Vill riva en murstock som inte används till något utan bara står i vägen i vårt ganska lilla kök som vi vill renovera och ändra planlösning på.
Hur kan man se om murstocken är bärande? Jag förstår att man kan ta hit ett proffs, men vad kan jag själv titta efter om jag springer upp på vinden? Är det vanligt att murstocken bär upp bjälklaget och taket? Hus från 1940-talet.
Hur kan man se om murstocken är bärande? Jag förstår att man kan ta hit ett proffs, men vad kan jag själv titta efter om jag springer upp på vinden? Är det vanligt att murstocken bär upp bjälklaget och taket? Hus från 1940-talet.
Säker på att den inte används? Du har ingen ventilation via murstocken då?
Skulle säga att det är omöjligt att svara på. På mitt hus från ungefär samma tid så ser det ut som om inget bärande sitter fast i murstocken. Man har liksom byggt runt den med regelverket och lämnat en spalt utan isolering, troligen för att undvika kontakt med den varma stenen. Det här har jag konstaterat i samband med omfattande renoveringsarbeten där stommen och murstocken varit blottlagd vid byte av undergolv och innertak och sådant. Troligen svårt att se om några infästningar finns eller inte utan att börja riva. Vad det gäller yttertaket så är det osannolikt att den bär upp något. Skorstenen brukar ligga mellan två takstolar, gå upp på vinden och kolla.
Skulle säga att det är omöjligt att svara på. På mitt hus från ungefär samma tid så ser det ut som om inget bärande sitter fast i murstocken. Man har liksom byggt runt den med regelverket och lämnat en spalt utan isolering, troligen för att undvika kontakt med den varma stenen. Det här har jag konstaterat i samband med omfattande renoveringsarbeten där stommen och murstocken varit blottlagd vid byte av undergolv och innertak och sådant. Troligen svårt att se om några infästningar finns eller inte utan att börja riva. Vad det gäller yttertaket så är det osannolikt att den bär upp något. Skorstenen brukar ligga mellan två takstolar, gå upp på vinden och kolla.
Redigerat:
Tack för svaret! Du har rätt i att den inte bär upp yttertaket. Så frågan är hur det är med mellanbjälklagen då. Hmm kan det vara svårt att se alltså? Menar du att man måste börja riva golvet eller murstocken för att se? Då faller min idé att jag skulle kunna avgöra själv... En firma jag mejlade med sa prompt att man måste växla av, utan att de ens varit här och tittat... På andra håll har jag läst att murstocken inte är dimensionerad för att bära upp huset, bara sin egen last...
Ja. Det kan nog vara både och. Troligen bär den bara sig själv men det är en killgissning och ingen av oss eller byggfirman har röntgensyn. Man vet inte hur de gjorde och tänkte på 40-talet... Du kan ju alltid börja plocka ned den uppifrån som du ändå måste göra. Då ser du ju hur det ser ut när du kommer till vindsbjälklaget.
Fortfarande - inga ventilationspipor i skorstenen?
Skulle säga att det kostar mer än det smakar att få den där extra kvadratmetern i köket. Samtidigt så vet bara du vad det är värt och jag säger aldrig att något är omöjligt.
Fortfarande - inga ventilationspipor i skorstenen?
Skulle säga att det kostar mer än det smakar att få den där extra kvadratmetern i köket. Samtidigt så vet bara du vad det är värt och jag säger aldrig att något är omöjligt.
Tack för bra input!
Du har rätt i att det går ventilationskanaler i den som används.
Murstocken står verkligen mitt i köket där vi gärna skulle sätta kyl och frys...
Om man mäter både på nedervåning och vind och det är samma så borde inget upplag finnas i murstocken?
Du har rätt i att det går ventilationskanaler i den som används.
Murstocken står verkligen mitt i köket där vi gärna skulle sätta kyl och frys...
Om man mäter både på nedervåning och vind och det är samma så borde inget upplag finnas i murstocken?
Bjälklaget kan ju vara inmurat så det säger egentligen ingenting
Men om bjälkarna går in i murstocken så ser jag ju det? Det är en kallvind utan golv. Det ligger bara isolering. Om jag inte ser något som ansluter mot murstocken så borde den inte vara bärande.
Jag får gå upp och kolla noga helt enkelt
Jag får gå upp och kolla noga helt enkelt
Var uppe på vinden och kollade. Se gärna bilder, hoppas det går att utläsa något 
Det är faktiskt ett upplag runt murstocken - men jag ser inga balkar som vilar där.
Det finns ett ramverk fäst mot murstocken från sidan, men oklart för mig vad det har för betydelse för övriga bjälklaget.
Murstocken står mellan 2 takstolar så den står inte i vägen och delar någon takstol. Takstolarna är av fackverksmodell och verkar vara fribärande enligt min hobbybedömning, ca 8 meter spännvidd med underram och stöttor.
Det är faktiskt ett upplag runt murstocken - men jag ser inga balkar som vilar där.
Det finns ett ramverk fäst mot murstocken från sidan, men oklart för mig vad det har för betydelse för övriga bjälklaget.
Murstocken står mellan 2 takstolar så den står inte i vägen och delar någon takstol. Takstolarna är av fackverksmodell och verkar vara fribärande enligt min hobbybedömning, ca 8 meter spännvidd med underram och stöttor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sådär ser det ut hos mig med. Jag tror ärligt talat det går jättebra rent utförandemässigt och ur hållfasthetsynpunkt att ta ned 5 meter skorsten. Men... Du har väl en annan lösning redo för ventilationen? Den där pjäsen gör mer nytta än man tror för självdraget (även fast den inte hålls varm längre). Det är tänkt att funka så i de där kåkarna och man kan få en del problem om man meckar för mycket med det.
Tack för svaret!
Bra input angående ventilationen.
Hur funkar självdrag i en kall murstock?
Vad borde jag ersätta med?
Skulle det räcka att spara en kanal från murstocken som ändå går inne i väggen, men alltså ta bort allt av murstocken som är ute i rummet?
Bra input angående ventilationen.
Hur funkar självdrag i en kall murstock?
Vad borde jag ersätta med?
Skulle det räcka att spara en kanal från murstocken som ändå går inne i väggen, men alltså ta bort allt av murstocken som är ute i rummet?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Drag skapas av höjdskillnaden mellan skorstenstopp och våningarna under den.S Sir Duke skrev:
Ärligt talat så hade jag vart försiktig med att riva skorstenen av flera olika anledningar. En är absolut att huset är byggt för att fungera med just skorstenen, både värme och ventilation. Det kan kosta en hel del att fixa motsvarande ventilation på annat sätt. En annan anledning är att du inte vet vilka uppvärmningsalternativ som kommer i framtiden. Att då ta bort möjligheten till någon form av tex eldstad som kräver en skorsten ser jag som begränsande. Det kostar en hel del att sätta in en skorsten igen, även om det blir en plåtskorsten.
Så tänker jag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Jag skulle också fundera både en och två och tre ggr på om det verkligen måste rivas för den dagen den är borta och åren går brukar andra tankar komma om det mesta och helt plötsligt så skulle man ha haft en sådan........då ångrar man sig å det gruvligaste.
I mitt hus har det varit två skorstenar och en är bortriven till ingen nytta alls egentligen och ja på 50-60talet gjorde man mycket onödigt om man så säger.
En fin skorstensmur ska man vara rädd om. Hade den varit räddningslöst förlorad och det skulle krävas totalrenovering så okej då men tänk över det här noga. Kyl och frys kan man ställa på andra ställen som kanske i slutändan fungerar bättre.
I mitt hus har det varit två skorstenar och en är bortriven till ingen nytta alls egentligen och ja på 50-60talet gjorde man mycket onödigt om man så säger.
En fin skorstensmur ska man vara rädd om. Hade den varit räddningslöst förlorad och det skulle krävas totalrenovering så okej då men tänk över det här noga. Kyl och frys kan man ställa på andra ställen som kanske i slutändan fungerar bättre.
Kloka tankar, det uppskattas!
Ja det känns som ett rätt stort ingrepp att ta bort den. Problemet är att köket är litet så murstocken begränsar verkligen hur vi kan använda köket.
Vad kostar det på ett ungefär att fixa mekanisk ventilation?
Ja det känns som ett rätt stort ingrepp att ta bort den. Problemet är att köket är litet så murstocken begränsar verkligen hur vi kan använda köket.
Vad kostar det på ett ungefär att fixa mekanisk ventilation?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Litet är ju en definitionsfråga...........i mitt hus från 1900 är köket väldigt litet. Det var ju bara produktionskök så att säga och herrefolket åt ju i andra rum. Idag är vi 8pers och äter i köket och ja det är trångt. Bara kyl och frysbox i källaren. Det går det också. Det lever dock inte upp till moderna ideal med öppna planlösningar och enorma ytor.