Byggmaterial & Byggteknik
Tjrex: Åk till en seriös/riktig bygghandel i närheten och fråga vilka 2-3 dom själva skulle använt så får du förhoppningsvis ett bra svar. Svårt nu under semestertider dock så ni lär få vänta.
Marive: Åk till http://axelstarck.se/ i Trollhättan dom lär ha det du behöver.
LarsOo: En garagevägg fick rivas invändigt pga läckage från tak. Kvar är panel och en oljehärdad board(?) mellan panel och reglar. När jag nu ska bygga igen det funderar jag på att göra isoleringen tjockare. Garaget håller ca 6-8 grader vintertid (Norrland). Garageport från -72 ska också bytas mot en som förhoppningsvis isolerar lite bättre. Tänker mig att jag kan slå på (skruva fast)
Höghus: Oj, den var trevlig! Skall kolla efter sådana skruv. /Höghus
Daniel Rhodes: [citat] Här kommer bilder på takstolsplan, mellanbjälklag, syllplan och grundplan. Huset är byggt 2001 och ligger i Östergötlands län, Linköping. [bild] [bild] [bild] [bild]
Robert-san01: [citat] Man brukar lägga parkett från fönstret och in eller längst med rummet om det är avlångt. Riktning på plattor i taket brukar man inte ta hänsyn till då man sällan tittar upp i taket men ofta ner på golvet.
Lunden200: Hej! Jag ska sätta upp diverse olika lister i min sekelskifteslägenhet, ytterväggarna är gjorda av rött tegel och jag undrar nu om det är någon som har tips på hur jag kan fästa listerna lättast och bäst på väggen. Bifogar exempelbild på golvlister från det lokala sågverket där jag ska köpa listerna. Det är trälister i sekelskiftesstil. Tack på förhand! Mvh
bjogul: [citat] Korrekt. Det är vad jag är ute efter. Viket tätskikt använder man i det här sammanhanget? Jag trodde Vattenglas gjorde just detta. [citat] Mja, problemet är ju även att själva balkongen är öppen/taklös. Dvs stuprännan ger bara ett bidrag till huvudproblemet, nämligen att konstruktionen innebär en öppning i taket.
mickeforsberg: Blir nog att regla upp väggar och tak istället och eventuellt isolera 45 mm med någon eko-isolering, får forska lite mer i det. Sedan sätta en ordentlig ångbroms. Mest för att det känns bättre. Däremot så kommer ju ångbromsen sluta vid innerväggen... så det kan ju aldrig bli perfekt på något vis.
fredl: [citat] Vet inte. Kanske inte lyckades pricka rätt med rätt dimension på skruv + förborrning. Det blev inte tillräckligt stabilt med bara träskruv i skivorna.
KnockOnWood: Här kommer fakta :) : Jag har vägt en bit råspont, som legat under tak i flera år. En 1,45 m lång bräda med 11% fukthalt väger 1374 gram, 0,947586 g/m. 1478 m skulle väga 1400,5 kg.
Christian Ek: Anledningen till Nivell är endast för att det är det vi fått rekommenderat av snickare som kollat på arbetet. Men en av fördelarna vi ser är att kunna lägga slingorna för rördragningen till de olika rummen i tomrummet under isoleringen.
Jimmy_gbg: Vår altan är ca 150cm ovanför marken och vi tänkte täcka nederdelen med en spaljeliknande konstruktion, tanken är att det ska vara finmaskigt så att man inte ser igenom, små träribbor som går kors och tvärs så att det bildas ett mönster som ser ut som romber. Vi har sett detta på andra hus, men lyckas inte söka oss fram till vad det heter och om det går att köpa färdigt så att
Needas: [citat] Om du är ute efter putsytan så kan du limma en putsbärande skiva och dra på ett lager tunnputs. Risken med att bara putsa över balken är att det kan spricka med tiden. /N
nikasp: Nu hann du fixa men det finns sätt att inte alls göra åverkan: Innervägg utan att skruva i golv? | Byggahus.se https://www.byggahus.se/forum/threads/innervaegg-utan-att-skruva-i-golv.285805/
KnockOnWood: Ett alternativ: [bild] https://www.dinvitamin.com/se/sv/Produkter/Vitamin-Bags/J%C3%A4rn-60-pack/p/60-pJarn?gclid=CjwKCAjwx_boBRA9EiwA4kIELhVA_D6uvbvx-5aPdyZWQeTHKWIvQ0lvsWvAQsfBrDxduaHDBVbaZRoC-1cQAvD_BwE
AndersS: Ber om ursäkt men kan inte låta bli det här tipset. Fyll med fogskum mellan brädorna, dämpar ju även ljud;):cool:
H.Olsson: [citat] Kolla denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/att-gjuta-en-baenkskiva-i-betong-bilder-fragor.40386/
Björn Melander: Stora ljudabsorbenter (drottningholms slott).
Zagerholm: Tack för tipsen! Får pröva mig fram och se vad som funkar helt enkelt :)
mattoys: [citat] Hur många lägenheter hade du tänkt dig, 3-4 st? Egen ingång till varje lägenhet? Vajarna och stolparna kommer påverka hur du kan gör planlösningen för lägenheterna. Är det svårt att skissa en bra planlösning så skulle jag skippat det bara på grund av det.
tergo: en fördel med att ha golv under köksskåpen är ju att det är större chans att vattnet rinner fram vid en ev läcka i tex vaskskåpet. när det gäller återställning efter vattenskada så skall man i möjligaste mån återställa det till hur det såg ut innan vattenskadan, jag har själv varit med om att lägga golv under skåp efter vattenskador . kan vara lite bökigt men det går
Nizztos: Jag har en vägg i källaren som är murad i botten (puts ovanpå) och sedan i trä. Den putsade delen är allt annat än jämn och ligger dessutom ca 20mm utanför den övre delen. Finns det något relativt enkelt och snabbt sätt att få detta till en plan vägg? Om inte vad är den besvärliga och mer tidskrävande lösningen? Bifogar en inte helt tydlig bild men försökte lysa igenom så man
ruffrider: hejsan! Har rivit ut badrum på övervåning och skall börja bygga upp igen, känner mej lite osäker på golvkonstruktionen. Är reglat CC600 idag, skall ha vattenburen golvvärme, våtrumsmatta, skall även stå ett normal stort badkar där. Nu till frågorna :) 1. Ska jag regla CC300, eller räcker cc600? 2. Skruvar jag spårad golvspån och lägger slang och värmefördelningsplåt? 3. Ett
jonaserik: Samma här, borra försiktigt utan slag, brukar gå bra i gammal betong, samt så djupt som möjligt, gärna med lååång skruv och dubbla pluggar i hålet