Byggmaterial & Byggteknik
Demmpa: Teglet är bara ett ytskikt, ingen bärighet. Det lär vara en luftspalt på 1-2 cm mellan teglet och resten av väggen. Resten av väggen lär troligen vara träregelstomme.
oddan: Ahlsell är jättebra att handla från ibland om man har möjlighet, och ibland inte. Ibland behöver man saker snabbt och orkar inte vänta 2-3 dagar på leverans från en onlinebutik. Jag har också ett exempel nyligen där jag letade efter en särskild slags TP-kabel (för anläggning) och det billigaste jag hittade online var runt 1000 kr. Kostade 300 kr på Ahlsell och fanns att köpa som
F.Persson: Hade dessa sprickor och hål i putsad vägg mot ytterdörrens karm. Det är bara denna sidan det saknas på. Blandade putsbruk c och tyckte jag fick till det riktigt fint. Innan målningen när jag skulle jämna till något som blev fel så märkte jag att det satt löst så fick pilla bort allt igen. Hade bara den dagen på mig att måla färdigt innan familjen kom hem så jag får ordna det i
Ironside: Gammal tråd, men vill bara säga att det ser ut som att det kan finnas lite blåbetong i väggarna om ni inte redan kände till det. Behöver såklart inte vara ett problem men kan vara bra att känna till.
Mats-S: Tändstickor funkar i alla lägen för att fylla igen hål och göra dom återigen användbara, funkar även som grundfyllning om du vill spackla igen dom för gott :-)
Mehdi Shama: [citat] Saneringsföretaget hade bland annat HEPA-filterdammsugare och luftrenare. Måste jag själv använda samma utrustning nu? Jag förstår inte varför de inte kunde ta bort det redan när de var här från början 🙃🙃🙃🙃🙃🙃
z_bumbi: Ett upp och nervänt V ovanför luckan gör att vattnet rinner åt sidorna istället för ner i springan, V:t brukar vara i plåt eller trä. Det vatten som då når luckan är så minimalt att det kanske inte har någon betydelse?
Tinni81: [citat] Tackar, men tror jag stannar på golvet 😀
Nygge72: [citat] Där har du ju svaret! Jag har för böveln en 3m aluminiumstege, jag bara behöver lägga brädor i och använda som ram.
JojoF: Hej eller snarare hjälp! Vi har påbörjat gjutning av en betongtrappa 6steg, 2 meter bred, 5 meter lång, avsats utanför dörren och trappsteg åt vardera håll. Trappan är inte uppvärmd och har inget tak. Vi gjuter i sektioner. Vi har blandat egen betong och fick rekommendation att ta cement, stenmjöl och grus 4-8 för att komma billigare undan 🙈. Bara där borde vi förstått att det
songforkaren: Sista bilden alltså uppifrån, brädan mot karmen, så det är den springan (ser ev ut som mer än 1 mm pga skugga men det är bara knappt så jag får in en nagel på största glipan)
Weimik: Jag vill minnas att jag använde vanlig cirkelsåg utomhus när jag kapade mina förra året. Kände inte att det dammade nämnvärt i lungorna. Har för mig att även jag landade i att det inte spelar någon roll vilken sida som hamnade nedåt.
Grussladd: [citat] Kan meddela att detta förfarande fungerade utmärkt! Jag fick inte tag på en fräs men då jag hade ett bilningstillbehör till borrhammaren kunde jag använda det för att få bort majoriteten av fixet, sedan tog jag resten med ett gammalt stämjärn och hammare. Jag bredspacklade sedan övre delen och målade, medan undre delen fick vara lite gropig (undantaget ett gammalt doshål som
Svampe: [citat] De har legat rakt upp o ner på sin pall i snart 10 år (de minskar i antal för varje år som går) mitt på gräsmattan men nu blev den delen av trädgården äntligen fixad så de kan inte vara kvar där längre. Så mitt problem är inte hur jag skyddar dem mot väder o vind utan problemet är att få plats med dem någonstans där de är ur vägen utan att de blir förstörda
Solvskaftet: Ta av munstycket och sätt på korken. Kan bli en klump som man får trycka ut innan man sätter på nytt munstycke nästa gång. Munstycket är bara att kasta, inte lönt att rengöra. 10 St nya kostar 55:-
Ironside: Okay, valde att köpa ny bräda istället, den får fixas till lite senare bara.
Thomas_Blekinge: Man kan ju få "böjda" träbitar genom att lägga flera träremsor ovanpå varandra i den önskade formen och limma ihop. Om du skaffa 2 mm tjocka träremsor och färsta runt svängen så kan du stryka lim emellan och sätta upp och vänta. sedan slipa och måla.
proffsrik: Jag personligen har testat biokleen färgborttagare. Funkade halvbra. Mycket manuellt jobb ändå för att pilla loss plastfärg en även om den ibland kom loss i stora sega bitar. För mig behövde det inte bli "putsrent" utan bara diffusionsöppet då jag sedemera kaklade över detta. vad som blir jobbigast beror ju på hur stor resten av väggytan är annars. Om den "bra" putsen ändå sitter
luksi1: Här är en bit C-puts som jag knäckte av. För mig ser det exakt samma ut som det som fanns på väggen.
Knotan123: [citat] Vill du sälja porten så hör av dig, behöver en reservdelsport
major_tom: Jag hade bara förutsatt att det skulle bli stabilare med golvspån + trägolv, men nu när jag ser att det går att gå ända ner till 30 mm för trägolv och samtidigt ha 80 cm cc så kanske jag får tänka om... Ville ursprungligen återanvända det gamla tunna trägolvet (därav spånet först), men det kanske får bli väggpanel istället...
mexitegel: Vågar man lita på att masoniten sitter så bra att den klarar tyngden från gipsen? 🤔 Jag hade nog själv inte känt mig helt trygg med det. Men det är väl inte värre än att du river ner masoniten och sätter gles? Tar ju inte så lång stund. Glöm isåfall inte att du ska ha gles längs väggarna och att det ska vara gles eller plåt/plåtprofil bakom kortkantskarvar.
krambriw: Beroende på tänkt användnings område så är en oisolerad kallvind ganska kass för förvaring - allt där uppe utsätts för omväxlande höga och låga temperaturer och växlande luftfuktighet vilket faktisk bryter ner allt organiskt ganska snabbt - lackerade möbler tex tenderar lacken börjar spricka, plast och textilmaterial bryts ner och allt blir ofta skitigt och dammigt - om det är
InsidersUnited: Gillar du rostfritt så skulle en sådan här fungera, bara spraya till valfri färg. Finns i 4 tums också, 94 kronor är inte mycket för rostfritt.👍 https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/batventilation/ventilgaller/rosettventil-rostfri-o-5-2000060404 [bild] Samma typer av ventiler finns på typ Temuuu, för under 50lappen, men där handlar inte jag.
StevieGee: Hur gick det med detta? Är i precis samma situation..
Vante: Ta bort baksidan på noten, lämna lite vid golv och tak, du har skruvat i fjädern?
Bo.Siltberg: Med väggsidan öppen skulle du kunna fräsa in en slang med FK så att du får en helt dold förläggning. Svårigheter kan finnas i taket då rörutloppet skulle behöva flyttas närmare väggsidan. Även ledningen som går nedåt skulle kunna läggas i slang så att det blir dolt. Det kan dock bli knepigt med övergången till utanpåliggande kabel, så man måste alltså förlägga en kabel i
magnuznilzzon: Jag har en form av panel som balkongräcke som jag inte kan hitta på bygghandlar, men kanske om jag vet vad det heter så kan jag hitta det? Det är två profiler: den ena som ett tjockt T, 20 mm tjock, 115 mm bred, med "stammen" 85 mm. Den andra är en 10 mm planka, 55 mm bred. [bild]
Gunkar0502: [citat] Har någon erfarenhet av markskruv till uterum