Byggmaterial & Byggteknik
snuttjulle: Går att lägga nålfiltsmatta som inte är tät direkt på golvet så blir det varmare att gå på. Eller klinker utan värme och gott om mjuka lösa mattor. Tål översvämningar mm som kan hända i källare.
justusandersson: Absolut! Ett förråd i kortändan i kombination med en diagonal i takets plan bör räcka för att stabilisera. Skillnaden i dimensioner på de bärande delarna i en carport byggd för Skånes västkust respektive Gävletrakten är väldigt stor. Det kan inte vara samma byggsats.
thomasek: Monterar just nu en braskamin till premodul skorsten. Hittar ingen info om man behöver täta anslutningsröret mot kaminstosen, vilar idag ner i ett litet spår i botten. Har inte hittat något packning i kitet från lev. Kaminen är en Rais 2:1.
-MH-: Försöker hitta inspiration till ett entrétak. Tidigare huvudentrén, men den satt på fel sida så nu är det bara för att hämta posten. Ev en liten uteplats (norrsidan). Originalet var ett platt tak tror jag, det stod två runda pelare som stöd. Seanr ombyggnad har sågat sönder panelen, tyvärr. Eller i alla fall locklisten, eller vad man skal kalla den. Det är skåror på sidan av
Bigfoot: Nu dök det upp en ny knepig frågeställning, så nu hoppas jag på svar från någon som vet hur trappor brukar vara konstruerade. Trappan ser numera ut så här efter lite rivande: [bild] Jag trodde att vangstyckena skulle ligga an mot vägen, men det var en öppen spalt mellan. Men här ser det lite hemsnickrat ut...inkilade brädbitar mellan trappa och vägg som det dragits skuvar genom: Så
Ryan446: Gött, då ska det bara fyllas med något. Hålen är ca 10x10x10 cm så jag antar att vanligt spackel inte är det bästa att använda. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/betong/grovbetong-0-12mm Kan det vara något? Behöver det förberedas på något sätt? När jag drog ur spikarna ut de ingjutna träreglarna så var de ganska rejält rostiga. OT, får
alm82: Jag skulle provat med en mollyplugg, försök hitta en med samma dimension på gängan som knoppen, sen ersätta den där skruven med en bit gängstång
Claes Sörmland: Fäst ett putsnät i trätaket (märlor t ex) och putsa i två varv med kalkputs.
fsn: Formplyfa står sig ju bra utomhus, om hål och kanter ytbehandlas så är det ännu bättre. Glatta och hala, skapligt lätta att hålla rena pga det men det är inte det billigaste skivmaterialet. Jag sprang på ett stort parti begagnade (110 st) för i sammanhanget inga pengar alls via en uthyrningsfirma. Hade typ varit använda till gjutning en gång.
Stefan1972: Fast det är väl enklare att bara putsa igen hålen som blev då? Då spelar det väl ingen roll vad som döljer sig bakom där.........Använd kalkbruk. Mycket enkelt att fylla med och matchar väl det som är där. Mjukare att hålla på med och efterbearbeta än nå cementbruk som blir stenhårt.
useless: Treetex innehåller inte formaldehyd. Det är hårda spånskivor som gör det.
Magnus E K: Kan det vara så att mellanrummet mellan panelen och gipsen har använts för att dra el i? Försök ta reda på hur elen är dragen så att du inte råkar borra rakt i ett elrör.
Oldboy: Även om det inte blir perfekt iom gammalt hus, så minskar det fuktbelastningen högst avsevärt. Det blir inte extremt hög fuktkoncentration vid ev övergångar till icke plastat, så länge som det är vind-/dragtätt.
cpalm: Jag skulle gjutit igen själva genomföringen med gipsputs. Hygroskopiskt, billigt, lättarbetat, inget som mössen ger sig på och hyfsat lätt att bearbeta om du behöver komplettera/ändra något. Eller fogskum. En så pass liten yta gör knappast någon större skada om det skulle komma in fukt tänker jag.
Mac_attack: [citat] Det blir kanske gips tillslut som du säger. Har aldrig satt gips-innertak men tänker att det är är lite omständigt med att hantera vikten, spackla och måla, infästning för taklister och lampor m.m. Tänkte spontant att det kanske kommit något smidigare alternativ :). Har inget behov av gipsens andra bra egenskaper (ljud, brand m.m) utan ska bara vara en färdig vit yta.
Kurtan1994: Hej, jag sitter och funderar på om jag kan använda mig av en HEA balk 120 gjutet i en U LECA block. Huset ska byggad i 400mm Isoleringsblck. Bredden på huset är 6200mm, öppningen skall bli 3500 bred x2100 hög mm. Detta för att få plats med skjutdörrar i glas. Tänkte använda mig av U block över öppningen och gjuta in en HEA balk 120 istället för armering, det är största balken som
tfm930mj: Grymt ! Ska prova det så fort jag kommer hem (är i stugan). Tack för tipset och välkomnandet :D
husfreddan: Hej. Nyblivna husägare och ska nu ta oss an vår ovanvåning (1 1/2-plansvilla från 1957). Vi vill göra det till rimlig kostnad med tanke på åldern och hur det ser ut i övrigt, men väggar, el, golv etc. håller vi på med. Tar tacksamt emot synpunkter eller kommentarer på nedan tankar: 1. Golvet Det är ett knarrande spånlaminatgolv som är relativt tjockt. Vi funderar på att ta bort
Robert-san01: Denna https://www.bauhaus.se/takpanel-huntonit-classique-11x620x1220mm
ErOx: [citat] Tackar för svaret Vet du något märke som är bättre än något annat?
e02jr: Har grävt djupare (bokstavligt talat) och under sanden var det lera med inslag av flinta och krita. Värdelös att gräva i, men det behövdes för att få ner järnrör som hjälp vid avjämningen vi nyss gjort. Har även tagit bort nån cm sand för att få plats med cellplasten och golvspånet som är på väg in. [citat] Spånskivorna var helt friska och det låg bara laminat på, ingen
Hammarfall: [citat] Puts och murbruk C. Jag har testat Byggmax märke som jag inte tyckte om alls. Provade sen med Finja som var mycket bättre. En tredje gång provade jag Bauhaus Probau som var mycket billigare, och jag märkte ingen skillnad mellan den och Finja. Skönt att få stora mängder hemlevererat för några hundra.
AndersS: Beror ju på vad som ska göras utanpå, gipsskiva, måla, lasera, obehandlat, etc, men också hur sågad/hyvlad den här råsponten är. Resultatet av det som kallas råspont skiljer sig från sågverk/hyvleri i ytstruktur beroende av maskinutrustning. Så frågan är inte enligt mig "kärnsidan".:D:cool:
Wolfpack1988: [citat] Smart! Det hade jag inte en endaste tanke på faktiskt! Stort tack!
mino: Återrapporterar. Nu sitter nätet på plats med klämmor/tvingar plus magneter. Funkar fint! Tips är att ta ganska kraftiga magneter, även supermagneter kan glida på målad plåt har vi noterat.