Får entrétrappa var tidigare belagd med klinker, men efter flera vintrar och någon olycklig saltning sprack detta. Nu har jag denna tråkiga ytan kvar, vilken stör mig dagligen.

Jag skulle vilja putsa upp ytan så att den blir snygg igen. Vill inte sätta klinker eller sten. Vill inte ha någon epoxybeläggning. Har funderat på att slipa, men är tveksam till att det är lättare eller blir bra. Någon som vet vad man ska använda för cement och hur man ska gå tillväga för att putsa samtliga ytor på trappan, så att det blir jämnt och snyggt?
 
  • Sliten cementtrappa vid husfasad, tidigare belagd med klinker, nu ojämn och i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongtrappa vid entré med avflagad yta där tidigare klinker tagits bort, omgiven av röda plåtväggar och grus på marken nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade slipat av den, tror det är enklare än att lägga på nytt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Kan du inte slamma den tunt med bruk och grov pensel, typ kalkborste för sådär ser den verkligen inte kul ut. Då kan du ju fixa skadorna samtidigt
 
Den här tycker jag du skall prova , weber har någon som heter rep finns nån film på youtube om du vill se , snygga till ytan med målarpensel
 
  • Sökresultat på Google för "betongspackel", visar produkter från Bauhaus och jem & fix, inklusive Combimix Betongspackel 4,5kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här var den
 
  • Video med titeln "Renovera en betongtrappa" visas på skärm, inkluderar en man och en betongtrappas modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E egge80 skrev:
Här var den
Tack för den konkreta vägledningen, efter att ha kikat på filmen så tror jag att det är rätt förfarande för min del. Flera steg, men känns inte allt för komplicerat och tidsödande samtidigt som man får en jämn och enhetlig yta.
 
D Drburr skrev:
[länk]
Rollas eller spacklas på. Kör det som sista lager vid balkongrenoveringar.
Som total novis på området förstår jag inte skillnaden på alla dessa olika produkter. Hur skiljer sig rep 995 från rep 980 som demonstreras i filmen ovan? Är det som ytterligare ett lager för att skydda ytan bättre?
 
D
Rep 995 är mer elastiskt, sprickor i underlaget spräcker inte ytan lika lätt. I övrigt är de ytskikt båda två. Utbytbara med varandra. Kan inte säga så mycket mer om 980 då det inte är något jag använder.
 
D Drburr skrev:
Rep 995 är mer elastiskt, sprickor i underlaget spräcker inte ytan lika lätt. I övrigt är de ytskikt båda två. Utbytbara med varandra. Kan inte säga så mycket mer om 980 då det inte är något jag använder.
Aha, då hänger jag med. Tack för förklaringen!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.