Ja, som rubriken lyder. Jag är på jakt efter ohyvlat virke i Stockholmstrakten för att snickra lite fågelholkar, men det verkar vara enklare sagt än gjort? Någon som har något tips? Inte fel om det är på södra sidan.
Ytterpanel av gran finns väl hos alla bygghandlare, borde väl gälla även i Stockholmstrakten?
Typ denna (första bästa sökträff): https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-ytterpanel-p08021145
Jag byggde ett tjugotal holkar och tror jag använde 21x95 fram och bak + 21x145 till sidorna. Oljehärdad board (typ Masonite) funkar bra som tak.
EDIT: Ofta är panelen hyvlad på ena sidan. Det är viktigt att sätta den ohyvlade sidan inåt så att ungarna har möjlighet att klättra ut när det är dags att flyga.
Typ denna (första bästa sökträff): https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-ytterpanel-p08021145
Jag byggde ett tjugotal holkar och tror jag använde 21x95 fram och bak + 21x145 till sidorna. Oljehärdad board (typ Masonite) funkar bra som tak.
EDIT: Ofta är panelen hyvlad på ena sidan. Det är viktigt att sätta den ohyvlade sidan inåt så att ungarna har möjlighet att klättra ut när det är dags att flyga.
Redigerat:
Det är inte så kritiskt om det är hyvlat eller sågat, ungarna tar sig ut utan problem även med hyvlat innåt.
Nu har jag iochförsig bara småfågelholkar och det kanske finns någon fågelart som är känsligare
Nu har jag iochförsig bara småfågelholkar och det kanske finns någon fågelart som är känsligare
Jag har väl tänkt lite som ni i det fallet. Både att de tar sig nog ut i alla fall och att fasadvirket borde duga. Men jag är väl skadad från barndomen med bonnasågat virke (ramsåg) som var ganska grovt på båda sidor, men det kanske är naivt att tro att det ska finnas något liknande? Jag tycker även att fasadvirket är väldigt finsågat 
Även i det här fallet är det småfåglarna som är målgruppen.
Även i det här fallet är det småfåglarna som är målgruppen.
Vill du kompromissa så gör sidor/bakdel/botten med sågad sida utåt och framstycket med sågat inåt.
Jag målar inte våra holkar så fästförmåga för färg behöver jag inte funderar på, däremot lägger jag en bit takpapp ovanpå som skydd.
Jag målar inte våra holkar så fästförmåga för färg behöver jag inte funderar på, däremot lägger jag en bit takpapp ovanpå som skydd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Grannen drar med kniv ett rutmönster på "insidan" just för att fåglarna ska få bättre fäste.
Protte
Protte
Klicka här för att svara