Byggmaterial & Byggteknik
Testarn: Det är nog mest tycke och smak som avgör hur du ska kapa brädorna. För egen del skulle jag kapa dem lodrätt, som de var innan men att korta ner den nedre brädan ett par centimeter så den inte ser ut att sticka ut längre än den övre.
vergis: [citat] Hej! Ska skära ut ett hål för en dörr till helgen o har hyrt en Husvarna cut and brake. Betonghålsten.Har du några tips vid användandet?
Argastesnickaren: Letar efter en stor bänkskiva till en köksö. Gärna en hel skiva med vankant av alm, ek eller valnöt. Ev en limmad skiva med epoxy. Ca 85-900 mm bred, 2-2200 mm lång och 50-80 mm tjock. Har kontaktat en del sågverk som annonserar om sådana men inte alla som ens svarar trots både mail och många telefonsamtal. Dom som faktiskt har svarat har tyvärr ingen tork vilket nog måste vara ett
Morgan1: För eventuellt intresserade. Har studerat bullerplank gjord med stenull. Så långt har jag sett att stenull med två olika densitet används för att absorbera trafikbuller. Det är 80 kg per m3, och 100 kg per m3. Rätt tät med andra ord. Flera företag använder dessa längs motorvägar, bl.a har jag sett en vid Lund City i Skåne. De byggs med galvad vinkeljärn och plastnät. Varje del
offlarjon: Gick till slut på förslaget med rundstav + lim så nu har jag en fungerande dörr igen. Tack :)
Robert-san01: Då säger jag som Rickard.ag. Ram eller iaf två stående och en sträva snett över.
ecb182: På överdelen ser det ut att vara en hel del torrsprickor innan det målades förra gången. Jag skulle nog bara måla över det igen. Särskilt med tanke på att du kanske vill göra något mer omfattande om ett tag? Tänker på att plasten på taket ser ut att ha sett sina bästa dagar också. Panelen på underdelen ser inte så kul ut, den skulle jag byta. Om det inte är en isolerad vägg
Vermilion: Om jag har 8-16 makadam och lika stor del stenmjöl, kan jag blanda det så och använda det som ett bärlager till en mindre trapp?
Chrisch: Glad att jag hittade den tråd, nu vet jag vad det är jag hittat, segt som bara den, relativt stor gulaktig larv som lämnat det klistriga, Humlemott. Skönt trodde det var husbock när jag såg larverna.
justusandersson: Då är nog limträ lite overkill. Fingerskarvat virke i 7 m längd går att beställa hos de flesta byggvaruhandlare, men jag är tveksam om dimensionen.
HSP: Finns även rör där man lindat ett lager asbestpapp närmast själva röret. Har själv stött på detta i ett hus. Då var det målad gasbinda, stenull, asbestpapp, sedan röret.
svetsnisse: [citat] Marken under verkar hård. Staketet har stolpar med avstånd på 2,5m och ett stabilt räcke. Sen sitter det ett litet vinkeljärn på 80cm som är fastsvetsat i en stolpe som är gjuten. Min fråga gäller mest om singel i ett hål kan sätta sig inom en rimlig tid (6mån)?
Sockerhög: Finns balkskor för den där typen av konstruktioner som du kan sprejmåla innan du sätter upp [bild]
Testarn: Hur sitter fördelarskåpet? Är det infällt i väggen eller utanpåliggande? Om det är infält så behövs ingen ram, om det är utanpåliggande så finns en sarg att köpa till skåpet att sätta under som täcker rören. Våra hantverkare satte någon form av skyddsrör runt slangarna som gjorde att det blev lite svårt att få dit en färdig sarg men då gjorde vi en liten form av trä som
NilsBirger: Hej, Hr du genomfört projektet? Är själv i behov av en bra betongsågare så har du någon att rekommendera så mottages gärna tips. Tack!
Solle1980: Hej Tänkte ge en kort återkoppling om hur det gick med mitt projekt. 1. Bänkskivan blev 5 meter lång så jag fick dela bänkskivan i två delar för smidigare hantering. 2. Använd inte Aluminium i betong/cement. Aluminium reagerar med cement och det bildas bubblor, betongen kokar som en lava. Rekommenderar att använda Cement istället för betong och som ballast kan man använda dekorsten
cazet: https://www.hfbryggan.se/produkt/bryggangjarn-horn-modell/
Rabbithole: Enklaste är att släta av marken med makadam och sedan lägga cellplast men det beror lite på vilken typ av grund man vill ha. Du behöver beskriva din planerade utbyggnad mer detaljerat
Maestrono: [citat] Tack för svaret! Nu är det uppmurat och putsat med putsbruk B. Hur lång tid måste detta torka innan jag kan spackla över? Har mellan 2-8mm bruk cirka
anders07: Ett alternativ kan ju annars vara att lägga upp såna färdigkaklade skivor för våtrum om du är orolig för tyngden. Du bör dock då ha ventilationskanaler så ev. funktvandring kan komma ut. Det är ju bara bra att få ut så mycket blåbetong som möjligt (om inte annat för värdet!).
hscn: Din tänkta lösning innebär ingen försämring, snarare förbättring eftersom det inte är önskvärt med luftrörelser i isoleringsskiktet.
Lindgrenski: Så här blev det. Nu återstår bara resten; riva väggar klart, dra el, isolera klart väggar, isolera tak, belysning, golvvärme och ytskikt. Stort tack för all hjälp Justus.