Jag behöver malla av ett antal oregelbundna ytor som ansluter mot kryssvalv osv. Tänkte kolla om någon har tips på fiffiga sätt att göra detta på utan laserscanner.

Tackar tackar / Björn

Oregelbunden vit yta som ansluter mot kryssvalv med synliga linjer och väggklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Vägg eller tak ?

Vägg

R
Det ser ut att vara en rundel upptill är det den delen som du ska planka kolla om det stämmer att ta ut exakt centrum på nederkanten och mät hur långt till taket , är det lika som det ser ut kan du ta ett snöre och fästa en spik samt en penna i andra ändan så får du radien , men prova lite hur du ska fästa pennan , snöret bör sitta så nära objektet som möjligt och inte vicka på den

Tack för svar, det är många olika ytor som ska mallas och vare sig radier eller vinklar är symetriska.

Jag brukar köra smältlim/tejp och kartongbitar men tänkte om det finns något mer effektivt sätt eftersom det är många ytor som ska mallas.

richardtenggren
Vi har en laserscanner på jobbet och jag vet inte om vi är ovanligt billiga, men det var väldigt billigt när jag såg våra priser. Det kändes så billigt att det kanske inte är lönt att krångla, så kanske kan vara något att tänka på och kolla upp vad du får för pris.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ja, du har nog rätt. Ska kolla upp det i morgon.

När man förr i tiden skulle mäta upp gamla och oregelbundna byggnader byggde man ett koordinatsystem i rymden med hjälp av spända trådar. Extemt tidsödande men pålitligt. Man skulle också kunna tänka sig storskaliga profilmallar, byggda med blompinnar istället för ståltråd.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Skulle du vilja dela med dig av hur du löste det?

Jo, jag använde papper på rulle som jag först grovklippte sedan upp på stege och fäste med gaffa / smältlim och tryckte in pappret i tak-väggmöte runt valvet. Sedan ritade på pappret.
Det var stora ytor så jag fick tejpa ihop flera större stycken.

När sedan allt var uppritat tog vi ner det och renklippte kanterna. Lade sedan hela sjoket på ett stort golv och ritade av på mjölkpapp som sedan fick bli mall. Funkade bra.

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Vad skulle du ha mallarna till?

Stora ljudabsorbenter (drottningholms slott).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.