A
ajn82: Har även pratar med ett tredje företag, de är tyvärr på semester nu, väntar på mer detaljerad offert från dem och info om tätskikt. De rekommenderade något latex baserat system, skulle kosta 2500 kr / kvm ungefär, tanken är väl att det är tät i ovankant klinkers istället för undertill. Är det någon som har hört talas om detta tidigare och kan bidra med mer info? Låter ju som
2 svar · 5,8k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: Hur gick det?
1 svar · 3,9k läst
·
A
anaitis: Du borde nog näta den
1 svar · 929 läst
D
Deathtrip2000: Vad är det för hållfasthetsklass på skruvarna? Står det något stämplat på skruvskallen? En slätare yta är mer korrosionsbeständing. Det gäller i alla fall för rostfritt material.
4 svar · 1,2k läst
·
X
xLnT: Hejsan, Vi ska mura upp två nya murstockar med solida tegelstenar. (Ej för rökgaser). Ena kommer även bli bärande innervägg upp till 2,5m. Som jag har förstått det så ska det gå bra med Murbruk B (M2,5), eller behöver det vara A (M10)? Jag har inte riktigt hittat färdig A utan då verkat man själv få blanda i grus. Så om ni inte avråder så tänkte vi köra på Finjas Murbruk B.
0 svar · 750 läst
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Det låter som att din tegelvägg bara är en halvstensvägg och sådana brukar man inte fästa något i annat än spaljéer och liknande.Gör en fristående regelvägg som förankras i golv och i takstolar eller liknande.
1 svar · 1,2k läst
S
Staraction: Stort tack för svar, jag förstod nästan att ni gjorde så av tråden att döma. Bra jobbat utav er! Jag har ju exakt samma väggkonstruktion som ni "hade", till och med samma fasadfärg:) Även glädjande att läsa om grannens strategi och det lutar att vi gör samma sak med med Cellolusa isolering och mycket bra ventilation/fuktstyrning. Tack igen!
14 svar · 4,5k läst
·
anders07
anders07: [citat] http://www.panelochlist.se/ De hjälpte mig att fixa till foder till dörrar i sekelskiftes lägenheten vi bodde i... Det var ju inte billigt dock...
12 svar · 2,7k läst
·
L
lob: [bild] Gissar på detta:
1 svar · 872 läst
·
L
J
justusandersson: Uteluftsventierade krypgrunder, så kallade torpargrunder, har använts i hundratals år utan problem. Skälet till att de fungerade var ett omfattande värmeläckage inifrån huset, dels genom begränsad isolering i trossbotten, dels genom att murstocken var grundlagd i krypgrunden. Med dagens höga krav på värmeisolering och att man slutat elda i murstockar fungerar inte krypgrunder längre.
2 svar · 1,4k läst
D09
D09: De kanske är tänkta att låsa/klämma fast steget eller döljer något t ex vinkeljärn men kan likaväl vara något estetiskt. Om du tar bort en av dom så kanske du får en hint :)
1 svar · 909 läst
·
J
JimpaLimpa: Ok, då kör jag nog på den armeringen. Tack för svar! [citat]
5 svar · 2,3k läst
·
M
Mikasw: Vet ej hur det taket monteras men om man fäster längs en långsida får man anpassa cc mellan profilerna så det passar det man monterar. Man kan fästa takgips i det systemet så vikten borde inte vara något problem. Kontakta Lindab direkt så får du säkert tips på hur göra.
10 svar · 2,3k läst
·
Larsa
Larsa: Det kommer gå kanon. Du kommer ju nu bara få ngn dryg meters spännvidd på nya biten, så det skulle antagligen fungera med mycket klenare.
21 svar · 9,7k läst
·
M
MrMinkhe: [citat] Tack för bra svar !
6 svar · 5,3k läst
Violina
Violina: Skulle tro att anledningen till att det rostar hål i plåten just där är för att det blir vatten/snö som samlas just där. Ska du bara laga genom att lägga en plåt över är det nog viktigt att du även lossar balkongräcket. Att bara slipa och limma riskerar nog att förvärra skadan då rost måste tas bort helt om den ska försvinna, behöver alltså blästras för att gå bort. Är det
3 svar · 6,4k läst
·
J
justusandersson: Jag försöker föra ett principiellt resonemang. Trådarna i Byggahus har många läsare. Ouppvärmda utrymmen (oavsett vad de används till) behöver inte ha ångspärr, i vissa fall kan det vara direkt olämpligt. I ett ouppvärmt garage kommer fukt från en bil inte att övergå till vattenånga i luften, för det krävs ett värmetillskott. Ett mellanbjälklag i ett utrymme där ytterväggar
11 svar · 3,7k läst
prototypen
prototypen: Absolut inga problem, du kommer ha större problem att det är vint och krokigt på någon annan ledd. Protte
2 svar · 1,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: En meter in från knuten hade jag vågat såga, även om jag aldrig gjort nåt sånt projekt själv
1 svar · 2,0k läst
·
NyaTorpane
NyaTorpane: Man mäter vinklar alldeles utmärkt med den också!
4 svar · 959 läst
·
optimum
optimum: Håller med sista inlägget, bordsåg/klyvsåg som klingan går ställa i 45 graders vinkel. Tips, prova först på någon skräpbit så du får inställningarna att stämma. Tänk på att hålla fingrarna borta från klingan och eventuella barn när du lämnat sågen. Se till att inget spänner så klingan hugger. (egen erfarenhet) Har en liten billig från Jula men den funkar också för lite
8 svar · 6,4k läst
useless
useless: Ok. Då är det med största sannolikhet inte asbest i den iallafall.
3 svar · 2,3k läst
·
E
Ecke16: Hej Håller på att isolera om övervåningen, ska börja nu att få till luftspalten ut mot taket. Luftspalten görs av läkt och oljehärdad board. Ska den blanka sidan på boarden vara in mot rummet eller mot yttertaket? /Ecke
0 svar · 854 läst
P
ParJorgen: Precis som jag själv resonerade, tack för snabbt svar!
2 svar · 1,3k läst
alm82
alm82: Bastupanel kanske.. https://www.byggmax.se/bastu/bastulav-och-panel/bastupanel
1 svar · 1,0k läst
·
Larsa
Larsa: Jag tror det kommer se bra ut, speciellt om vissa rutor har spaljé. Tänk på att staketet kommer ta rejäla sidokrafter. Kör inte stolpskor utan två plintjän till varje stolpe, och borra ordentliga hål.
1 svar · 2,3k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Grymt svar, tack!
2 svar · 2,0k läst
J
justusandersson: 70x170 är snäppet bättre. Om den underliggande regeln räcker för bärförmågan (beror på spännvidd och last) så räcker det att skruva den överliggande. I annat fall krävs både limning och skruvning.
1 svar · 1,0k läst
T
Tungbetong: En sak jag funderat på i efterhand är om man borde lagt plattorna vridna 45 grader så att reglerna ligger över en längre sträcka än ifall man lägger plattorna vinkelrätt mot reglerna. Alltså att reglerna bildar ett diagonalt X över plattorna. Det vinner ju några cm kortare spännvidd.
6 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.