Hej,
Vi står i startgropen att bygga till och har nu börjat spåna hur det ska se ut innan vi involverar arkitekt och konstruktör för att komma med nya idéer
Det blir betongplatta 9*6 m på stabilt berg/morän. Källare med lecablock, mellanvåning och övervåning (1,5 plan). Ett problem vi har är att vi gärna vill göra källardelen till bostad och då finns ju krav på 2,4 (2,3 m funkar också?) takhöjd. Idag har vi 2,12 m i befintlig källare samt 0,48 cm mellanbjälklag. För att inte få ett högre golv i nya delen på mellanvåningen behöver vi "tjäna" 18-28 cm plus minimum 4 cm för golvbrunn för duschen (fall ledning 2 m plus en cm fall mot brunn plus en cm fix och klinker). Enda vi kan tjäna på är mellanbjälklaget alt att höja golvet i duschen för att få självfall till gamla husets 110-ledning i tvättstugan.
48 cm mellanbjälklag är:
1,5 cm parkett
0,5 cm underlagsfoam
2,2 cm golvspånskiva
39 cm bjälkar
2,2 cm bärläkt för källartak
1,3 cm gips
7,7 cm kan jag inte spara något på således i nya delen. Då är det 40 cm kvar. Jag behöver spara 18+4=22 cm (om kravet är 230 cm) alt 28+4=32 cm (om kravet är 240 cm).
Jag inser att 7 cm (39-32 cm) bjälkar är kört och att jag vid krav på takhöjd 240 cm måste höja duschens golvbrunn lite...
Men HEB-balkar i mellanbjälklaget i hela källaren? Max spännvidd 4 m. Last två våningar (2 kN/m2), genomgående bärande väggar genom byggnaden (45*120), snözon 2,5. Ytterväggar 45*195+45*45.
Alla idéer, tankar och tips tas TACKSAMT emot!
MvH Joakim
Vi står i startgropen att bygga till och har nu börjat spåna hur det ska se ut innan vi involverar arkitekt och konstruktör för att komma med nya idéer
Det blir betongplatta 9*6 m på stabilt berg/morän. Källare med lecablock, mellanvåning och övervåning (1,5 plan). Ett problem vi har är att vi gärna vill göra källardelen till bostad och då finns ju krav på 2,4 (2,3 m funkar också?) takhöjd. Idag har vi 2,12 m i befintlig källare samt 0,48 cm mellanbjälklag. För att inte få ett högre golv i nya delen på mellanvåningen behöver vi "tjäna" 18-28 cm plus minimum 4 cm för golvbrunn för duschen (fall ledning 2 m plus en cm fall mot brunn plus en cm fix och klinker). Enda vi kan tjäna på är mellanbjälklaget alt att höja golvet i duschen för att få självfall till gamla husets 110-ledning i tvättstugan.
48 cm mellanbjälklag är:
1,5 cm parkett
0,5 cm underlagsfoam
2,2 cm golvspånskiva
39 cm bjälkar
2,2 cm bärläkt för källartak
1,3 cm gips
7,7 cm kan jag inte spara något på således i nya delen. Då är det 40 cm kvar. Jag behöver spara 18+4=22 cm (om kravet är 230 cm) alt 28+4=32 cm (om kravet är 240 cm).
Jag inser att 7 cm (39-32 cm) bjälkar är kört och att jag vid krav på takhöjd 240 cm måste höja duschens golvbrunn lite...
Men HEB-balkar i mellanbjälklaget i hela källaren? Max spännvidd 4 m. Last två våningar (2 kN/m2), genomgående bärande väggar genom byggnaden (45*120), snözon 2,5. Ytterväggar 45*195+45*45.
Alla idéer, tankar och tips tas TACKSAMT emot!
MvH Joakim
Ja då får jag pumpa duschvattnet till lämplig punkt. Köksavloppet och toaletten (vägghängd) i källaren går att lösa enklare.GoC skrev:
Så helst vill jag lösa problemet med mindre höjd på mellanbjälklaget och möjligen höja duschgolvet något samt gärna ha 230 cm takhöjd.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Har bjälkarna till mellanbjälklaget 6 m spännvidd? Vad för dimensioner, c/c mm, har du räknat på?
Hela tillbygget blir 6*9 m, så fri spännvidd utanför lecablock i källaren är således 5,5 m minimum.J justusandersson skrev:
CC600 tänkte jag generellt men CC300 vid toa på mellanvåningen.
Samma sak på mellanbjälklag nr 2, men där reglerna är 19 cm, så då blir fri spännvidd max 5,62 m.
En sak jag försöker få till är dock att få till mellanlägg med bärande vägg hela vägen ner från källaren. Men matsalen blir stor och öppen på mellanvåningen och på ovanvåningen ett stort master bedroom.
Har hittat för källarbjälklaget:
* Limträbalk 90*225 minimum men 115*225 bättre. Detta ger minimalt med utrymme till självfallslösning i källaren. CC600 ger 15 st, ca 20.000 kr. Osäker ljuddämp.
* Prefab hålplatta i betong 200 mm, fri spännvidd 6 m. Säkerligen dyrt...
* Leca lättbetongbjälklag, 200 mm, fri spännvidd endast 5,38 m (behövs 5,5 om vi inte ska skjuta in väggen 12 cm vilket känns lite onödigt). Osäker prisbild men bra brandskydd och ljuddämp. Ingen golvspån skiva behövs och puts på undersidan gör att ca 5 cm sparas in mot motsvarande konstruktion.
* Stålbalk, HEA 180, starkt, 15 st 6 m ger pris på ca 20.000 kr. Måste målas med brandskyddsfoam.
På mellanbjälklag mellanvåning till ovanvåning funkar ju stålbalk HEA180 alt. limträbalk 115*225 enbart (bjälklag idag ca 25 cm). Så runt 20.000 kr oavsett.
Takbjälkar av limträ med längsgående placering, 5 st 115*315 *9000. Kostnad ca 15.000 kr. Sen 45*220 på det för att få mkt isolering i tak (500 mm) och råspont.
Typ så långt jag tänkt nu.
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Det är duschen i källaren i nybygget som ställer till det, inte från mellanvåning och ovanvåning. Anslutningen mot befintligt avlopp som ligger under golvet i befintlig källare med 2,1 m takhöjdGoC skrev:
Diffen 2,1 mot 2,3 plus fall i dusch, fix+klinker+fall på nya ledningen 3 m är det som måste "tjänas" in tyvärr.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett helt likvärdigt alternativ till limträ 115x225 är limträ 215x180. Något dyrare pga den oförmånliga relationen mellan bredd och höjd, men ändå mycket billigare än stål. Jag har inte räknat på lasterna men fungerar säkert med c/c 600 mm. Ljuddämpning kan inte vara något större problem i det fallet.
Några snabbskisser. Som ni ser är genomgående bärande väggar ner till källaren svårt
Men tillräckligt styva mellanbjälklag ska ju fixa det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ju ett ganska vanligt problem vid tillbyggnader, svårigheten att åstadkomma genomgående bärande väggar. Detta är en elegantare lösning. Golvspånskivan behöver skruvlimmas för att hålla svikten under konstroll.
Du ”tjänar” närmare 30cm med prefab betongbalkar
https://www.svenskbetong.se/bygga-m...mponenter-till-hus-och-anlaggning/dackelement
https://www.svenskbetong.se/bygga-m...mponenter-till-hus-och-anlaggning/dackelement
Om man istället kör HEA180 så är kostnaden likvärdig, men det borde väl bli styvare också? Enda problemet är väl ljud som fortplantar sig samt brandskyddet. HEB verkar vara lite väl dyrt.J justusandersson skrev: