Hej!
Vad jag förstått så är asbest förbjudet sedan 1979 men att det kan finnas i byggnader och vissa material även efter det. Jag behöver göra en fullständig renovering av lägenheten då inget är gjort sedan man flyttat in. Vi har såklart redan börjar riva tapeter när frågan om asbest aktualiserades i samband med badrumsrenovering. Har frågat styrelsen om asbestinventering men inget har gjort- de tror inte att det finns men att jag bör göra vid misstanke.
Vet inte vad jag ”bör” göra. Ringde till ett asbestföretag för rådgivning men de kunde inte ge råd. Jag tycker personligen att hon lät tveksam är jag frågade om jag behövde göra test och varför, i synnerhet avrådde från många prover. Börja med ”något prov” blev svaret…
Hur ska jag avgöra detta? Har någon varit i samma sits och hur bestämde ni er?
Vad jag förstått så är asbest förbjudet sedan 1979 men att det kan finnas i byggnader och vissa material även efter det. Jag behöver göra en fullständig renovering av lägenheten då inget är gjort sedan man flyttat in. Vi har såklart redan börjar riva tapeter när frågan om asbest aktualiserades i samband med badrumsrenovering. Har frågat styrelsen om asbestinventering men inget har gjort- de tror inte att det finns men att jag bör göra vid misstanke.
Vet inte vad jag ”bör” göra. Ringde till ett asbestföretag för rådgivning men de kunde inte ge råd. Jag tycker personligen att hon lät tveksam är jag frågade om jag behövde göra test och varför, i synnerhet avrådde från många prover. Börja med ”något prov” blev svaret…
Hur ska jag avgöra detta? Har någon varit i samma sits och hur bestämde ni er?
Från år 1981. Korta svaret är allt….P Poxeman skrev:
Vi har redan börjat riva tapeter i en del rum men ska totalrenovera badrum (tapet på vägg, matta på golv) vilket såklart ska hanteras av hantverkare), men vi vill också riva kakel i kök och även plastmattan i köket. Plastgolv i sovrummen och parkett i köket.
Tack för era svar, inte ens för dessa mattor? Finns i hall och kök. Sitter på nått papp i köket (bild 2-3) i hallen vet jag inte för det har inte gått upp. Den mattan som är i köket är extremt mjuk och böjlig. Undersidan gulaktig, nästan som tvättsvampsaktig men ganska tunn.
Redigerat:
Hej, om någon går in o läser kan jag meddela att ingen asbest fanns i dessa.
Klicka här för att svara



