Godkväll på er!

Har ''tjuvläst'' en hel del här på byggahus, mycket kunskap finns att hämta här! :)

Jag och flickvännen, blott 23 år vardera, kommer troligtvis snart att få köpa ett radhus i Stockholmstrakten om inte allt för länge (utköp av arv). Huset är på 150kvm á 3 plan, alltså totalrutten planering, 3 ettor staplade på varandra. Idag bor vi tokdyrt på 11k/månad @76kvm... Vi vill få ner månadskostnaden lite.

Radhuset köps köps i befintligt skick - modell 1963. Det är TOTALT renoveringsbehov, precis allting är originalutförande. Budgeten på en ytskiktsrenovering har vi satt som 500k i tak, är det åt helvete för lite? En hel del material köps till grossistpriser, och det som går via annat håll planeras vara ''billigt men bra'', alltså inga dyra materialval. Allt jobb planeras göras själv, så tillkommer ingen arbetskostnad (är tanken). Är elektriker och renoverar lägenheter / hus till vardags och är bekant med de flesta moment. De moment där jag är osäker finns kompetenta personer i min närmsta närhet att fråga / ta hjälp utav.

Fråga 1: Huset är proppat med asbest. Eternit på utsida, eternitkanaler, svartlim under varje matta, asbestböjar på isoleringen etc etc. Budgeten tillåter inte någon direkt sanering, och vill inte äventyra asbesthalten i luften allt för mycket. Hur är det att renovera ovanpå de gamla skikten? Tänkt att det ska bli klickgolv på de flesta ställen, klinkers i badrum. Vet att de finns de som gör så här för att slippa riva i asbesten... Men är det ett OK sätt? Tex att flyta direkt på mattan i badrum?

Fråga 2: Om man skulle vilja sälja om några år, vad säger dolda fel om det skulle ligga asbest under det ''nya fina skiktet?''

Fråga 3: Stammen är aldrig bytt, och skulle verkligen behöva bytas. Då jag inte vill öppna upp golven allt för mycket, visst fan går det bra att bara ''skära ut'' och ta upp för stammen?

Mycket text blev det! :) Hoppas det går att få ett hum på vad jag menar, annars så är det bara att säga åt mig att förtydliga!

Tackar på förhand :)
Med vänlig hälsning, Andreas

1. Med stor försiktighet så går det oftast att ta bort eternitplattor och eternitkanaler utan att damma. Asbest i rörböjsisolering låter man väl sitta för oftast behöver inte rören bytas. Svartlimmet har jag ingen åsikt om. Få se vad någon annan säger.
2. Jag skulle vara öppen med det i så fall.
3. Går väl, men det kan behövas förbindande kortlingar eller ditssskruvade hjälpreglar/lister för att lappa ihop det. Sen kan ju stammar gå i mitten på en bjälke och behöva "träs" ut. Beror helt på hur det ser ut och vad du stöter på.

Redigerat:
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
2. Om du bara meddelar att det finns asbest/Svartlim under det nya golvet kan det aldrig bli ett dolt fel

• Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
M MagHam skrev:
(Text)
R Robin Wahlman skrev:
(text)
Tackar för svaren! :) Har varit på ett 30st+ husvisningar där åtminstone hälften varit tidigare än 80tal, och aldrig har det nämnts asbest eller funnits svar när man frågat. Det vanligaste är kanske att folk bara river upp allt ovetandes om vad asbest är? Det gemene tycks veta är att det är farligt, men finns det i mitt hus? ''Nä... Det finns väl bara i fabriken i Lomma?'' :p Men som ni skriver så ärlighet varar längst! Men då kanske inte en jäkel vill köpa när de ''vet'' att det finns asbest :thinking::rolleyes:

Rickard.
Förstår inte hur asbest kan bli ett fel, att det finns asbest i ett hus kan nog aldrig bli ett dolt fel. Men sen så bör man såklart inte ljuga om sånt man absolut vet, men i många fall så vet man faktiskt inte om det finns asbest eller inte tills man river bort det.

Alla hus är inte fullproppade med asbest bara för att dom byggdes innan förbudet.

• Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Alla hus är inte fullproppade med asbest bara för att dom byggdes innan förbudet.
Det ligger ju kanske en sanning i det du säger :thinking: Asbest är ju i sig självt ett material,och inte ett fel! Men skulle man kunna se det som ''fel'' att det ligger ett tidigare lager golv under det nya?
Och även sanning i det du säger om att årtalet inte avslöjar asbest eller inte! Men i just det här fallet så är det bekräftat med provtagning. Svärföräldrarna bor i samma område byggda 6 år senare (samma hustyp) och även de hade svartlim, eternitkanaler, i fix och fog etc. :thumbdown:

• Wow
MagHam
  • Laddar…
Stickan56
men i många fall så vet man faktiskt inte om det finns asbest eller inte tills man river bort det.

Och ibland måste materialet skickas på analys för att man skall få veta om det är asbest.

Stickan

• Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
Rickard.
Det blir väl en bevisningsfråga i rätten om man ljugit medvetet, lite över min kunskap men så länge man är ärlig med att man inte tagit bort originalmattan om det kommer upp så är det nog ingen fara. (som exempel)

Upplysningsplikten täcker väl bara att man måste svara ärligt på frågor och inte att man behöver berätta precis allt man vet om huset.

Ett tips för renoveringen bara är att det går bra att sanera asbest själv så länge man respekterar det och inte är korkad så det kan i vissa fall vara bättre att göra ordentligt direkt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ett tips för renoveringen bara är att det går bra att sanera asbest själv så länge man respekterar det och inte är korkad så det kan i vissa fall vara bättre att göra ordentligt direkt.
Hur tar man lämpligast bort plastmattan? Mindre översvämning för att hålla det blött och dammfritt? Om det hade varit trägolv hade man ju rentav kunnat såga ur golvet... Men då det är betong kommer limmet behöva slipas bort. Eller finns det något annat alternativ att få bort limmet? Utöver att rätt ska vara rätt... Och lager på lager inte är rätt! :p Finns det några uppenbara nackdelar att lägga golv på golv, förutom det att takhöjden blir några centimeter lägre?

Angående eternitkanalerna så är det ingen fara om det inte är till-luft. Angående mattan och stickgolvet är det ingen fara heller, bara du inte ska borra ner i golvet, då följer asbest med upp. Du kan köpa asbestvarningstejp som du kan tejpa under stickgolvet.
Man använde inte asbest som isolering till rören utan man blandade asbest i gasbinda och virade runt böjarna för att det skulle se bättre ut. Om ni ska sanera inomhus så tänk på:
• Plasta in rummet
• Använd speciell luftrenare (hyra en)
• Blanda lim och vatten och blöt ned (minskar dammspridning)
• Använd engångsdräckt av typ 5 och använd P3 halvmask.
• Använd aldrig en vanlig dammsugare för att dammsuga asbest, använd en med HEPA-filter.

Stickan56
Asbestfibrer förekommer i limmet som användes till golvmattor- och plattor kring 60-talet.
Men allt lim innehåller inte asbest.
Men för att verkligen veta måste man göra en provtagning och skicka på analys.

Stickan

Bästa svaret

Svaren nedan kommer i fel ordning. Skriver på mobilen.

S StorBagaren skrev:
Fråga 3: Stammen är aldrig bytt, och skulle verkligen behöva bytas. Då jag inte vill öppna upp golven allt för mycket, visst fan går det bra att bara ''skära ut'' och ta upp för stammen?
Vad ör det för bjälklag? Trä, betong? Stammarna är i gjutjärn och kan vid behov slås sönder om du inte kan trä ut dem.

S StorBagaren skrev:
Fråga 2: Om man skulle vilja sälja om några år, vad säger dolda fel om det skulle ligga asbest under det ''nya fina skiktet?''
Asbesten är inte problemet, dock kan du inte säkerställa att det inte finns fukt bakom befintligt ytskikt i badrummet. Vad det gäller asbest under mattor på vilka du lagt klickgolv. Det är inget dolt fel, det är inte ens ett fel. Asbest förekom på 60-talet och du har ingen skyldighet att informera om det. Om någon frågar kan du ju svara att du inte vet, för du vet inte, eller har du tagit prover?

S StorBagaren skrev:
Fråga 1: Huset är proppat med asbest. Eternit på utsida, eternitkanaler, svartlim under varje matta, asbestböjar på isoleringen etc etc. Budgeten tillåter inte någon direkt sanering, och vill inte äventyra asbesthalten i luften allt för mycket. Hur är det att renovera ovanpå de gamla skikten? Tänkt att det ska bli klickgolv på de flesta ställen, klinkers i badrum. Vet att de finns de som gör så här för att slippa riva i asbesten... Men är det ett OK sätt? Tex att flyta direkt på mattan i badrum?
Låt eterniten på fasaden sitta, det skadar ingen. Låt befintliga eternitkansler sitta, eller måste dessa flyttas/rivas? Samma sak med vattenrör i källare? Badrummet behöver du dock sanera, om det innehåller asbest. Du kan ta prover på materialet, se till att få med fix och fog från både golv och vägg, 2st prover. Ta sanering på det som är asbest. Kostnaden ligger på 15-20.000kr före ROT. Du kan utan vidare lägga klickgolv ovanpå befintlig matta. Flytspackla absolut inte direkt på mattan i badrummet, ska du renovera så gör det ordentligt, annars kan du dels få problem själv men också ställas till svars för dolda fel.

Budget:

För de pengarna kommer du långt om du gör det mesta själv och väljer hyfsat billiga material.

• Gilla
StorBagaren och 1 till
  • Laddar…
En radikal motfråga...
Måste du ta bort (eller ens dölja) eternitfasaden? Är den hel och välskött (målad) så behöver den inte vara ful även om det är många som tycker det. Men jag tror trenden håller på att vända här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.