Hej
Skall sätta upp två stycken ute lampor av typen rör som lyser uppåt och nedåt. Dessa skall sitta mellan två fönster på framsidan. Frågan är hur skall jag dra el till dem på enklaste sätt. Sedan hur fäster jag den bäst på tegel. Vill inte gärna att den skall synas allt för mycket eftersom ljuset kommer uppåt och nedåt.
1. Dra el nedåt och lägga kabeln i gruset runt huset (ny dränerat)
2. Dra elen uppåt och försöka lägga kabeln in under plåten
Skall sätta upp två stycken ute lampor av typen rör som lyser uppåt och nedåt. Dessa skall sitta mellan två fönster på framsidan. Frågan är hur skall jag dra el till dem på enklaste sätt. Sedan hur fäster jag den bäst på tegel. Vill inte gärna att den skall synas allt för mycket eftersom ljuset kommer uppåt och nedåt.
1. Dra el nedåt och lägga kabeln i gruset runt huset (ny dränerat)
2. Dra elen uppåt och försöka lägga kabeln in under plåten
Menar du infästning för armaturerna eller kabeln? Armaturen fäster du ju med plugg och skruv. Borra med betongborr. Kabeln fästs ju med klammer av något slag. Antingen med spikklammer, borde gå att spika i putsen om inte annat. Eller med skruvklammer och då gäller ju samma alternativ som för armaturen, fast med mindre skruv såklart.
http://www.clasohlson.com/se/Spikklammer/Pr224261025
http://www.clasohlson.com/se/Skruvklammer/Pr325596000
Vart tar du ström ifrån? Detta styr ju hur den bör dras. Hur högt upp ska de monteras? Det känns som att det borde bli kortare avstånd för kabeln om du drar den under underkant på panelen istället för från marken.
http://www.clasohlson.com/se/Spikklammer/Pr224261025
http://www.clasohlson.com/se/Skruvklammer/Pr325596000
Vart tar du ström ifrån? Detta styr ju hur den bör dras. Hur högt upp ska de monteras? Det känns som att det borde bli kortare avstånd för kabeln om du drar den under underkant på panelen istället för från marken.
Tack för alla svar.
Kan säga att jag inte kan dra elen genom väggen tyvärr. Tror som ni säger att jag skal dra den uppåt.
Frågan som jag fortfarande är osäker på är fästning. Skall jag sätta med klämmor eller finns det någon bra list man kan fästa allt i så det ser snyggt ut?
Kan säga att jag inte kan dra elen genom väggen tyvärr. Tror som ni säger att jag skal dra den uppåt.
Frågan som jag fortfarande är osäker på är fästning. Skall jag sätta med klämmor eller finns det någon bra list man kan fästa allt i så det ser snyggt ut?
Dra uppåt och borra sedan snett uppåt/inåt in på vinden. Där inne sätter du skarvdosan (IP54 exvis) och fortsätter inne på vinden med en kabel till anslutningspunkten.
Använd tunnast möjliga kabel som är godkänd för utomhusbruk, jag skulle föreslå EXK 3G1.5 vilken endast är 8 mm i diameter.
Kabeln kan med fördel sedan målas in med samma färg som teglet.
Edit: Ev kan en styvare kabel såsom EQLQ 3G1.5 se lsnyggare ut, även om den är lite tjockare.
Använd tunnast möjliga kabel som är godkänd för utomhusbruk, jag skulle föreslå EXK 3G1.5 vilken endast är 8 mm i diameter.
Kabeln kan med fördel sedan målas in med samma färg som teglet.
Edit: Ev kan en styvare kabel såsom EQLQ 3G1.5 se lsnyggare ut, även om den är lite tjockare.
Redigerat:
Funkade fint. Gick ner under plåten och skruvade fast kabelhållare. Sedan valde jag att gå ned med kabeln runt lampan så den gick in från undersidan. Kabel och fästen är ju också vita så de syns inte allsZ Zagerholm skrev:
Blir nog så jag gör också då! Vilken fästanordning körde du till kabeln, skruvklammer? Borra och plugga i fogen?L Lewdis skrev:
Sen undrar jag hur lätt det är att få lampan att sitta snyggt mot väggen, teglet är ju inte direkt platt...
Jag körde med skruvklammer så tätt att kabeln satt mot väggen, tror jag körde plugg också. Minns inte om jag körde i fogen, tror jag gjorde det men var ett tag sedan och bor tyvärr inte kvar i huset så kan inte kontrolleraZ Zagerholm skrev:
Min vägg var ganska jämn så hade inga problem att få lampan att sitta rakt mot väggen.
Hittade en gammal bild där man ser lite hur sladden ligger mot väggen och går runt lampan och in under. Hoppas det kan hjälpa digZ Zagerholm skrev:
Snyggt! Tack för att du svaren @Lewdis! Jag har tyvärr rundhuggen mexitegel som på bilden nedan så den är inte direkt jämn och fin utan buktar ut på mitten.. Funderar på om jag ska bila bort så att det blir platt precis där lampan ska sitta, eller om det finns risk att teglet spricker då.. Tack för hjälpen i alla fall, får kolla vidare om någon annan har sånt tegel som jag har och har satt upp lampor! 

Mexitegel/mexisten är en tillverkad produkt som jag gissar är rätt känslig för slag och lätt spricker vid bilning. Skulle tro att det är bättre att slipa bort material för att få en platt yta om det behövs för att sätta lampan.
En slipskål eller bara stenskiva till vinkelslipen skulle jag prova med, beror lite på hur formen är på lampfästet. På slutet kan du nog justera med huggmejsel/stämjärn som du skrapar med.
En slipskål eller bara stenskiva till vinkelslipen skulle jag prova med, beror lite på hur formen är på lampfästet. På slutet kan du nog justera med huggmejsel/stämjärn som du skrapar med.