Vi har precis fått tillträde till vårt renoveringsobjekt och har ett par dagar på oss att iordningställa det värsta så huset blir beboligt för mig, min make och våra två små barn.
Vi upptäckte då en spånskiva i ytterväggen som var dålig så vi tog bort den för att sätta upp ny. Märkte dock att bakom skivan ligger regelverket rakt mot betongen samt att reglarna verkar väldigt "tunna". Huset är från sekelskiftet så någon byggnadsstandard fanns ju inte riktigt då.
Min fråga är nu, hur nödlöser vi detta bästa för stunden? (Det får ju blir ett större omtag längre fram när tid och ekonomi finns.)
Ska vi bara sätta by spånskiva där den gamla satt?
Ska vi komplettera med några reglar innan vi sätter skiva?
Tanken är att ett element ska sitta på just den delen av väggen så vi behöver en lösning som orkar ett element.
Tacksam för tips!
Vi upptäckte då en spånskiva i ytterväggen som var dålig så vi tog bort den för att sätta upp ny. Märkte dock att bakom skivan ligger regelverket rakt mot betongen samt att reglarna verkar väldigt "tunna". Huset är från sekelskiftet så någon byggnadsstandard fanns ju inte riktigt då.
Min fråga är nu, hur nödlöser vi detta bästa för stunden? (Det får ju blir ett större omtag längre fram när tid och ekonomi finns.)
Ska vi bara sätta by spånskiva där den gamla satt?
Ska vi komplettera med några reglar innan vi sätter skiva?
Tanken är att ett element ska sitta på just den delen av väggen så vi behöver en lösning som orkar ett element.
Tacksam för tips!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej ingen fukt som tur är däremot verkade den skiva som satt där inte ha orkat bära tyngden av elementet som satt där tidigare och hade tagit stryk av det. Kanske en osb tål vikten av ett element bättre.TomasJor skrev:
Klicka här för att svara