Vårt hus från 1970 har en balkong infälld i taket. När det snöar och regnar kommer detta alltså till balkongens golv (betong). I ett av hörnen finns en golvbrunn till avrinning under takpannorna.Allt regn från taket ovanför balkongen leds ned till "fel hörn" och måste gå över hela ytan för att nå golvbrunnen. "Fallet" till brunnen är ganska OK, och vanligen funkar detta OK. Men vid väldigt stora regnmängder kan dock vatten tränga ner i huset. Vi har funderat på att sätta tak över balkongen. Men ser ingen vettig sådan lösning. Dessutom blir det dyrt och normalt sett funkar ju balkongen.
Jag har sett på nätet att man kan ytbehandla betong och få den tät. Men att det finns olika material/metoder. Nån som har tips kring detta, och kan man göra detta själv
Edit: problemet är alltså inte att stuprännan sitter i fel hörn, och den kan inte flyttas, I "rätt hörn" är balkongdörren.
Jag har sett på nätet att man kan ytbehandla betong och få den tät. Men att det finns olika material/metoder. Nån som har tips kring detta, och kan man göra detta själv
Edit: problemet är alltså inte att stuprännan sitter i fel hörn, och den kan inte flyttas, I "rätt hörn" är balkongdörren.
Det finns en mängd preparat och metoder för att ytbehandla betong (silan, vattenglas, såpa, vax, olja, paraffin, harts, lack m.m.). Vissa kan fungera lite bättre än andra, eller kan ge olika nyans och glans till ytan. Förutom att dammbinda betongen vill man att de skall göra ytan någorlunda smutsavvisande och lättstädad.
Går det inte att leda ut vattnet längre till höger på din bild så det hamnar på taket istället? Eller ett rör som följer taket ner och ut över kanten?
Korrekt. Det är vad jag är ute efter. Viket tätskikt använder man i det här sammanhanget? Jag trodde Vattenglas gjorde just detta.Rickard.ag skrev:
Mja, problemet är ju även att själva balkongen är öppen/taklös. Dvs stuprännan ger bara ett bidrag till huvudproblemet, nämligen att konstruktionen innebär en öppning i taket.snuttjulle skrev:
Klicka här för att svara