E
etompau: 12 000 kr för uppsättning av en vägg med dörr låter billigt i mina öron. Detta pris grundar väl sig på att arbetet görs under byggnationen av huset. Kanske blir det dyrare nu i efterhand, då räcke, lister mm måste demonteras.
1 svar · 6,5k läst
Ingenjören
Ingenjören: Ja, eller vanligare 1200mm in om inte snölasten är så stor att man inte klarar traditionell takstolsindelning. Har man brett hus och brant taklutning kan det krävas andra lösningar för då kan gavelhöjden bli högre än tillgängliga träregellängder...
3 svar · 3,2k läst
F
frihopper: Ska nog sätta luftspalt ändå OM panelen behöver luftas. Räcker det med 25x38 till 21x120 fjällpanel eller kanske rentav sätta lockpanel 25x45 som vertikala spikläkt mot väggreglarna? hade tänkt använda glespanel 28x70 men eftersom jag inte kommer ha någon isolering eller innerpanel kommer läkten att sticka ut på sidorna om väggreglarna i facken mellan väggreglarna, vilket känns
3 svar · 4,5k läst
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Tack för hjälpen alla.
4 svar · 2,4k läst
J
justusandersson: Det är för lång spännvidd för vanligt konstruktionsvirke, inte ens om c/c avståndet sätts till 600 mm. c/c 1200 mm 90x225, 600 mm 56x225. Universalskruv går säkert bra, tänk på att lasten vid infästningen kan vara åtskilliga hundra kilo.
5 svar · 3,2k läst
·
J
justusandersson: Det är inte så att kompetensen hos de som bygger är lägre i Danmark än i Sverige. Snarare tvärtom. De har bara ett annat system. Jag tror inte att en så omfattande ombyggnad har skett utan medverkan av ett arkitektkontor som dessutom svarat för byggledning. Där tror jag att dokumentationen finns.
6 svar · 2,8k läst
·
H
heimlaga: Trä har alltid dels en elastisk deformation som återgår vid avlastning och dels en plastisk deformation som kallas krypning och som inte återgår vid avlastning. Därför använder man olika tidsklasser när man beräknar deformationerna i träkonstruktioner. Krypningen sker långsamt under årtionden så kortvariga laster ger obetydlig krypning. Äldre bjälklag är ofta inte dimensionerade
4 svar · 2,0k läst
T
torp55: Ack ja, det var det jag befarade. Tack för svar.
2 svar · 2,0k läst
K
kalvisen: Vi köpte huset och tillträder i närtid. Det blir spännande att se om nämnda takkonstruktion innehåller brukliga luftspalter. Jag har förstått det som att detta inte alltid specificeras då det ofta tas för givet (märkligt förfarande tycker jag). Om taket inte är ventilerat så är ju konstruktionen, i kombination med den diffusionstäta pappen YAP 2200, felaktig om man inte har en
4 svar · 1,2k läst
·
F
Farligkorv: Det måste ha blivit nåt fel med mixningen av ankarmassan för i ett av mina 22-diameterhål så har det inte härdat runt stopskon på flera dagar och det är bara en trög kletig massa där i. Funderar på hur jag ska rengöra för att göra om. Använda bergborren igen och spola av den? Eller finns något effektivare sätt?
0 svar · 1,3k läst
Rabbithole
Rabbithole: Och ställer man hela på cellplast eller gummi får man en något avvibrerad platta
12 svar · 4,3k läst
·
P
Anonymiserad 184001: [citat] Ursprungsproblemet är att jag helst skulle vilja ha 180 mm bjälkar i mellanbjälklaget för att få 230 cm i nya delen och självfall från nya duschen till gamla tvättstugan. Så därför :)
38 svar · 4,8k läst
·
Lizzardo
Lizzardo: Håller på för fullt med min garagestomme och räknar med att bli färdig framåt slutet av vecka 33. Dock så kommer inte takstolarna förrän vecka 36 och drygt en vecka senare räknar jag med att taket är klart. Det verkar inte bli någon hejd på regnet så frågan är om man måste försöka täcka stommen med pressar eller klarar den några veckors regn?
0 svar · 1,1k läst
Stefan N
Stefan N: Skulle nog torkat av så snart som möjligt. Sen kan du foga med vanlig klinkerfog.
6 svar · 3,3k läst
·
L
Lektorn: Takguide På Sveriges tekniska högskolor pågår ständigt arbeten som behandlar olika aspekter på konstruktion, byggande och förvaltning av hus. Säkert finns det bland medlemmarna i byggahus.se några som kan dra nytta av detta. Därför tänkte jag lägga upp länkar till rapporter som jag känner till, litet eftersom. Den första är en guide om tak som skrivits på KTH. Den har några år
0 svar · 923 läst
L
Lektorn: Hej Bjoellander, Stenarna ser ut att varea av granit, så de kommer säkert att vara utmärkta som vattenskydd ovanpå muren. Problemet som kan bli är hur du klarar vattentätningen mellan stenarna. jag tror att det skulle vara vettigt att svetsa en asfaltmatta ovanpå muren. och sedan limma fast stenarna med varmasfalt. Kanske någon annan har erfarenhet av liknande murar. Hälsningar Lektorn
1 svar · 1,4k läst
·
H
hugolewenhaupt: Primeade, armerade med hönstnät och flytspcklade i två omgångar (primade på nytt innan andra omgången) och hittills kan jag inte se några sprickbildningar eller liknande!
5 svar · 1,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] 40-tal är pappspänt tak i original om det nu inte har renoverats bort. Knacka på taket och låter det som papp med färg på så är det det som du har.
8 svar · 11,6k läst
·
T
Toddep: [citat] Jodå det har gått bra. Jag fick in 3st pocket karmar i huset. 2 st hamnade i en trävägg klädd med osb och gips som sedan primades och sen putsades den så det ser ut som en stenvägg. I ett badrum murade jag 5cm tjocka block på insidan och satte en stenskiva på utsidan av pocket karmen så här blev det lättbetong i hela badrummet trots att man hade pocket karm. Mkt jobb men bra
4 svar · 3,0k läst
·
T
toolman77: [citat] Ta helgängad skruv som inte går rätt igenom väggen och dra åt till det stoppar. Då får du tag i skivan, går genom den och klämmer den mot gipset med skruven.
11 svar · 8,7k läst
J
JohanLun: Gipsputs heter det jag använt, kanske är det samma som gipsspackel. Dock är gipsputs hårdare, men tror det funkar om det är borta intill underlaget. Att bara lägga på några mm gips tror jag risken finns det är så hårt att kalket under lossnar.
8 svar · 3,8k läst
·
J
jonaserik: Inte för stora att fixa, men lite mer än bara putsa, knacka bort allt som är löst, se till att det som är på sidorna sitter bra. Den undre delen kan du med fördel armera med en bit putsnät ( ser lite djupt ut ) som du fäster med långa skruvar i grunden, för att få en skaplig skarv mot den gamla putsen fasa den lite, sen ha vanligt lösare putsbruk ( slå i hålet utan att släta till
4 svar · 5,0k läst
·
A
Albireo: Hej! Planerar att bygga en stor dörr (Hittade ingen att köpa...) Dörrbladet kommer att bli drygt 100-120mm. samt karmyttermåttet blir ca. 1110mm x 2200mm (Den kommer förmodligen att bli ganska tung..) Isoleras dock med frigolit (Jackon super XPS ca 95mm) Kommer det att fungera med "vanliga" gångjärn? Tittade på Biltemas justerbar 86-2901, tänkte mig 4st... [bild] Men kommer dessa att
0 svar · 5,1k läst
·
blackarrow
blackarrow: Använd Minerit fibercement skiva, fast de har bytt namn Cembrit. Förr fanns det en variant som hette Minerit sockelskiva.
1 svar · 3,1k läst
J
justusandersson: De var inte så noga med vattenpasset på den tiden. Diffen saknar säkert betydelse. Det är främst diagonala sprickor, som tyder på sättningar, som man bör se upp med.
1 svar · 2,2k läst
·
T
Testarn: :) Jag vet inte vilka bilder du sett men tillverkare av sängar har ju andra möjligheter att ta fram specialbeslag och de som lägger ut bilder privat är ofta väldigt duktiga/händiga/har kunniga vänner (välj själv) och visar upp sån't som blir bra. Vi som jobbar med det vi kan hitta eller i bästa fall göra själva men som inte är lika "perfekt" kanske inte lägger upp bilder på det.
3 svar · 4,0k läst
Q
qrt: [citat] Det här md Torx TR var en nyhet för mig för bara några veckor sedan. Men till min glädje upptäckte jag att jag ävwn hade sådana bits i min bits-sats. Det var vanlig Torx i ena änden och Torx TR i andra änden av mejslarna.
6 svar · 7,1k läst
·
D
DaDolly: Skivan i sig självt är ofarlig mig veterligen.
15 svar · 6,1k läst
·
R
rqx: Tack för svaret, då ska jag riva mer så jag kan mäta upp dimensionen och ha till hands när jag frågar trapp företaget
2 svar · 1,9k läst
·
L
lassekasse: Har ett gäng ytterhörn på innerväggarna som är utsatta. Skulle vilja sätta något slags ytterhörnskydd på men vet inte hur jag ska fästa. Har fastnat för skydd i plast då de blir väldigt tunna, t. ex. detta: https://www.bauhaus.se/hornlist-vit-15x15x2500mm#go-to-description Annars finns ju träbaserade:
0 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.