Hej!
behöver råd från er. Bor i hus med bjälklag av lättbetong. Tidigare ägare har i hallen lagt elvärmegolv som han flutit in och sedan är ytskiktet klinker. Gissningsvis går även annan el i rör nedlagt i toppen av bjälklaget.
Nu är det dags att renovera hela våningsplanet (entreplan) inkl kök, vardagsrum och så då entrén där problemet uppstår. Att lämna nuvarande värmegolv är inte relevant då vi ska ta upp vägg etc. I tillägg gör takhöjden och just det faktum att det är ett gemensamt våningsplan med öppen planlösning att vi vill ha samma höjd på de tre golvareorna (entre, kök samt vardagsrum). Att bila är inte görbart eftersom siporex (lättbetong) är så "mjukt"/poröst.
Hur i hela friden gör man för att bli av med nuvarande skikt av flytspackel ink golvvärmen?
Tusen tack på förhand.
behöver råd från er. Bor i hus med bjälklag av lättbetong. Tidigare ägare har i hallen lagt elvärmegolv som han flutit in och sedan är ytskiktet klinker. Gissningsvis går även annan el i rör nedlagt i toppen av bjälklaget.
Nu är det dags att renovera hela våningsplanet (entreplan) inkl kök, vardagsrum och så då entrén där problemet uppstår. Att lämna nuvarande värmegolv är inte relevant då vi ska ta upp vägg etc. I tillägg gör takhöjden och just det faktum att det är ett gemensamt våningsplan med öppen planlösning att vi vill ha samma höjd på de tre golvareorna (entre, kök samt vardagsrum). Att bila är inte görbart eftersom siporex (lättbetong) är så "mjukt"/poröst.
Hur i hela friden gör man för att bli av med nuvarande skikt av flytspackel ink golvvärmen?
Tusen tack på förhand.
Plattorna tar bort med brett stämjärn och hammare , kan bli en hel del arbete men går.
Kanske leta reda på värmekabeln och hoppas på att den inte ligger djupt och slita upp den ,
sedan med en barkspade hacka i sidled upp spacklet , ( väldigt lågt med skaftet ) det kommer att lossna lite från lättbetongen , men det får du räkna med .
Även att du får spackla om kanske för att få det i den jämnhöjd som du vill ha
Kanske leta reda på värmekabeln och hoppas på att den inte ligger djupt och slita upp den ,
sedan med en barkspade hacka i sidled upp spacklet , ( väldigt lågt med skaftet ) det kommer att lossna lite från lättbetongen , men det får du räkna med .
Även att du får spackla om kanske för att få det i den jämnhöjd som du vill ha
Toppenförslag! Hade idéer om att hyra mig en golvfräs för att försöka få bort det på det sättet men det kanske är smartare att ta en barkspade (visste inte ens att det var en möjlighet). Det är ju som du skriver så att jag helst vill slippa hamna i sitsen att jag får med delar av bjälklaget om jag inte måste eftersom jag inte vill försvaga det.
Att sitta med hammare och stämjärn eller barkspade....nej! Finns ingen som helst anledning att gå tillbaka i tiden! Klinker och flytspackel kan sitta grönjävligt hårt, och göra detta för hand ser jag som helt onödigt, om ens möjligt på överskådlig tid.
Det du ska göra är att hyra en liten bilmaskin med bred mejsel, har du tur går det lätt med den, och räkna med att du får skador på lättbetongen.. Men så länge du sas kommer lågt från sidan med maskinen/mejseln så kommer det gå bra.
Glöm inte att koppla ur värmegolvet först bara
Det du ska göra är att hyra en liten bilmaskin med bred mejsel, har du tur går det lätt med den, och räkna med att du får skador på lättbetongen.. Men så länge du sas kommer lågt från sidan med maskinen/mejseln så kommer det gå bra.
Glöm inte att koppla ur värmegolvet först bara
Jag har med framgång använt en slagborrmaskin* med SDS-fäste och en "kakelmejsel" för att ta bort flytspackel, fix och liknande från siporex. Har du tur så släpper den översta millimetern siporex och du får loss stora sjok flytspackel.
Men som jörgen säger, det är viktigt att knacka "från sidan" så att du inte skapar djupa hål i ditt bjälklag.
Edit: *Jag använder ju endast "slag"-funktionen i maskinen.
Min poäng var att man nog inte behöver en dedikerad bilmaskin för ändamålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som jörgen säger, det är viktigt att knacka "från sidan" så att du inte skapar djupa hål i ditt bjälklag.
Edit: *Jag använder ju endast "slag"-funktionen i maskinen.
Det vore ju helt fantastiskt om det gick att få det att släppa i sjok istället för att behöva slipa och därmed kontaminera huset för en evighet framåt. Har förstått det som att var gång man så mycket som visar ett betonggolv en fräs eller slip så kan man städa i ett par år efter och fortsatt njuta betongdamm.
Tusen tusen tack för era fantastiska råd. Helt underbart att få så bra hjälp. Hoppas jag kan hjälpa någon annan framöver.
Tusen tusen tack för era fantastiska råd. Helt underbart att få så bra hjälp. Hoppas jag kan hjälpa någon annan framöver.
Klicka här för att svara