Martin_B
Martin_B: [citat] Jag byggde med luftspalt trots cellulosaisolering, och låter det även ventileras ut mot takfot, samt genomfartsventilation vid nock. På detta vis finns det åtminstone möjlighet att gå in med kamera om så behövs. Ventilationshålen vid takfoten är dock redigt bromsade med insektsnät i trippa lager (en bit ifrån varandra), för att bromsa luftgenomströmningen en aning. På så
18 svar · 19,8k läst
·
P
Peter_K: Nu ska bara fönsterna tillbaka. [bild]
6 svar · 4,8k läst
·
T
tergo: 22 mm golvspån reglas c/c 600 mm
5 svar · 1,9k läst
·
Ola C
Ola C: [citat] Stämmer, fredagar 13-16 är det öppet för allmänheten men som jag förstått det säljer de inte längre skrivmaterial till privatpersoner utan bara massivträ. Sliparebacken har öppet alltid, säljer allt och har dessutom prislista på sin hemsida.:)
4 svar · 5,9k läst
C
Csms: Hej. Tänkte bygga nedanstående. Hur fäster jag bäst reglarna i varandra? [bild]
0 svar · 2,4k läst
·
M
Maximarcus: Jag undrar också om det skulle bli så snyggt som man hoppas ens från början. Den limmade skarven kommer att synas även när den är ny och kommer nog göra att ögat inte luras att tro att det är en hel planka. Jag gillar när man tänker utanför boxen men jag tror inte riktigt på detta.
11 svar · 4,0k läst
Z
zeveta: Jag skarvade ett liknande rör i min skorsten år 2012, enligt sotaren så fick det skarvas på ett ställe i skorstenen. Jag använde syrafast plåt som rullades ihop så att den passade i slangen och sedan nitade vi ihop delarna med rostfria nitar, det blev godkänt. Lycka till
1 svar · 1,3k läst
N
nernu: vi har en källare där det fanns dörrar som vi knackat runt en del under renoveringen. Svårt att få tag på hantverkare så jag undrar hur svårt det är att laga lite själva. Vi har ingen vidare erfarenhet men har väl inte tummen mitt i handen precis. Tror ni att det är möjligt och hur går man till väga?
0 svar · 1,5k läst
L
LiteForce: Hej! Fick veta av sakkunnig på området att Byggelit & Forestia tillverkar det bästa golvspånet för närvarande och är testade och miljögodkända enligt svenska krav båda tillåter skarvning mellan reglar. Byggelit är svenskt och spån från norrländska skogar de är även de mest formstabila av dem. Det blev Byggelit golvspån & sika 535 vinter lim för vår del i källaren:)
7 svar · 4,0k läst
fahlis
fahlis: Ser ut som hållaren för degkroken till en Bosch MUM4 köksmaskin.
2 svar · 1,2k läst
·
K
Kreacon: Hej! Sitter och funderar på att inreda halva vinden. Huset är halvtimmmer och takstolarna har varierande cc mellan 1000-1300. Och givetvis inte helt i liv. Min fråga är om man borde anlita en konstruktör just för att kolla att takstolarna kan bära den extra vikten som gipsen medför. Min spontana tanke är att ”hänga” en 45x145 eller liknande i den befintliga takstolen och med snöre
0 svar · 1,2k läst
D
Dalmas71: Många byggtillbehör är högt pris satta och folk köper då de behöver just den produkton..
64 svar · 7,0k läst
·
B
Bigfoot: Tackar för svaren, då kör jag på och ska inte glömma remsan.
4 svar · 1,8k läst
·
Attarpan
Attarpan: Jag ska bygga om från 2 garageportar till en stor garageport på 460cm. Jag behöver ta bort en bärande vägg mellan dom nuvarande portarna och behöver hjälp med dimmensioner av limträ/stålbalk. Väggen är byggd av betong och på väggen vilar en I-balk som taket till garaget ligger på. Garagetaket är 8meter brett och 7m långt och klätt med plåt. Den nya porten är 35cm lägre än den
0 svar · 881 läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Golvvärme sommartid är bara för komfort och det kan du ju helt klart begränsa till de ytor du själv bestämmer. Absolut inte snålt, lyxigt att lägga elgolvvärme alls!
1 svar · 690 läst
F
Flomi: Hos Byggmax, Bygghemma, Bauhaus etc är det "endast online" och "skickas inom 5-10 vardagar". Jag är från Tyskland och visste inte att det är ovanlig här. I Tyskland finns det i varje byggvaruhus. Tack i alla fall!
6 svar · 1,9k läst
fgo
fgo: Härlig blandning av saker. Köksluckor kan kanske funka. Vad är det för mått på hålet?
1 svar · 842 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Med tanke på årtalet är troligen är källaren putsad med kalkbruk. I så fall håll dig till kalkbruk om du inte putsar om helt. Det skulle också förklara varför du har så pass stora putsskador, kalkbruk gillar inte fukt. Under 50-talet kom produkten Gullex ut på marknaden och därmed tog slutligen cementkalkbruken över. Men ditt hus är ju äldre. Fukt löser du enklast med en
5 svar · 3,1k läst
D09
D09: Följer med intresse. Har jagat efter färdiga vagnstycken för inomhus som inte är tryckimpregnerade ett tag nu ( till en vettig peng ) så hittar du en färdig u-trappa för 5000kr ( ej spiral ) så hojta gärna till :)
4 svar · 2,5k läst
T
ToRy: "Såga snyggt"? Trappan skulle ju vara provisorisk!?!? :thinking:;) Kör du på Johannes tips så slipper du se svågern rasa genom trappan med famnen full av frugans samling av porslinskatter. :crysmile: Personligen hade jag inte ens olastad beträtt en 30-ish cm bred 22mm spånskiva med en spännvidd ens strax under 1 meter. :rofl:
4 svar · 2,0k läst
B
basseman: Byt ut en del av makadamen mot isodrän eller pordrän så kan du få tjockare betong med bibehållen tjocklek på det isolerande skiktet https://www.isodran.se/uploads/5914a99f788a4ed37dfb2be68e4653fc.pdf
2 svar · 1,1k läst
T
Torpet06: Har ett torp som ska isoleras för året-runt-bostad. Vi har nu grävt ur grunden, som var tät. Alltså sten och grus upp till golvnivå. Planerar att ha träbjälklag som innan. Hur gör vi nu för bästa sätt? Ska vi återställa allt igen eller göra på annat sätt? Vad är bäst!?
0 svar · 603 läst
B
Byggoo: Hej, ursäkta för ett otroligt dum fråga. Hur går man tillväga för att få denna skarven tät. Förstår att de ska skjutas ihop. Men då är lilla "droppkanten" på den övre plåten ivägen. Måste den då falsas upp? Och ska den senare vikas runt den nedre plåten med en falstång? Tacksam för seriöst svar!
0 svar · 2,0k läst
·
R
reinvent: Tack för svar! Det var en seriös firma som tog bort kakelfixet, men det var jag som skickade in prov för analys innan dom kom hit och tog bort det. Skickade dock inte in putsen, men av det jag läst verkar det vara väldigt ovanligt om inte nästintill obefintligt att det skulle finnas i putsen/spacklet på väggarna.
2 svar · 7,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Sprayisolering är det som funkar bäst i en container. Du får en diffusionstät isolering som fyller ut i ribborna. Kompressorn behöver ju tilluft så något friskluftsintag behövs. En vanlig el-olje radiator bör väl duga som uppvärmning
4 svar · 3,9k läst
S
Stefan1972: Kort och gott, du får skippa symmetrin i framkant på bägge sidor. Lägger du omlott hela vägen runt så får du en halvsten fel vartannat varv i framkant. (antar jag)
7 svar · 3,1k läst
·
S
Segge: Nu börjar jag ha rivit klart, bara till att lyfta blindbotten. Var orolig att reglerna uppe var gjord på samma princip med efter att ha duschat i spån verkar det inte vara någon skarv, inte på väggen åt minstone. Rejält regelvirke har dom få kört på, i golv är det ca 75×200mm. Ännu bredare i tak, dock lite lägre. [bild] [bild]
2 svar · 1,5k läst
·
M
Malgomaj: Hej! Jag och min fru har flyttat in i ett hus från 1947 och i matrummet låg ett laminatgolv som dolde ett äldre massivt trägolv, något som uppdagades efter att ha skruvat loss tröskellisten. Eftersom vi föredrog det äldre trägolvet så åkte laminatgolvet ut genom fönstret. När laminatgolvet var borta uppenbarades ett litet problem. I ett av rummets hörn fanns ett rektangulärt hål i
0 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.