Byggmaterial & Byggteknik
krambriw: Beroende på tänkt användnings område så är en oisolerad kallvind ganska kass för förvaring - allt där uppe utsätts för omväxlande höga och låga temperaturer och växlande luftfuktighet vilket faktisk bryter ner allt organiskt ganska snabbt - lackerade möbler tex tenderar lacken börjar spricka, plast och textilmaterial bryts ner och allt blir ofta skitigt och dammigt - om det är
InsidersUnited: Gillar du rostfritt så skulle en sådan här fungera, bara spraya till valfri färg. Finns i 4 tums också, 94 kronor är inte mycket för rostfritt.👍 https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/batventilation/ventilgaller/rosettventil-rostfri-o-5-2000060404 [bild] Samma typer av ventiler finns på typ Temuuu, för under 50lappen, men där handlar inte jag.
StevieGee: Hur gick det med detta? Är i precis samma situation..
Vante: Ta bort baksidan på noten, lämna lite vid golv och tak, du har skruvat i fjädern?
Bo.Siltberg: Med väggsidan öppen skulle du kunna fräsa in en slang med FK så att du får en helt dold förläggning. Svårigheter kan finnas i taket då rörutloppet skulle behöva flyttas närmare väggsidan. Även ledningen som går nedåt skulle kunna läggas i slang så att det blir dolt. Det kan dock bli knepigt med övergången till utanpåliggande kabel, så man måste alltså förlägga en kabel i
magnuznilzzon: Jag har en form av panel som balkongräcke som jag inte kan hitta på bygghandlar, men kanske om jag vet vad det heter så kan jag hitta det? Det är två profiler: den ena som ett tjockt T, 20 mm tjock, 115 mm bred, med "stammen" 85 mm. Den andra är en 10 mm planka, 55 mm bred. [bild]
Gunkar0502: [citat] Har någon erfarenhet av markskruv till uterum
klaskarlsson: [citat] Det bör väl gå. Det bli då bygglovspliktigt (eller iaf en anmälan) eftersom du ändrar i bärande konstruktion, och såklart skall du (eller konstruktör) räkna på det så det funkar. Du kommer nog få lämna in beräkningarna till kommunen sen också.
possum77: Går utmärkt. Förborra gärna innan så slipper du sprickor i träet :)
Centano: Vart kommer marknivån att ligga och vad tänker du dig för något utanför limträramen?
Nicke Nyfiken: [citat] B.S. Jag hade två sådana tak monterade underifrån på förra kåken. Ett på uterummet som var 30+ år gammalt utan att läcka en droppe. Och ett på carporten som var 10 år gammalt även det helt utan läckage. Så bara tänk om och gilla läget...
Bengtsson86: [citat] Aha, då hänger jag med. Tack för förklaringen!
Törner: Hej! Vi planerar att byta ut vår nuvarande trappa till övervåningen och söker tips och idéer kring möjliga lösningar. Den befintliga trappan tar upp en stor del av rummet, som vi gärna vill göra om till ett barnrum, så vi vill spara så mycket golvyta som möjligt. Vi har ett befintligt bjälklagshål i betong på 137 x 90 cm. Det är alltså ganska smalt upptill, men bjälklaget är
Rickard.: Rita upp hur du tänker och vars kraften blir men menar du att kraften ligger uppepå 195an och 45x70 går ut bredvid skulle jag säga att skillnaden är helt oväsentligt mot bara en 45x195.
Stefan1972: Finns tusentals dylika fästelement för möbler som är tillverkade enbart för möbeltillverkaren och inte tagna ur nå standardsortiment ....Gängan på den synliga långa skruven ser ut som tum så möbeln kanske inte ens är "svensk"...... Jag tror nog man har störst chans på IKEA och deras reservdels sortiment. Kanske man kan hitta nåt där som går att använda.
fribygg: Hur ser det befintliga uthuset ut, vad är det byggt av? Vad har du för takhöjd inne i uthuset?
z_bumbi: Jag vet att laddaren tål att sitta öppet men jag skulle vilja ha mer tak. Fast bygget som sådant är riktigt snyggt.
BirgitS: [citat] Det är nog inte ett säkert sätt i alla hus. Där vi bodde förut var enda skillnaden mellan bärande innerväggar och inte bärande att det var kraftigare reglar i de bärande. Men båda var träregelkonstruktion och ett lager gipsskivor så det lät likadant oavsett var man knackade.
Henkan Sundberg: Hej, Jag vill ta bort dörren på bifogad bild och göra en större öppning ca 40 cm bredare åt vänster om dörren. Samtidigt vill jag öppna upp öppningen ca 20 cm mot regeln i taket. Mitt hus är utbyggt och kortet är taget från utbyggnaden in mot gamla delen och firman som byggde ut har skruvat fast den stora regeln i taket i gamla ytterväggen. Regeln stöttas inget nerifrån utan är
Brewtal: [citat] Tack för svar. Funderade också på att ersätta med snedsträvor. Kanske säkraste och enklaste alternativet. Jag kan järn bättre än murning
Claes Sörmland: [citat] Din fråga är kvantitativ, jag gissar att i kvantitativa termer är våtrumsfärg mycket tätare än t ex matt takfärg. Men frågan är mer om takfärgen inte i absoluta tal är tillräckligt tät för att stoppa skadeorsakande fuktvandring. Ett argument för detta är att vanlig takfärg används i badrumstak, rejält fuktiga miljöer. Alla dessa färger är "laxtexfärger" som är
Pjosk75: Hoppla hoppla, såna fanns med bland de spik och skruv jag och sorterade för någon kväll sedan. Bra att veta vad de ska användas till.
Mikael fransson6: Hej, om någon går in o läser kan jag meddela att ingen asbest fanns i dessa.
Liljeros: Se till att fullskruva i beslaget med ankarskruv så ska det inte vara ett problem.
Matti_75: 4st 100mm spik per förband är vad som brukar krävas konstruktionsmässigt
Johan Gunverth: [citat] Det är ju för att husen inte skall stöta emot varandra. Finns liksom inte mer plats mellan husen på kronoholmarna. 🤓😉 Jag skulle säga att i just Bohuslän har man helt normala takutsprång. ...så din observation stämmer inte
gromit42x: Gjorde så att jag tog av fjädern på den korta biten som ändå till stor del hamnar bakom fönsterfodret. Satte ihop de tre sista brädorna i förväg och spikade allt framifrån.