Vi är i full gång och renoverar vår trapp inkl sätter in trappbelysning i väggen. Vid test har snickarna skruvat upp MDF-skivor eftersom vi vill bygga in stegen. Vi ska måla trappan vid och stegen ljusgrå.

I överkant har det lämnats en glipa på ca 3-4 mm. I sidorna så är det på vissa steg en minimal glipa och på andra ställen ingen klipa. Vid test så knarrar trappan lite grann.

1) Hur brukar man göra på sidorna av skivan som stänger igen trappsteget? Man vill ju inte heller ha en ful glipa och att foga blir ju inte bra eftersom den delen rör ju sig när man går på stegen. Tänker jag fel?

2) Bör man använda någon sorts locktite/gänglim så att skruvarna inte skruvas ut något över tiden?

3) Räcker det med att MDF-bitarna endast är fastskruvade i nederkant?

Kom gärna med tips innan det är för sent :-) Tack på förhand!

Trappan framifrån
Renoveringsprojekt av trätrappa med MDF-skivor och förberedelse för trappbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappan bakifrån (ej spacklat skruvar mm)
Trappa under renovering med MDF-skivor skruvade mot trappsteg, synlig glipa ovanför.
Skapa konto

Viss glipa (men ganska liten)
Renoverad trappkonstruktion med MDF-skiva och synlig glipa mellan skiva och träram.
Skapa konto

För liten glipa? (mdf mot trä som rör sig när man går på steget)
En närbild på en trappa med en MDF-skiva bredvid en trästruktur och en synlig glipa på överkanten.
Skapa konto

Glipa ovanför MDF:en
Närbild av trapprenovering visar MDF-skiva med glipa vid trästeg.
Skapa konto

Jag har lärt mig en annan tråd av någon (Findus?) som är betydligt bättre snickare än jag att facktermen är att "bombera" dvs att göra hela sättsteget lite konvext så att det bara nuddar överliggande plansteg på mitten. Då kommer det inte att knarra.

För att verkligen få stum kontakt mellan plan och sättsteg så kan man pressa upp plansteget medans sättsteget skrivlimmas i underliggande plansteg.

Till en furutrapp hade jag personligen valt limfogskivor istället för mdf för att få mer homogent material

• Gilla
Jimmy1974
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.