Vet inte om detta hamnar i rätt forum men jag chansar...

Någon som har erfarenhet av kvaliteten på BYGGmax pärlspont 12x95?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08413095.aspx

Mycket kvist? Rakhet? Annat?

Det vi ska ta ställning till är egentligen om det är värt att satsa på att köpa in detta hos någon som tar mer betalt för sin produkt. Ska sätta 20 m2 i tak som ska kvistlackas & målas vitt.

Jag har byggmax pärlspont i hallen. Det var en del kvist i den. En del bitar hade inte riktigt full tjocklek, men framsidan var ändå slät. När färgen kommit på spelar ju inte kvistarna så stor roll. Jag är nöjd med resultatet, men kan tänka mig att det kan gå aningen fortare att jobba med panel av bättre kvalitet.

Erik

Jag har satt åtskilliga meter av denna hemma som vi kvistlackade och grundade innan montering för att sedan sprutmåla med lackfärg. Blev kanon. Lite jobb att kvistlacka givetvis men utan att h full koll så tror jag "kvistfri" panel är väldigt mycket dyrare så det kan vara värt jobbet.. Lycka till!

Det är rätt meningslöst att diskutera kvaliteten hos trä rent generellt. Du måste titta på just de brädor du tänker köpa.

Panel som man köper på byggmax är förpackad ett antal brädor i ogenomskinlig plast. Vill man ha den så får man köpa grisen i säcken.

Erik

Hej & tack för alla era svar hittills!

Re: andersmc - Menar du att olika leverantörer (av Byggmax kontrakterad tillverkare i det här fallet) inte skulle välja ut virke efter kvalitet? Vet jag inte om jag köper till 100%...

Re: Avemo - Har du själv köpt "grisen"?

Jag köpte grisen i säcken. Det var en kommentar till andersmc. Kanske är det en del av metoden att hålla lågt pris. Man får inte sortera ut de dåliga bitarna. Två gånger har jag spikat pärlspont. Första gången var det drygt 100 år gammal begagnad panel. Andra gången var det byggmax. I den jämförelsen var den gamla panelen något tjockare och lite bättre trä, men något sämre passform.

Erik

Milkshaken
normalt sett så köper väl Byggmax in virke från lokala sågerier/hyvlerier.... Vi har ju mycket SÖDRA här tex....
Hällerum mm..
Gäller det inte Finpanelerna menar ni ?

Milkshaken skrev:
normalt sett så köper väl Byggmax in virke från lokala sågerier/hyvlerier.... Vi har ju mycket SÖDRA här tex....
Hällerum mm..
Pärlspont för inomhusbruk är väl ändå finpanel? Moelven står det på förpackningen.

Milkshaken skrev:
Jag för min del har inte menat någonting mer än att lågt pris i många sammanhang tenderar innebära sämre kvalitet. Därför vill jag ta del av andras ev. erfarenheter av denna till synes billiga panel.

Nu har jag en ytterst liten egen erfarenhet av det jag frågade om, så jag tänkte skriva det ifall någon annan har nytta av informationen.

På vårt lokala varuhus (Linköping) hade de igår pärlspont från Södra. Förpackningen var genomskinlig så det gick att bilda sig en liten uppfattning om virket. Det jag kunde se såg OK ut, men å andra sidan ligger buntarna så att det är baksida ut = egentligen inte mycket man kan se... Längden var 4,80 m, vilket ledde till att vi avstod från att köpa (rummet är 5 m...). Vi frågade dock personalen och fick besked att de får in både 5,10 & 5,40 ibland, dock har de ingen möjlighet att veta på förhand vilka längder som kommer i nästa leverans.

Vad gäller byggmaxkvalitet så är det en oerhörd skillnad mellan olika leverantörer och tillfällen.
Ett paket 45x70 i köpte i skövde fick vi tex skrota 36% av pga skevhet och mga reglar var tom knäckta (diagonalsprickor)
Vid ett annat tillfälle så kunde vi använda närmare 95% av ett paket från Karlstad...

Jag gissar att det är Gudrun (stormen) som ställt till det med kvaliten i mellansverige.

Ja, jag bumpar denna tråd. Satte byggmax pärlspont i ett rum, fanns inga andra varuhus med det i lager. Visst raka var dom men väldigt mycket kvist, och bara en längd som varierade med tid. Första köpet var de långa, nästa halvkorta så de blev mycket spill. Och väldigt mycket trasiga där det är urfräst, fick elda upp flera långlängder i bastun. Till taket betsällde jag från Beijer. Inte en enda planka behövde jag kasera, mycket mindre kvist och dessutom 20% billigare (!). Förvisso beställningssortiment men då kunde jag beställa i närmaste längd. Den enda gången jag handlar pärlspont på byggmax igen är om jag har akut behov och behöver det direkt. Ska nämnas att jag gillar byggmax. Men pärlsponten var inte bra.

S
Köpte nyss 950m pärlspont på en lokal såg/hyvleri utanför Linköping. Tror virket var märkt södra. Är kvist på typ var 10e bräda, och då nån enstaka kvist. I övrigt kvistfritt. Prismässigt låg det samma som byggmax. Vet ju var jag ska beställa lister och foder i fortsättningen!

S swirve skrev:
Köpte nyss 950m pärlspont på en lokal såg/hyvleri utanför Linköping. Tror virket var märkt södra. Är kvist på typ var 10e bräda, och då nån enstaka kvist. I övrigt kvistfritt. Prismässigt låg det samma som byggmax. Vet ju var jag ska beställa lister och foder i fortsättningen!
Du det låter himmelskt! Är knappast så man förväntar sig kvistfritt när man köper pärlspont.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.