P
Har ett svajigt/gungigt golv i vardagsrummet (360x575 cm) och jag vet varför men är lite osäker på hur man bäst åtgärdar det. Problemet är att det är ett gjutet bjäklag från 1929 som antagligen är alldeles för dåligt armerat. Under vardagsrummet ligger garaget i källaren och där har man försökt att åtgärda det med en lådbalk/fyrkant som man lagt på den "platta" sidan så den är ganska så böjd. Hoppar man eller dansar i vardagsrummet så gungar hela golvet. Vilka dimensioner tror ni skulle krävas och hur många balkar för att få till det ? kan tillägga att takhöjden i garaget inte är mer än ca 190 cm så låg bygghöjd är ju att föredra.

Balken syns högst upp i bilden Garageinteriör med synlig böjd balk i taket, verktyg och rörigt arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett inte helt ovanligt problem tyvärr. Är betongen golv i rummet ovanför eller finns det trägolv överst? Om svaret är ja, hur hög är denna konstruktion? Betongen var nog en del av brandskyddet. Höjden i källaren är dock ovanligt låg för att vara från 1929.

P
Det ligger ett parkettgolv i vardagsrummet och jag misstänker att det är samma konstruktion som i det gamla köket där det ligger ca 10 cm höga reglar på betongen och sedan fyllt med slagg innan undergolvet av trä spikades på plats. Så något utrymme att regla upp ovan betongen finns tyvärr inte och att riva alltihop vågar jag inte, vet ju aldrig vad som kan hända med källarväggarna då. Enda lösningen är nog att stämpa upp och få dit några flera balkar på gjutna pelare. Mycket arbete dock.

Med den begränades spännvidden, 3,6 meter, går det faktiskt att använda 10 cm höga stålbalkar och få ett godtagbart resultat.

P
Hur många och med vilket avstånd tror du det går åt ?
Det finns möjlighet till bättre takhöjd då garagegolvet ligger ca 15 cm högre än infarten utanför men det är mycket jobb då det är berg under så risken finns att det blir en hel del att spräcka.

Jag menade att man lägger stålbalkarna ovanför garagetaket som ersättning för befintliga träreglar så att du får ett stabilt bjälklag som inte påverkar betongen.

P
Aha då är jag med fast då ryker ju det gamla parkettgolvet.

Om det är ett stavparkettgolv går det nog att lägga tillbaka.

P
Tror det är lamellparkett.
Närbild av ett mönstrat lamellparkettgolv i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Javisst är det lamellparkett. Inte original med andra ord. Det brukar också gå att rädda, minus någon enstaka bräda, om man är fförsiktig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.