Hej!

Skall bygga en loftsäng (svävande) till min dotter. Sängen skall vara tänkt att i ett hörn vara fäst i taket + säng. Har varvat internet efter ett sådant fäste utan att hitta någonting alls. Har ni tips på vart man kan köpa detta? Sängenstommen / ramen kommer att vila på 2 st reglar (kortsida samt ena långsidan).

T
Vad har du för material i taket? Är det betongbjälklag eller träreglar att fästa i?

Om det är betongbjälklag kan du ju använda en expanderbult och en ringmutter i taket, en genomgående maskinskruv i ramen och en ringmutter i sängen och sedan wire/kedja emellan.

Vid träbjälklag måste du hitta en regel att fästa en kraftigare trapetskrok eller svetsad skruvögla i. Sen liknande skruvögla med maskingänga, genomgående och med bricka och mutter i sängen.

Det som är viktigt att tänka på är att en ögla måste vara svetsad så den inte öppnar sig och sängen ramlar ner ;)

Det är betongbjälklag i taket. Min tanke var att det skulle finnas några färdig stag att köpa. De som finns på bilderna man googlar på ser ju oerhört proffsiga ut. I slutändan så får det väl bli det förslaget du skrev om det inte finns att köpa. Tack ändå för engagemanget

T
:) Jag vet inte vilka bilder du sett men tillverkare av sängar har ju andra möjligheter att ta fram specialbeslag och de som lägger ut bilder privat är ofta väldigt duktiga/händiga/har kunniga vänner (välj själv) och visar upp sån't som blir bra.
Vi som jobbar med det vi kan hitta eller i bästa fall göra själva men som inte är lika "perfekt" kanske inte lägger upp bilder på det.
Sen kan det vara funktionellt och hållbart ändå ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.