Hej,
Jag har tänkt lägga golv på min vind som idag är helt oinredd - bara stomme och isolering idag (radhus).
Fick dock höra idag att man kanske inte bör/får det pga att det är risk för fuktskador.
Var kan jag ta reda på om jag kan lägga golv och vilka krav/regler som följer med det?

Tack!
 
A _ametist_ skrev:
Hej,
Jag har tänkt lägga golv på min vind som idag är helt oinredd - bara stomme och isolering idag (radhus).
Fick dock höra idag att man kanske inte bör/får det pga att det är risk för fuktskador.
Var kan jag ta reda på om jag kan lägga golv och vilka krav/regler som följer med det?

Tack!
Fuktskador bara pga golv på vind har jag svårt att tro. Möjligen om huset är väldigt gammalt och förlitar sig på mer eller mindre fri rörelse av luft och fukt inifrån huset (dvs väldigt dåligt isolerat) ?

Sen kan det dock vara så att det är en fuktig miljö på vinden, så ev saker som du lägger på golvet kan bli skdade.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fuktskador bara pga golv på vind har jag svårt att tro. Möjligen om huset är väldigt gammalt och förlitar sig på mer eller mindre fri rörelse av luft och fukt inifrån huset (dvs väldigt dåligt isolerat) ?

Sen kan det dock vara så att det är en fuktig miljö på vinden, så ev saker som du lägger på golvet kan bli skdade.
Hej,
Det är ett radhus som är ca. 14 år gammalt, dvs inte gammalt.
Det finns liknande radhus byggda en bit härifrån av JM, där JM uttryckligen sagt till köparna att inte inreda vinden.
Så jag måste undersöka om det gäller även våra hus.
Vet någon var jag kan ta reda på detta?

Mvh
 
A _ametist_ skrev:
Hej,
Det är ett radhus som är ca. 14 år gammalt, dvs inte gammalt.
Det finns liknande radhus byggda en bit härifrån av JM, där JM uttryckligen sagt till köparna att inte inreda vinden.
Så jag måste undersöka om det gäller även våra hus.
Vet någon var jag kan ta reda på detta?

Mvh
Våra hus är byggda av PEAB - och därifrån får vi ingen info…
 
A _ametist_ skrev:
...
Det finns liknande radhus byggda en bit härifrån av JM, där JM uttryckligen sagt till köparna att inte inreda vinden.
Sa dom inte varför ?

Det kan ju vara lltifrån att takstolarna inte kan ta en last på hanbjälkarna, till att en lucka som öppnas ofta kan släppa ion fukt osv - saker som gör att dom iten kan garantera funktionen, även om det egentligen inte är farligt som så.

Att vinden skulle drabbas av fukt för att man lägger ett golv, eller kanske tom ett halvgolv, har jag mycket svårt att tro: Så länge man inte påverkar isoleringen och luftspalter osv förstås

Men kontakta JM om det är deras rekommendation, och se till att få en förklaring också om dom inte rekommenderar det
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Sa dom inte varför ?

Det kan ju vara lltifrån att takstolarna inte kan ta en last på hanbjälkarna, till att en lucka som öppnas ofta kan släppa ion fukt osv - saker som gör att dom iten kan garantera funktionen, även om det egentligen inte är farligt som så.

Att vinden skulle drabbas av fukt för att man lägger ett golv, eller kanske tom ett halvgolv, har jag mycket svårt att tro: Så länge man inte påverkar isoleringen och luftspalter osv förstås

Men kontakta JM om det är deras rekommendation, och se till att få en förklaring också om dom inte rekommenderar det
Tänkte att det fanns byggnormer som kunde hjälpa hör, så jag undrar var jag kan hitta den info.
JM kanske har helt fel? Eller så har de en poäng…
Vill ju inte bygga något som orsakar skada på huset och ingen försäkring gäller för att jag frångått byggnormer….
Men skulle väldigt gärna nyttja ytan på vinden om det är möjligt.
 
A _ametist_ skrev:
Tänkte att det fanns byggnormer som kunde hjälpa hör, så jag undrar var jag kan hitta den info.
JM kanske har helt fel? Eller så har de en poäng…
Vill ju inte bygga något som orsakar skada på huset och ingen försäkring gäller för att jag frångått byggnormer….
Men skulle väldigt gärna nyttja ytan på vinden om det är möjligt.
Det finns inga byggnormer som säger att man inte får ha golv på vinden i sig. I BBR finns regler om bandspridning och rumshöjd och vad som gäller för vind som bostadsutrymme osv - men det är helt andra saker.

Det kan ju dock finnas vissa konstruktioner som gör det mer eller mindre lämpligt, tex utformning av takstolar, så det beror på hur JM har byggt det.

Att det skulle "orsaka" fukt på vinden har jag dock otroligt svårt att tro - påverkar man inte isoleringen eller luftningen på vinden i övrigt så skall det inte spela någon som helst roll
 
Ossian K Olsson
A _ametist_ skrev:
Tänkte att det fanns byggnormer som kunde hjälpa hör, så jag undrar var jag kan hitta den info.
JM kanske har helt fel? Eller så har de en poäng…
Vill ju inte bygga något som orsakar skada på huset och ingen försäkring gäller för att jag frångått byggnormer….
Men skulle väldigt gärna nyttja ytan på vinden om det är möjligt.
Vad är det du tänker dig att du ska använda vinden till? Ska du inreda den eller är det för förvaring?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns inga byggnormer som säger att man inte får ha golv på vinden i sig. I BBR finns regler om bandspridning och rumshöjd och vad som gäller för vind som bostadsutrymme osv - men det är helt andra saker.

Det kan ju dock finnas vissa konstruktioner som gör det mer eller mindre lämpligt, tex utformning av takstolar, så det beror på hur JM har byggt det.

Att det skulle "orsaka" fukt på vinden har jag dock otroligt svårt att tro - påverkar man inte isoleringen eller luftningen på vinden i övrigt så skall det inte spela någon som helst roll
Att nyttja del av vindsutrymmet till ex gamingplats eller gästrum finns i tankarna, så det är nästa fråga vad som gäller då. Har förstått att det måste vara en viss takhöjd ex.
Var hittar jag detta regelverk?
Men i första läget enbart för förvaring.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vad är det du tänker dig att du ska använda vinden till? Ska du inreda den eller är det för förvaring?
I första läget enbart för förvaring.
Men tankarna finns, om möjligt, att inreda en del som gamingplats till min son eller gästrum.
 
BirgitS
Ska någon vistas där under längre tid, särskilt sova, behöver man tänka på brandsäkerheten. Det ska gå att ta sig ut om det brinner även om trappan är rökfylld. I alla fall tidigare krävde det bygglov för att göra om en förvaringsvind till boendeyta.

En byggkonstruktör kan undersöka vilken last som vinden tål.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska någon vistas där under längre tid, särskilt sova, behöver man tänka på brandsäkerheten. Det ska gå att ta sig ut om det brinner även om trappan är rökfylld. I alla fall tidigare krävde det bygglov för att göra om en förvaringsvind till boendeyta.

En byggkonstruktör kan undersöka vilken last som vinden tål.
Ok!
Det finns en lucka i taket, så utrumningsväg finns redan.
Lasten som vinden tål behöver jag kolla upp. Borde inte det stå i någon bygghandling (radhuset är ju relativt nytt, våra 14 år så handlingarna bör ju funnas kvar?)?
Förstod att det även finns krav på ex. takhöjd, eller?
Borde ju finnas en person jag kan prata med för att få svar på detta hos någon byggnadsnämnd eller så. Var kan jag hitta denna person?
 
BirgitS
Hittar man takluckan om det inte finns någon el?
Är det lätt att ta sig ut genom den?

Det är nog rätt vanligt att bygglovsavdelningarna har öppen mottagning ibland eller att det går att boka tid med en handläggare.
 
A _ametist_ skrev:
Ok!
Det finns en lucka i taket, så utrumningsväg finns redan.
Lasten som vinden tål behöver jag kolla upp. Borde inte det stå i någon bygghandling (radhuset är ju relativt nytt, våra 14 år så handlingarna bör ju funnas kvar?)?
Förstod att det även finns krav på ex. takhöjd, eller?
Borde ju finnas en person jag kan prata med för att få svar på detta hos någon byggnadsnämnd eller så. Var kan jag hitta denna person
Lucka i taket, med stege eller trappa ä'r en sak - men sen måste det finnas en säker väg ned från taket också.

För konstruktionen anlitas med fördel en konstruktör som kanm komma och kolla på konstruktionen (och kolla ritningarna) och sen göra ett förslag. Minimihöjden på ett boutrymme är 1,9 m, har ni lägre så måste ni höja taket. Bygglov kommer troligen krävas för dessa åtgärder.

Jag isolerade min radhusvind för ett antal år sen, men då med målsättningen att INTE göra det till boyta och bollade med kommunens bygglovsavdelning ett par månader kring hur jag kunde gå tillväga för att slippa klassa omutrymmet och slippa bygglov osv, utan jag ville bara isolera för att få bättre förvaring.

Till slut gick det: dels är utrymmet < 1,9 m ihöjd. Det är inte inrett för boende och inga fönster finns, men det finns en permanent vindstrappa, den är bakom en brandsäker dörr (som krävs om det är över 2 vån). I mitt fall behövdes inte heller några ingrepp i den bärande konstruktionen och vinden var redan avsedd för förvaring, så ingen ändrad användning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Beroende på tänkt användnings område så är en oisolerad kallvind ganska kass för förvaring - allt där uppe utsätts för omväxlande höga och låga temperaturer och växlande luftfuktighet vilket faktisk bryter ner allt organiskt ganska snabbt - lackerade möbler tex tenderar lacken börjar spricka, plast och textilmaterial bryts ner och allt blir ofta skitigt och dammigt - om det är byggt rätt med bra ventilation eftersom damm förs in med den nya luften via blåsten. Dessutom ska man inte pula upp massa prylar och grejor som kan hindra/påverka negativt just den viktiga självdrags ventilationen. Om man inte haft fuktproblem innan så kan man få det då
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.