Hej på er!
Här kommer jag i behov av lite svar och lite råd.
Som nybliven förstagången husägare vill man ju få lite bekräftelse innan man börjar röja runt för mycket.

Hade en trasig gipsvägg i klädkammaren ( mot yttervägg) som jag skulle ta och byta ut mot OSB och gips.
Tji fick jag när det visade sig att det inte fanns någon regel längst ut till vänster i rummet. Den gamla gipsskivan fortsätter alltså in bakom nästa vägg.

Och nu till frågorna!

1. Kan det vara enklast att dra upp en extra regel längst ut till vänster?
  2. Om jag sätter en extra regel, kan jag då snitta upp bruna filten och bara trycka isoleringen inåt med regeln?
  3. Denna bruna "pappfilt", namn på den? Har samma under isoleringen på vinden.
  4. Den har lite skador här och där. Ska man ge sig på att lappa det på något sätt?
Vi får se om jag gjort mig förstådd.
Delvis trasig gipsvägg i ett hörn med exponerad, brun isoleringsfilt och saknad regel till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en bruna byggpapp med skador, som används för isolering bakom en gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innervägg eller yttervägg?
Är det en plastfolie som du skurit hål i och det är en yttervägg så skall du nog "laga" den.
Finns åldersbeständig plasttejp att köpa "överallt".

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Innervägg eller yttervägg?
Är det en plastfolie som du skurit hål i och det är en yttervägg så skall du nog "laga" den.
Finns åldersbeständig plasttejp att köpa "överallt".
Det är yttervägg men det är inte plast. Mer som "filt" eller papper.
Tidigare ägarna hade kört långa skruv långt in i isoleringen. Antar att det är någon gammal diffusionspärr men vet inte riktigt vad detta heter.

T timmerhuset_78 skrev:
Det är yttervägg men det är inte plast. Mer som "filt" eller papper.
Tidigare ägarna hade kört långa skruv långt in i isoleringen. Antar att det är någon gammal diffusionspärr men vet inte riktigt vad detta heter.
ligger inte heller helt tät utan bara överlappande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.