Hej
Tänker lägga vattenburen golvvärme med bärande spår/spånskivor i ett 30-tals hus.
Aktuella rum är kök och vardagsrum på en mellanvåning med ett träbjälklag som har kutterspån som isolering mot underliggande delvis oisolerade källare.
Får instruktioner om att bygga konstruktionen i den här ordningen:
- Bärande spårskiva 22 mm (med färdiga spår för golvvärmeslang)
- Ångspärr ("plastfolie" som viks upp ett par centimeter mot vägg)
- Golvfoam 2 mm
- Parkettgolv (Tarkett)
- Ventilerade golvsocklar
När jag frågar några andra så säger dom att man kan skippa ångspärren och köra vanliga golvsocklar?
Vad gäller egentligen? Magkänslan säger att det är fel att "stänga" inne fukten i bjälklaget?!
Tänker lägga vattenburen golvvärme med bärande spår/spånskivor i ett 30-tals hus.
Aktuella rum är kök och vardagsrum på en mellanvåning med ett träbjälklag som har kutterspån som isolering mot underliggande delvis oisolerade källare.
Får instruktioner om att bygga konstruktionen i den här ordningen:
- Bärande spårskiva 22 mm (med färdiga spår för golvvärmeslang)
- Ångspärr ("plastfolie" som viks upp ett par centimeter mot vägg)
- Golvfoam 2 mm
- Parkettgolv (Tarkett)
- Ventilerade golvsocklar
När jag frågar några andra så säger dom att man kan skippa ångspärren och köra vanliga golvsocklar?
Vad gäller egentligen? Magkänslan säger att det är fel att "stänga" inne fukten i bjälklaget?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad menas med delvis oisolerad källare? De flesta källare i hus från 30-talet är oisolerade. Däremot är de inte ouppvärmda. Ditt hus har ingen ångspärr någonstans men har ändå stått sig i mer än 80 år. Ångspärrar började användas först när mineralullsisolering blev vanlig. En ångspärr ovanpå detta bjälklag gör ingen nytta, men skulle kunna ställa till en viss skada om det vill sig illa.
Däremot funderar jag på om det är så lämpligt att lägga spårad spånskiva ovanpå golvreglarna. Det ser ut att vara rätt stor spännvidd i den bortre delen. Man kan misstänka att du skulle behöva limskruva en massiv spånskiva för att begränsa bjälklagets svikt. Vilka är golvbjälkarnas längsta mått och tvärsnittsdimensioner? De är säkert tre tum breda.
Däremot funderar jag på om det är så lämpligt att lägga spårad spånskiva ovanpå golvreglarna. Det ser ut att vara rätt stor spännvidd i den bortre delen. Man kan misstänka att du skulle behöva limskruva en massiv spånskiva för att begränsa bjälklagets svikt. Vilka är golvbjälkarnas längsta mått och tvärsnittsdimensioner? De är säkert tre tum breda.
Hej @justusandersson, tack för svar.
Ena halvan av källaren är omgjord till spa-del och tvättstuga och i den delen har man bilat ur och därefter isolerat golvet samt lagt golvvärme. I den andra halvan (den som är under vardagsrummet) är det gamla originalgaraget.
Golvreglarna är nog ca 7 cm ( knappt 3 tum) breda. Cc-avstånd är dock knappt 60 cm och båda Uponor och Lk:s spårskivor på 22 mm marknadsförs som bärande? Jag försöker så gott det går behålla takhöjden.
Ok, så bättre att skippa ångspärr? Trots "golvbranschens" rekommendationer.
Ena halvan av källaren är omgjord till spa-del och tvättstuga och i den delen har man bilat ur och därefter isolerat golvet samt lagt golvvärme. I den andra halvan (den som är under vardagsrummet) är det gamla originalgaraget.
Golvreglarna är nog ca 7 cm ( knappt 3 tum) breda. Cc-avstånd är dock knappt 60 cm och båda Uponor och Lk:s spårskivor på 22 mm marknadsförs som bärande? Jag försöker så gott det går behålla takhöjden.
Ok, så bättre att skippa ångspärr? Trots "golvbranschens" rekommendationer.
Vilka rekomendationer syftar du på. De lägen jag sett rekomendation av fuktspärr har det hadlat om att lägga på källargolv av betong. I din applikation har du ingen nyttaav en fuktspärr. Men även foamen är ju tämligen tät.
[QUOTE="Daniel 109, post: 3099728, membetragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf
r syftar du på. De lägen jag sett rekomendation av fuktspärr har det hadlat om att lägga på källargolv av betong. I din applikation har du ingen nyttaav en fuktspärr. Men även foamen är ju tämligen tät.[/QUOTE]
https://www.golvbranschen.se/media/3107/tragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf
https://www.golvbranschen.se/om-oss...ligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme/
r syftar du på. De lägen jag sett rekomendation av fuktspärr har det hadlat om att lägga på källargolv av betong. I din applikation har du ingen nyttaav en fuktspärr. Men även foamen är ju tämligen tät.[/QUOTE]
https://www.golvbranschen.se/media/3107/tragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf
https://www.golvbranschen.se/om-oss...ligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme/
Klicka här för att svara