2 451 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Val av gipsskiva för tak med bäst ljudisolering
Håller på och bygger ett biorum i källaren, planerar nu taket. Vi har satt glespanel (CC 30) och har tänkt skruva upp gips. Eftersom det är så låg takhöjd kan jag inte bygga taket för tjockt. Det alternativ vi funderat på är antingen ett lager 15mm brandgipsskiva eller två 6mm renoveringsgips. Frågan är då, vad är att föredra om man vill ha bäst ljudisolering? Eller finns det kanske ett annat bättre alternativ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag antar att det är ljudet från bion som du vill avskärma mot omgivningen? Då är frågan vilket frekvensområde som är viktigast? En gipsskiva på glespanel fungerar som en membranabsorbent som är effektiv mot låga ljudfrekvenser. Ju längre c/c-avstånd mellan glespanelen desto lägre blir resonansfrekvensen. Jag skulle tänka mig att c/c 30 är bäst runt 500-600 Hz. Sedan kan du borra hål i skivan med jämna avstånd och placera mineralull bakom och få den att bli mer bredbandig som absorbent. Varför inte starta med en skiva renoveringsgips och prova dig fram? Utförandet av bjälklaget mot nästa våning påverkar naturligtvis förhållandena också. Det var rätt länge sedan jag sysslade med den här typen av problem. Det finns andra på forumet som är mer kunniga.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Brandgips isolerar ljud bättre än normalgips. Ju fler lag gips desto bättre av samma anledning som Justus skriver. Problemet med endast 1 lag gips är skarvarna. Vid fler lag läggs ju skarvarna om lott och man får ett tätt montage. Skarvarna bör även ha ett upplag för att det ska bli bra.
Som du säkert vet är ju luftspaltens storlek, isolering och skivmaterial ovanför avgörande för hur bra ljudisolering du får. Med ett normalt träbjälklag och golvspån på ovanvåningen kan du inte räkna med någon större isolation av de låga frekvenserna. Konstruktionen kommer inte isolera bort suben. Med tanke på låg takhöjd skulle du kunna köra 1 brandgips + 1 renoveringsgips.
Som du säkert vet är ju luftspaltens storlek, isolering och skivmaterial ovanför avgörande för hur bra ljudisolering du får. Med ett normalt träbjälklag och golvspån på ovanvåningen kan du inte räkna med någon större isolation av de låga frekvenserna. Konstruktionen kommer inte isolera bort suben. Med tanke på låg takhöjd skulle du kunna köra 1 brandgips + 1 renoveringsgips.
Klicka här för att svara