Hej!

Jag ska montera konstruktionsplywood på väggarna i mitt garage. Jag blir dock lite fundersam på klassningarna, och undrar om någon har koll på vilken skiva som jag bör köpa?

Hornbach säljer en 15mm P30 C+/C skiva för 339 kr
BauHaus säljer en 15mm CPC CE2+ skiva för 349 kr

10 kr är inte så stor skillnad, men vilken är "bäst"? :D

Behöver du konstruktionsplywood, de är tänkta för bärande konstruktion.
"vanlig" plywood duger om du ska ha det bakom gips.

Protte

Jag har tänkt att hänga upp överskåp och skulle vijla undvika att kortla överallt, men samtidigt vara säker på att skåpen inte ramlar ner på bilen... så därför tänkte jag köra med Konstruktionsplywood'en... Har du någon idé kring vad som skiljer de olika skiv-typerna ovan?

Nej jag har ingen aning om skillnaderna. Helt vanlig plywood kommer att hålla hur bra som helst.
Om du skruvar med cc 200 mm mot reglarna och sätter flera skruvar ( i överkant) som håller fast skåpen så kommer det att funka.

Protte

Och dessutom räcker det med 12 mm för det är väl reglat med 600 cc.

Protte

Bästa svaret

Jag håller med prototypen, det räcker med 12 mm plywood för det aktuella ändamålet. 15 mm plywood har lika många faner som 12 mm, så det är ingen avgörande skillnad.

Det förekommer äldre och nyare system för märkning av plywood., samt europeiska och amerikanska varianter. P30 betyder att böjhållfastheten (som du inte utnyttjar när du monterar skivorna stående) är 30 MPa (megapascal). CPC talar om kvaliteten (framför allt mängden kvistar) på ytfaneren på fram respektive baksidan. A,B,C,D där A är bäst, är en amerikansk klassning. P betyder att kvistar kan vara lagade. Ska plywooden vara synlig rekommenderar jag att du tittar på hur de ser ut innan du köper dem. Det är viktigare än vad de har för märkning.

• Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.