J
Hej
Jag har monterat takgips och satt remsor i långskarvarna och spacklat de. Kortskarvarna har jag bara spacklat och dragit på microli. Nu när jag ska måla då syns kortskarvarna tydligt :-)
Vad gör jag nu ?
Kanjag öpnna en nedsänkning ca 10 cm i kortskarvarna och sätta dit remsa och spackla och sen slipa slätt i nivå med microlitet och måla därefter ? eller vad har ni för förslag ?

Varför syns skarvarna? Har spacklet sjunkit eller har de spruckit? Jag tycker ofta det behöver spacklas flera gånger då spacklet sjunker. Till nästa projekt kommer jag spackla med gips istället för färdigt spackel och hoppas att det sjunker mindre över tid.

Du kan inte slipa genom pappen för att sedan sätta remsa. Då är det bättre att remsa över och spackla flackt över remsan en bra bit ut åt sidorna.

J
T toolman77 skrev:
Varför syns skarvarna? Har spacklet sjunkit eller har de spruckit? Jag tycker ofta det behöver spacklas flera gånger då spacklet sjunker. Till nästa projekt kommer jag spackla med gips istället för färdigt spackel och hoppas att det sjunker mindre över tid.

Du kan inte slipa genom pappen för att sedan sätta remsa. Då är det bättre att remsa över och spackla flackt över remsan en bra bit ut åt sidorna.
Jag tror att när jag limmade microliten då har gipset svält vid kortskarvarna. Nu har det blivit en liten upphöjning vid skarven. Det är inte mer än ett par milimeter. Jag tänker på 3 olika alternativ.
1. Slipa den slätt och måla
2. Spackla bred över micliten och sen slipa och måla
3. Skära ut 5cm höger och vänster av skarven så att det blir en nedsäkning och limma remsa och spackla på/ slipa och måla
Kan man spackla en tunn lager på miclolit ? Jag har aldrig gjort det. Jag brukar iofs spackla skarvarna mellan vaden men det är bara 1 mm. Har du gjort det förut ? Vad blev resultatet i så fall ?

H
För att lura ögat, det är det som gäller. Att få något att inte synas i taket är svårt det blir ett släpljus från fönstren som framträder allt i taket, Spackling ( s.k bredspackling ) ska vara min 25 cm på varje sida om skarven med remsa/papper över samt att det måste spacklas flera ggr.
Det ska vara en lååååång kulle över skarven, specielt i tak, då kan ögat luras

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.