L
Hej,

Ska till att köpa ett 200 kvm hus där väggarna har börjat ge med sig, dvs om du tittar på fasaden runt om så är den vågig.
Tidigare ägare har suttit stålvajrar som går tvärsigenom hela huset för att stabilisera alltsammans..

Är fundersam till hur man ska renovera väggarna på rätt sätt utan att riva hela kåken.
Tips?

Vad är det för typ av väggar? Varför är de inte stabila?

Du borde nog låta en konstruktör titta på det där innan du skriver på något kontrakt. Det låter som det kan bli väldigt omfattande för att få ordning på det där.

Är det väggarna som ger med sig, och inte bara fasaden?

L
Ja, jag kanske håller på att ta mig vatten över huvudet... Såhär ser det ut inne..

Tilläggas ska att taket buktar inåt, gammalt eternittak, och grunden är nog inte heller den bästa..
Så det kanske är ett rivningsobjekt...
Ni ser vajrarna tvärsöver. Tittar man på fasaden utifrån så är den vågig, så att säga.

Här är länken till annonsen iallafall: https://www.svenskfast.se/fritidshus/gotland/gotland/romakloster/snickaregatan-11/226060

Jag kanske drar mig ur, hehe.

• Interiör av en tom byggnad med vita väggar, sliten trägolv och synliga vajrar över taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre av ett gammalt hus med synliga vajrar, möblemang och vitmålade stolpar.
    Skapa konto
Ser ju ut som takstolarna håller på ge sig och trycker ut väggarna.
Vajrarna funkar som hanbjälke.
Om du tittar på taknocken ute, svankar den på mitten?

Dragstag ser man t.ex i halvgamla kyrkor just först väggarna inte ska tryckas ut.

L
Nja, inget jag reagerade på. Befinner mig i Stockholm och byggnaden i Visby så kan ej enkelt kolla upp. Tog dock denna bild.
Kanske ser lite svankande ut..

• Slutande tak av en gul träbyggnad med en synbar svacka i mitten, omgiven av blå himmel.
    Skapa konto
Det stod att det tidigare var ett snickeri, så kanske vajrarna kanske helt enkelt är en del av konstruktionen för att få högt i tak, och inte något som sats tid för att det är något fel?

Det förekommer att vajrar används på det sättet. Här ser de ut att sitta för glest, det borde vara en vajer per takstol,takstolar sitter ofta med cc 120,

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
I gamla hus kan takstolarna sitta på vilket cc som hels, ibland varierar det i samma hus. Här ser det ev ut som varannan takstol har dragstag och varannan har ett stödben.

L
Tack för svar. Om ni skulle göra om denna byggnad till lägenhet/er. Skulle ni ha "renoverat" väggarna, eller låtit det vara med vajrar hängandes?
I vilket fall som helst behövs nog taket göras vid, då de buktar inåt.

L
S Strontus skrev:
Det stod att det tidigare var ett snickeri, så kanske vajrarna kanske helt enkelt är en del av konstruktionen för att få högt i tak, och inte något som sats tid för att det är något fel?
Så skulle det kunna vara, men när man ser på fasaden utvändigt så ser man att den är vågig, dvs trycks in lite där vajrarna går.

Dragstagen i någon form måste nog vara kvar, ingen väggkonstruktion håller om takstolarna får chans att trycka ut väggarna.
Tar du bort stagen får du bygga en stödvägg vinkelrätt mot fasaden som finns på äldre kyrkor.

Protte

Jag gissar att dragstagen är original, men att det är en dålig konstruktion från början som har gjort att väggarna har buktat sig med tiden.

Om du ska bygga om till lägenheter lär det ändå bli tal om att riva stomrent för att bygga upp nya brandceller mm, brukar vara svårt att bara bygga på gammalt när man ska uppfylla modern standard. Så vajrarna är nog den lilla frågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.