Hej.

Jag vill hitta dessa tunna träplankor (se bild) Man ser dem ofta på alla brädgårdar, men som korta stumpar mellan virket. Jag har byggt ett plank med trallvirke och planerar använda det som "lockpanel". De är tryckade, vilket passar mig bra.

Jag har frågat på flera byggvaruhus, men de säger att det går inte att få tag på. Skall jag behöva köpa tjockare och såga till dem till tunnare själv?

Hjälp

• Hand håller ett tunnt, tryckimpregnerat träplank mot asfalterat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Beijer har 22x70 i tryckt. Du skriver inte vad det är för dimension på det du håller i handen. Om det är strö från ett paket så är det troligen tunnare än 22, det är en del sågverk som tar ur både 16 och 19mm tjocka brädor men aldrig sett det som tryckt. Tunnare än 22 tycker jag själv inte duger till nåt.

• Gilla
Kenneth Hedlund
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Beijer har 22x70 i tryckt. Du skriver inte vad det är för dimension på det du håller i handen. Om det är strö från ett paket så är det troligen tunnare än 22, det är en del sågverk som tar ur både 16 och 19mm tjocka brädor men aldrig sett det som tryckt. Tunnare än 22 tycker jag själv inte duger till nåt.
22x70 är för grovt. Mätte ju aldrig, men gissar snarare 10x45

Casaloco Casaloco skrev:
Ser ut att vara typ 12x50 läkt [länk]

Vet dock inte om de finns som impregnerade
Länken funkar inte för mig, men 12x50 kan fungera, dock måste den vara tryckad. Men biten jag håller i är ju det, så någon såg måste ju uppenbarligen producera produkten?

Kolla vad trähandeln kör för leverantör på det tryckande och hör av dig direkt till dom.
Infon brukar finnas under respektive vara på hemsidorna.

P
Det produceras, för exempelvis strö/mellanlägg i virkespaket. Sen trycker dom hela virkespaketet och då blir dessa också tryckta ..

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Kolla vad trähandeln kör för leverantör på det tryckande och hör av dig direkt till dom.
Infon brukar finnas under respektive vara på hemsidorna.
Jag ska kolla några till, men de jag snackat med hitintills har varit motvilliga.

P PåLandet skrev:
Det produceras, för exempelvis strö/mellanlägg i virkespaket. Sen trycker dom hela virkespaketet och då blir dessa också tryckta ..
Hmm... Ok, dock funkar det ju inte för jag ju fortfarande ha 4 m typ

Kenneth Hedlund Kenneth Hedlund skrev:
Hmm... Ok, dock funkar det ju inte för jag ju fortfarande ha 4 m typ
Totalt vill jag ha typ 90 lpm

Du hittar säkert en massa meterlånga bitar i nån container på byggmax. Ska du ha längre bitar så får du nog försöka beställa någon stans ifrån eller klyva en regel i tunna remsor.

useless useless skrev:
Du hittar säkert en massa meterlånga bitar i nån container på byggmax. Ska du ha längre bitar så får du nog försöka beställa någon stans ifrån eller klyva en regel i tunna remsor.
Jo tanken slog mig att samla ihop alla 1m bitar, gratis skulle det säkert vara också. Men det ser inte så snyggt ut med alla skarvar. Bästa vore om jag fick tag i långa bitar, kan jag bara skjuta fast de med dyckert. Märkligaste är att fler än mig borde ha behovet.

Klyv en 22x45 trehyvlad tryckt. Såna där strö kan man inte köpa så pytte lite...

• Gilla
Kenneth Hedlund
  • Laddar…
Varför måste det vara tryckt? Om du konstruerar det rätt dvs ovan mark och med skyddat ändträ så är otryckt virke snyggare, hållbarare och billigare.
Om du vill klyva en tryckt regel så är innerdelen komplett utan impregnering då den tar sig bara några mm in i virket.

T Thomas_Blekinge skrev:
Varför måste det vara tryckt? Om du konstruerar det rätt dvs ovan mark och med skyddat ändträ så är otryckt virke snyggare, hållbarare och billigare.
Om du vill klyva en tryckt regel så är innerdelen komplett utan impregnering då den tar sig bara några mm in i virket.
Måste väl inte igentligen vara tryckt, byggde planket i tryckt trallvirke, och men få bort de minimala springorna (mot grannen) ville jag lägga diskreta "lock" på dem. Eftersom jag inte kan vitmåla förrän på 1-2 år vill jag att "lockpanelen" skall vara samma gröna ton som som resten.

Märkligaste är, tittar man på färdigbyggda sektioner på byggvaruhusen, förekommer ju dimension överallt? Så tydligen sågas den, men vi vanligt folk kan inte köpa den.

Jag får byta bransch, starta min egen såg... :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.