte vara jättegrov. Sedan skulle nog jag ha valt ett falsat plåttak. Tycker det ser lite klumpigt ut med pannor på ett sådant litet tak. 14 grader är väl också lite på gränsen för pannor.
Hur gör du med takavvattningen?
Hur gör du med takavvattningen?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Skippa takstolar och vänd på bärningen. En bärlina i framkant där du har fler stolpar samt en bärlina i fasaden. Mellan dessa lägger du sedan reglar, bärlinorna kan även utformas som takstolar så slipper du fästa taket i fasaden map vertikallast
Jag har tänkt om lite och inne på, som du säger, att det behövs en bärlina, skissade på det enligt bild. Får helt enkelt tumma lite på min design gällande estetiskt tilltalandejohel572 skrev:
Logga in
Skapa konto
Hm, ja jag funderar också på om 14 grader är för flackt för pannor. Vill ju helst ha pannor för att det ska gå hand i hand med huset, kanske måste satsa på ett brantare tak för tror inte plåt går hem hos regeringen hemma även om falsat kan vara snyggt. Vill ju dock att taket hamnar mot fasaden(men vi har förhöjt väggliv så det är en bit kvar)
Tak avvattning blir vanlig hängränna på båda sidor, orkade inte rita med det i skissen
Hur tänkte du med att vända bärningen? Att taket skall gå från fasad till framkant?B bossespecial skrev:
Jag tror vi vill behålla det V formade taket mot sidorna p.g.a. utseendet i så fall men tack för tipset (om jag inte missförstod dig)
Jag tänkte mest på hur stuprör mm påverkar det estetiska intrycket och då kan det ju vara bra att ham med i ritningen.
160x160mm stolpar och 195mm bärlinga är ju ganska kralligt.
Någon tipsade tidigare att sätta bärlinan på insidan av stolpen ger ett nättare intryck då stolpen tycks gå ända upp. Kan ju vara värt att testa att rita upp.
Någon tipsade tidigare att sätta bärlinan på insidan av stolpen ger ett nättare intryck då stolpen tycks gå ända upp. Kan ju vara värt att testa att rita upp.
Jo nog blir det robust, 160 stolpe är ju endast för att det är snyggt och 195 bärlina känns som det går bäst ihop med designen då den kommer ersätta dom små bågarna som sitter på stolparna som skall göras av 195 virke.johel572 skrev:
Jag tänkte mest på hur stuprör mm påverkar det estetiska intrycket och då kan det ju vara bra att ham med i ritningen.
Tänkte faktiskt också på att ha bärlinan på insidan istället, ska rita på det ocskå. Funderade även på att ha bärlina i centrum av stolpe likt bågarna och bara jacka ur halva stoplen, men då blir det plötsligt väldigt mycket mer mätande och finlir för att såg ut hål.
Fördel med bärlina på insidan är även att det blir lättare att dölja infästningen i stolpe.
Tegelpannor går tydligen bra att lägga i 14 grader, men hittar inga bra bilder på nätet med 14 grader. Vill gärna se hur det ser ut.
Ja, jag har funderat på om man kan göra någon snygg lösning för stuprör. Det är svårt, dom förstör en hel del! Var lite inne på att ha kedja istället men jag vet inte. Får fundera vidare på den biten. Gärna tips om någon har bra förslag på hur man på snyggt sätt löser dettajohel572 skrev:
Behåll formen, men vänd den "inre konstruktionen". Med andra ord, en rejäl takstol i vardera änden, och sedan en rejäl bärlina vinkelrätt not fasaden ovanpå den.LinusW skrev:
Kraften går då ner i stolparna och i fasaden, medan taket vila på ett antal bärreglar mellan takstolarna.. För att få plats för dem behöver du göra takstolarna lite lägre, men det går ju att fixa.
Du har inte möjligen en bild så man kan få en visuell jämförelse ert tak?P Pappa1986 skrev:
Hur menar du med reglarna? På min skiss är dom infällda och inte utanpå. Syns tydligast vid den bortre stolpen.
Kanske missförstår dig men utanpå stolpen har aldrig varit planen
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det blev nog ett missförstånd Behåll dina yttre takstolar och skippa den mittersta. Mellan takstolarna lägger du sedan infällda reglar som du sedan lägger råsponten på.
LinusW skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär blev vårat resultat
Ok, tyckte det såg ut som de ligger utanpå stolpen men då är jag med
Redigerat:
Ska du ha ett undertak i farstutukvisten? Om ja, så kan du alltid fästa bärlinan på insidan av stolparna och köra med en annan sorts takstol i mitten. På så vis kan du skjuta upp bärlinan något på höjden och då få det lite mer så som du vill estetiskt 
Dvs.
Ha de takstolarna som du tänkt dig i fran/bakkant. I mitten fäster du bärlinor på insida stolpe (jackar in) mellan dessa 2. Sätter du då dessutom en bärlina ovanför stolparna vid "öppningen" så kan du dels gå ner i dimension på bärlinorna och det räcker med att lägga 2st reglar på. Det behöver alltså inte vara en takstol i sig. Sen är la ändå den konstruktionen att föredra då det underlättar montage av undertak
Dvs.
Ha de takstolarna som du tänkt dig i fran/bakkant. I mitten fäster du bärlinor på insida stolpe (jackar in) mellan dessa 2. Sätter du då dessutom en bärlina ovanför stolparna vid "öppningen" så kan du dels gå ner i dimension på bärlinorna och det räcker med att lägga 2st reglar på. Det behöver alltså inte vara en takstol i sig. Sen är la ändå den konstruktionen att föredra då det underlättar montage av undertak