Hallå där!

Har tagit bort del av en vägg i en lägenhet och har ju nu en ca 10cmx10cmx260cm ränna i golvet där väggen stog förut. Nu ska ju denna fyllas och enligt Bauhaus skulle en säck flytspackel räcka. Det gjorde det ju inte, inte ens i närheten... Tyvärr så blev det lite snabba ryck sen och jag la i en säck finbetong innan jag tänkte efter ordentligt angående brinntiden... Det kommer behövas ytterligare flytspackel ovanpå lagret finbetong och nu undrar jag ju hur länge jag behöver vänta.

Jag ska bara lägga ett klickgolv ovanpå men klickgolvet kommer sluta ovanpå rännan. Med andra ord så är det skitsamma för mig om det blir små sprickor i golvet där under, så länge det inte smulas sönder och att golvet börjar svikta. Så hur länge bör jag vänta innan jag kan flytspackla upp det sista till kanten på resten av betonggolvet?
Kan ju tilläggas att jag har "armerat" första flytspacklet och sedan finbetongen med några lager hönsnät för att stärka upp lite extra.

Tack!

Torktiden brukar vara ca 1 månad

Konstigt råd av säljaren, bara en snabb överslagsräkning säger ju att det inte är nära att räcka ens - precis som du säger.

Men du hade i en säck flytspackel som fick bränna?
Sedan en säck finbetong som nu också bränt ett litet tag?

Det är så små ytor vi pratar om här, samt att de största krympningarna sker de första dagarna. Ge det 5-6 dagar från att du la i finbetongen så är du verkligen på säkra sidan.
Men du kommer med största sannolikhet inte få problem om du spacklar det sista redan dagen efter heller.

Precis, en säck flytspackel och sen finbetongen.

Ja det var lite det jag kände, att det liksom inte borde påverka något långsiktigt. Kommer nog ändå vänta lite över en vecka.

Bara flyta på. Prima innan bara.

Primeade, armerade med hönstnät och flytspcklade i två omgångar (primade på nytt innan andra omgången) och hittills kan jag inte se några sprickbildningar eller liknande!

Redigerat:
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.