M
Madeleineks: Ja det var nog så jag tänkte också, tack för svar!
2 svar · 620 läst
·
M
Mallan1985: Vi behöver hjälp, vill gärna bli av med balken och stolpen som står väldigt dumt till då vi vill ha öppen planlösning kök/vrum. Vi klurar på då det inte verkar vara hela bjälklag utan de är skarvade varannan kan man då lägga en ny bredvid? en hel lång blir ca 5m lång vägg till vägg och skruva fast och limma i de befintliga bjälklagen? Så man sätter 2 st 5 meters nya balkar
0 svar · 489 läst
·
BirgitS
BirgitS: Dimensionen på reglarna säger ingenting. Små dimensioner räcker till små laster och lite större laster om de står tätt. Jag tror att det finns bärande reglar bland det röda
5 svar · 595 läst
·
L
Linnea Lundh: [citat] Det verkar det vara! Jag googlade på det och klurade lite, så nu har jag fått bort den första iallafall. Tack! 😁
2 svar · 522 läst
·
Turbopumpen
Turbopumpen: Hej i värmen, Ska byta ut en skruttig balkonglåda (se bilder). Tänkte ersätta träbitarna med galvaniserat kantband ”modell bred”. Popnita fast i en ny balkonglåda och skruva fast i fönsterblecket med plåtskruv. Bra eller *nus?! Jag är ju lite orolig för vikten, jord plus vatten väger ju en del 😬 Tar tacksamt emot synpunkter!
0 svar · 646 läst
·
M
MBR210: [citat] Du har rätt! Enligt säljaren har en tidigare ägare tagit bort en bärande vägg (den som är rödmarkerad) och gjort en avväxling. På bild nummer 2 ser man hur det ser ut idag, efter att väggen mot garderoben tagits bort – det utrymmet är nu en matsal. Med tanke på detta undrar vi om det är rimligt att tro att väggen mellan köket och vardagsrummet inte är bärande?
4 svar · 759 läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Tegelfasaden är en potemkinkuliss. Det är en vanlig träregelstomme bakom + MU. Det betyder att om fukt kommer in bakom teglet så kan trästommen ruttna och allt mtrl bli mögligt. Så, oavsett fasad vill man inte ha in fukt bakom. För mig som har träfasad målad med slamfärg så syns det direkt efter varje regn var/på vilka fasadsidor och hur högt upp på fasaden regn har slagit
8 svar · 947 läst
·
Oldboy
Oldboy: Det ser bra ut. Kommer att bli fint när det är klart. :)
8 svar · 2,0k läst
·
N
Nygge72: Hej, är det någon som har koll/ett hum om tidsåtgång för 2 snickare att resa/fästa takstolar på ett hus (100kvm), samt sätta råspontskivor på detta? Mvh Per
0 svar · 394 läst
kashieda
kashieda: Libellerna bruka väl vara justerade för att ha rätt sida upp - nu har du vänt passet upp och ner.
1 svar · 682 läst
·
M
mattie_river: [citat] Det är den streckade ytan till vänster som behöver vara lägre. Den ytan är närmast bärande vägg golvplanet ligger på. Hela planets spännvidd är ca 5,2 meter Säg såhär - om man skulle slipat betongen för att göra det till synligt golv så hade man nog behövt ta 1 - 1,5 cm för att "slipa igenom" alla gropar och ojämnheter. Jag är lite osäker men det kan vara så att de
2 svar · 856 läst
·
O
Oxymoron: [citat] Tack, jag tänkte mer på Panel och Window Sealing som bilden ovan visar samt vad golvet invändigt ska vara målas i.
2 svar · 521 läst
·
Zixten
Zixten: Två olika tankar. En kanotvagn, men då får kanoterna stå på golvet, men kan användas till att transportera kanoten till vattnet om det är promenadavstånd.... https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batar/kajaker/kanotvagn-000921/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=19583506998&gclid=EAIaIQobChMI7_yIq-rYjgMVvVKRBR0m9St3EAQYAyABEgK2TvD_BwE Eller Kölrulle, borde gå att bygga något med
3 svar · 529 läst
·
S
Shea_1: Hej! Vilken ytbehandling för en ledstång i furu rekommenderas om man vill behålla furun ljus?
0 svar · 351 läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Armeringen ska endast ta draglaster? Tyckte det var enkelt att förstå?
9 svar · 930 läst
A
Awareonwi: I had the same issue when I moved into a house with lightweight walls. I ended up using chem anchors into the concrete floor instead. If you're still trying to figure out the best option, you can check out https://www.libertysafe.com/collections/home-safes —they've got some good info and options that might save you some time and guesswork.
13 svar · 7,0k läst
·
Z
z_bumbi: Det ör väl bara att be vilken bygghandel som helst undantaget byggmax och jem och fix att ta hem?
4 svar · 2,4k läst
·
P
plan-g: [citat] Tack för svar! Är det nåt du tycker blev dåligt med det hela? Stör man sig på den ojämna ytan? Håller det bra? Vore väldigt tacksam om du kunde ta en bild på ytstrukturen.
3 svar · 765 läst
Mikael_L
Mikael_L: Är det bottenvåning? Har ni betongplatta på mark?
1 svar · 643 läst
useless
useless: Om boden är från 60-talet så är det ingen friggebod. Och det är väl tur eftersom en friggebod bara får vara 3 meter hög.
3 svar · 629 läst
Oldboy
Oldboy: [citat] I princip ja. Bara panelen är tillräckligt väl fastsatt, liksom det de sitter i. Om det är tunn 12 mm panel så vill det till att det är 30-40 cm cc reglar eller gles under annars riskerar man nedhäng. Det kan man få en känsla av genom att trycka lite på taket på olika ställen och känna hur mkt det sviktar, om nu inte infästningen syns. Edit: Vore kanske bra om man läste
3 svar · 687 läst
·
Tore Skogman
Tore Skogman: [citat] Hah, ja för mig tog det 7 år innan jag stökade av problemet.. Det nöp 2-3ggr men var främst när man åt sig in på nya material. Har också någon anti-kick funktion som slog av maskinen så det blev inga galna kasst.
10 svar · 3,1k läst
·
F
FxJ: Hej, vi har ett hus byggt -62 där grundmuren(krypgrund med avfuktare) är putsat med sk. Spritputs. Ser hyggligt ut men har släppt på några ställen samt att marknivån är något lägre nu på några ställen sen vi dränerade och där saknas puts helt. Grunden är murad med hålcementblock. Nu till frågan, kan jag slätputsa direkt på den gammal putsen eftersom den dels tycks sitta bra,
0 svar · 443 läst
wOOLRITCH
wOOLRITCH: Snyggt! Helt rätt!
3 svar · 1,8k läst
·
T
Thomas808: Hej! I en av våra ekonomibyggnader finns det en matkällare där jag tänkte byta taket eftersom det är rötskadat. Ovanför matkällaren finns det ett loft som används för kallförvaring. Jag har rivit upp taket och forslat ut allt sågspån och det gamla taket. Sågspånet var fuktigt på nederdelen, närmast innertaket och innertaket var väldigt rötet. Däremot är loftets golv i prima
0 svar · 485 läst
P
perka99: Jag grävde till slut runtom plinten, välte den och fyllde igen
8 svar · 911 läst
H
howhardcoulditbe: Hej! Jag håller på att renovera min glasveranda från runt 1935. Det behöver bytas en del av syllen på en kortsidan som helt ruttnat (faller sönder och golvet sviktar i den hörnan när man går). Det är ca 70 cm som behöver bytas. Jag har en domkraft på 1.5 ton, kan jag klara mig på det eller behöver jag 2? Verandan är ca 2 x 3 m stor. Ska jag tänka på nåt annat speciellt? Har
0 svar · 460 läst
·
T
Tuff-Emil: [citat] Svarar mig själv då 😉 Efter att ha frågat på tre olika byggvaruhus, googlat (och på sista tiden börjat hitta min egen fråga och bilder på det här forumet) behövde jag sätta igång så det blir klart någon gång. Jag blandade ihop litet blötare finbetong, blötte granitstenarna innan jag och frun la dem direkt på finbetongen. Sen "surfade" och hoppade på stenarna så de
1 svar · 998 läst
·
Harrison2667
Harrison2667: [citat] Quality foam low expansion. Don't fill everything the first time if you're just a beginner. Put enough to set the door. Make sure all is good. Add a screw to tweak. Then total foam. Set. Then remove screw. Shim the door/frame gap. Then that won't move and bind later when foam sets. Foam is always better in my opinion
21 svar · 4,1k läst
F
fribygg: [citat] Breda isolerade lecablock eller Ytong är nog bättre, leca leder kyla rätt bra.
3 svar · 959 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.