Hej!

Vi har tagit bort golvsocklar/dörrfoder/fönsterfoder och i samband med det har en del puts?? lossnat. Även en bit på en vägg, ett område om 40x40 känns sitta löst.

Vad skulle ni ha gjort? Bifogar lite bilder.

Mvh, ny på forumet :)

• En vägg med skadad puts runt en eluttag där puts har lossnat och ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg och golv med borttagen golvsockel där puts har lossnat och lämnat ett hål vid vägghörnan.
    Skapa konto
  • Skadad vägg där puts har lossnat vid hörnet där golvsocklar har tagits bort.
    Skapa konto
  • Lossnad puts vid hörn av vägg och golv med exponerat område och spillda putsbitar på trägolvet.
    Skapa konto
  • Skadad vägg där puts lossnat exponerande det underliggande materialet.
    Skapa konto
Åsa Lund
Knacka bort allt som inte sitter ordentligt fast och putsa om

J
Precis. Bli inte avskräckt, det ser alltid ut som ett bombnedslag när man rivit, men putsa är enkelt, man lär sig snabbt. Det är lika enkelt att blanda puts som att blanda våffelmix typ. Glöm inte att väta väggen ordentligt med en blöt svamp så att den inte suger åt sig all vätska ur bruket. Köp en bred spackelspade och en smal så fixar du det enkelt. Du kan ta med dig en bit puts dit du köper så att du får rätt hårdhet eller så kör du med husfix vilket egentligen är lite för hårt men funkar när det inte är större ytor. Lycka till och ta bilder och uppdatera sedan.

J
Är det kalkputs, ta inget hårdare. Jag tror om det är ett äldre hus luftkalkbruk är rätt val... Gips kan kanske till nöds funka och är mkt enklare att putsa med. Husfix är enligt min erfarenhet för hårt och väldigt dyrt i relation till kalkputs. Ta inte något cement baserat, kc, om du inte är säker på att det är det sen förut - på bilderna ser det ut som kalkbruk.

J
Får hålla med om detta. Kan man skrapa bort putsen med naglarna är det kalkbruk och då är det bäst att använda detta igen. Sedan tror jag att det tar emot lite för en novis att köpa en stor säck C-bruk eller liknande på bygghandeln, medan det egentligen borde vara tvärtom. Synd att det inte säljs C-bruk i en liten kartong precis som Husfixet, men det kanske det gör?

C
Nä, det är nog säck som gäller. Men det kostar ju nästan inget, och det går trots allt åt en del bruk för att laga upp det där.
Men det bör noteras att Putsbruk C inte är ett rent kalkbruk. Vill man ha ett rent kalkbruk heter det just kalkbruk. Sen är det förstås frågan om man skall använda hydrauliskt kalkbruk eller inte.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tack för alla svaren!

Vår vän som ska hjälpa oss med att spackla och måla rummet trodde att det skulle räcka att fylla hålen med gipsspackel. Är vi helt ute och cyklar då?

J
Gips funkar, och är smidigt. Det är inte mycket att fästa i bara men där ska du bara smälla upp en sockel så det gör väl varken till eller från. Passa på att gömma undan kablar och så i väggen medan ni ändå håller på.

J
Gipsputs heter det jag använt, kanske är det samma som gipsspackel. Dock är gipsputs hårdare, men tror det funkar om det är borta intill underlaget. Att bara lägga på några mm gips tror jag risken finns det är så hårt att kalket under lossnar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.