Problem med snidad taklist

2k läst  50 svar

1. T
    Nybyggare Nivå 2
    Hej på er,

Har hängt här ett tag nu och glider dagligen runt och läser i diverse trådar, med mycket nöje, men nu är det dags att ställa en fråga för jag håller på att slita mitt hår.

Har nyligen flyttat in i huset som jag och sambon byggt under 2018. Eller ja, jag har väl byggt och sambon har tagit hand om våra 2 små barn. Har nu äntligen kommit till skott och börjat med att sätta taklisterna. Eftersom jag är särskilt förtjust i att göra saker lite krångligare än vad de behöver vara så har jag valt att, i brist på ett bättre ord, snida mina innerhörn.
    Gjorde det med alla golvlister och gillar att resultatet blir en tajt och fin skarv.
    Nu har jag däremot stora problem med att få till samma sak med taklisten. Jag får inte ihop den, hur jag än gör så är det ett speciellt ställe på listen som inte vill sig. Se rödmarkering på bifogad bild.
    Jag vet inte om det är jag som gör fel eller om det är profilen på listen som ställer till det. Vet inte om det går att urskilja på just den här bilden men själva droppen/pärlan eller vad man ska kalla den har en fördjupning bakom sig som, "går upp bakom" droppens undre kant (om ni är med på vad jag menar).

Om bildmaterialet inte räcker så ska jag försöka fånga en bild på två bitar som inte går ihop.

Tacksam för alla tips & råd som ni kan tänkas bistå med. Eller är det bara så enkelt som att: öva mera & gör om gör rätt =D

2. T
    Medlem · Nivå 15
    Det är inte riktigt klart vad du menar med "snida'".
    Kan det vara så att du vill montera listerna med en gering i rummets hörn? Då behöver du en gersåg med 45 graders vinkel (så exakt som möjligt) samt mycket tålamod innan du får reda på i vilken vinkel du ska lägga listen i sågen. Det är bäst att träna på en mängd småbitar innan du fördärver långa längder.
    Om du däremot vill sätta första listen rakt och sedan karva i den mötande listen så att den passar in i första listens profil då kan det bli jobbigt med droppnäsan. Den karvade listen behöver en motsvarande utsprång uppåt så att du monterar den underifrån.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    • Laddar…
  4. T
    Nybyggare Nivå 2
    Exakt så. Det är det jag inte får till riktigt.
    Kanske bara är mer övning som gäller.

5. T
    Nybyggare Nivå 2
  6. FreQa
    Renoveringsnovis · Nivå 11
    Förkroppa är det snyggaste och bästa. Springan syns inte när trät torkar eller huset rör sig på samma sätt.
    Denna länken är bra

• Laddar…
  7. T
    Nybyggare Nivå 2
    Ja precis, det är väl det ordet jag letar efter och det som jag har gjort med alla golvlister.
    Har då som sagt stött på problem med just den här profilen då jag inte får ihop det.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Varför inte gera som alla andra?

9. T
    Nybyggare Nivå 2
    Mestadels för att jag gillar att utmana mig själv och lära mig nya saker :)

10. J
    Medlem Nivå 3
    Jag brukar gera listen innan jag sågar ur profilen. Använder en liten bahco lövsåg för att få det snyggt. Det sista slipar jag med en rundfil eller liknande som passar i profilen. Youtubea lite på "coping crown mould" så kanske du får lite nya tips.

11. A
    Medlem Nivå 5
    De flesta hus har inte 90-graders vinklar i hörnen, speciellt om det är ett gammalt hus. Vinkeln mot taket är inte 90 grader, vinkeln mellan vägg och vägg är inte 90 grader. Förkroppning av lister är ju en vedertagen metod att hantera detta och förhållandevis enkel jämfört med att försöka kompensera för skillnaden från 90 grader vid gerning.

Innan jag förstod bättre provade jag att gera lister i ett gammalt hus, resultatet blev uselt och jag fick göra om allt. Nu bor jag i ett annat äldre hus där någon klantskalle (hantverkare!) har gerat golvlisterna och sedan fyllt i skarvarna med enorma mängder latexfog. Det ser förskräckligt ut.

12. A
    Medlem Nivå 5
  13. T
    Nybyggare Nivå 2
    Ja precis, har kört samma teknik jag med tills nyligen då jag monterad på en lamellrondell på vinkelslipen och slipar bort överflödet istället. Tyckte det var lättare och snabbare.

Det är som sagt bara den här profilen jag stött på problem med så därför undrar jag om det kanske är något jag missar eller gör fel eller om det är dömt att misslyckas med denna profil.

Youtube har slut på osedda videos nu

14. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Att förkroppa är det rätta sättet att göra det om man vill vara inredningssnickare och inte byggnadssnickare. Med den där listen är det tyvärr inte möjligt. Jag hade i ditt ställe valt en annan list, hellre än att sänka mig till byggnadssnickeri. En byggnadssnickare gerar innerhörn. Märk väl att jag gärna krånglar till saker och är dokumenterat dryg.

• Laddar…
  15. T
    Nybyggare Nivå 2
    Det är så alltså? Beror det på den där ’droppnäsan’?

Välja en annan list känns... sådär, vi har lite granna redan bestämt oss för den och köpt på oss av den men man kan ju ändra sig! :crysmile:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: