Hej,

Ska installera spiskasett i öppna spisen. Har dock stött på problem. Tydligen är min öppna spis av mindre modell, då den enda spiskasetten som skulle passa är keddy 1001. Den är säkert bra, men dyr. Det är en grov vertikal järnpinne som är ivägen för att öppna dörrarna på alla andra modeller jag kikat på.

Går den att ta bort? Eller är den bärande?

Den är svetsad i en ram ovantill, nedantill tycks den halvt stå på skivorna, halvt ha en spets som går ner genom skivan. Får in ett papper mellan skivan och järnpinnen nedantill, men inte genomgående. Det går enkelt att rucka på pinnen 1mm sidled nere, så det får mig att gissa att den inte är bärande. Men vågar inte avlägsna den utan att fråga bättre vetande först.

Tack,
Justus

• Grov vertikal järnpinne i murad öppna spis, fästad i ramen ovantill. Frågeställning om den är bärande hinder för spiskasettinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Järnpinne i öppna spisen med papper inskjutet mellan pinnen och skivan i botten på kaminen.
    Skapa konto
  • Öppen spis med synlig vertikal järnpinne i mitten, tegelväggar och marmorerad kant; dekorativt föremål ovanpå, ved vid sidan.
    Skapa konto
BirgitS
Det är nog vanligt att pelaren under hörnet är bärande. Det blir rätt stor last där ute i hörnet.

• Gilla
Brewtal
  • Laddar…
Framför allt är väl murning som läggs vågrätt på det sättet kass på att ta upp krafter i riktning neråt, det är därför spiselkransen placerats på en järnbalk.

Som alternativ kunde man nog fixa någon form av snedsträvor alternativt båge istället för en central stolpe för att kunna ha öppna dörrar i mitten.
Eller mura om kåpan så den vilar på ett självbärande valv.

R Räknenisse skrev:
Framför allt är väl murning som läggs vågrätt på det sättet kass på att ta upp krafter i riktning neråt, det är därför spiselkransen placerats på en järnbalk.

Som alternativ kunde man nog fixa någon form av snedsträvor alternativt båge istället för en central stolpe för att kunna ha öppna dörrar i mitten.
Eller mura om kåpan så den vilar på ett självbärande valv.
Tack för svar. Funderade också på att ersätta med snedsträvor. Kanske säkraste och enklaste alternativet. Jag kan järn bättre än murning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.