8 703 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
"Förstärkt tv-vägg"
Planritningen på min nya lägenhet visar att det finns en "förstärkt tv-vägg" i vardagsrummet. Den förra ägaren hade monterat sin tv på väggen med hjälp av mollypluggar. Jag tog bort den utstickande delen på dem och petade in resten i väggen, men innan jag spacklade över hålen la jag märke till att det fanns en träskiva bakom. Av det jag har kunnat läsa mig till behövs det inte mer än träskruv för att skruva fast tv:ns väggfäste när man har en träskiva av något slag – jag vet inte om det rör sig om OBS eller plywood – bakom enkelgips.
Jag har ännu inte spacklat för hålen, men det som slog mig var att träskivan inte sitter fast i gipsväggen – den känns inte förankrad på något sätt, utan jag kan peta på den med en skruvmejsel få den att gunga fram och tillbaka så att säga. Det är en total längd på ungefär 6 cm från hål till träskiva om jag trycker på träskivan med en skruvmejsel tills det tar stopp och träskivan ligger lutan med den bortre väggen, så det borde väl inte vara mer än att jag skruvar fast tv-fästet med en skruv som är 7–8 cm för att säkerställa att den tar i träskivan?
Jag har ännu inte spacklat för hålen, men det som slog mig var att träskivan inte sitter fast i gipsväggen – den känns inte förankrad på något sätt, utan jag kan peta på den med en skruvmejsel få den att gunga fram och tillbaka så att säga. Det är en total längd på ungefär 6 cm från hål till träskiva om jag trycker på träskivan med en skruvmejsel tills det tar stopp och träskivan ligger lutan med den bortre väggen, så det borde väl inte vara mer än att jag skruvar fast tv-fästet med en skruv som är 7–8 cm för att säkerställa att den tar i träskivan?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Nu när är öppet så försöker du mäta vart du har skivan och skriver ned det ordentligt. Skruva sen fast skivan med gipsskruv i gipsin och spackla igen. Efter ytskikt kan du montera din tv i lugn och ro med skruv som passar fästets tjocklek plus 30 mm.
Behöver skivan verkligen sitta fast i gipset? Den borde ju sitta fast i reglarna och ska hindra skruvarna från att dras ut ur gipset, lite som en väldigt stor molly... Prova att scanna väggen med en regeldetektor så borde du kunna hitta skivan eller gör provhål med en tunn borr och se var det tar emot. Di ska ju ändå spackla och göra nytt ytskikt så ett par 3mm hål extra gör liten skillnad.
Som TS skriver i sitt första inlägg så sitter inte träskivan fast bakom gipset utan kan petas in mot motsvarande skiva på andra sidan väggen - det betyder att träskivan "bara" fördelar kraften från skruvarna över en större del av gipset och (om den står på botten i hålet) tar upp en del horisonella krafter.T toolman77 skrev:Behöver skivan verkligen sitta fast i gipset? Den borde ju sitta fast i reglarna och ska hindra skruvarna från att dras ut ur gipset, lite som en väldigt stor molly... Prova att scanna väggen med en regeldetektor så borde du kunna hitta skivan eller gör provhål med en tunn borr och se var det tar emot. Di ska ju ändå spackla och göra nytt ytskikt så ett par 3mm hål extra gör liten skillnad.
Den måste inte fästas i gipset men det underlättar ju om den inte trycks undan av skruvarna för TV-fästet så dessa bara sitter i gipsen.
Du menar i syfte att fästa träskivan till gipsväggen, få den att hamna närmare väggen INNAN jag skruvar fast väggfästet för tv:n?L largab skrev:
Hmm, jag är nog inte helt på vad du menar. Jag försökte mäta så gott det gick och fick det till att det börjar ta i 3 cm in. Då gipsskivan är 1,3 cm är glappet till träskivan runt 2,7 cm. Trycker jag tills det tar stopp, alltså tills träskivan tar i den bakomliggande gipsväggen, är det totala avståndet 5,5 cm (”glapp”, eller tomrum på 4,2 cm mellan vägg och träskiva). Hur menar du att jag skulle skruva fast skivan med gipsskruv?TomasJor skrev:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Precis så. Du får ursäkta amatören här, men sitter inte träskivan fast på något alls mellan väggarna? Är det bara en måttanpassad skiva som står "löst" på golvet?T Testarn skrev:Som TS skriver i sitt första inlägg så sitter inte träskivan fast bakom gipset utan kan petas in mot motsvarande skiva på andra sidan väggen - det betyder att träskivan "bara" fördelar kraften från skruvarna över en större del av gipset och (om den står på botten i hålet) tar upp en del horisonella krafter.
Den måste inte fästas i gipset men det underlättar ju om den inte trycks undan av skruvarna för TV-fästet så dessa bara sitter i gipsen.
Är lösningen att dra tillräckligt långa skruvar för att säkerställa att de tar i träskivan?
Som jag förstår det så står skivan på golvet mellan gipsskivorna.O oliverc skrev:Hmm, jag är nog inte helt på vad du menar. Jag försökte mäta så gott det gick och fick det till att det börjar ta i 3 cm in. Då gipsskivan är 1,3 cm är glappet till träskivan runt 2,7 cm. Trycker jag tills det tar stopp, alltså tills träskivan tar i den bakomliggande gipsväggen, är det totala avståndet 5,5 cm (”glapp”, eller tomrum på 4,2 cm mellan vägg och träskiva). Hur menar du att jag skulle skruva fast skivan med gipsskruv?
För att enkelt kunna sätta upp tvn i framtiden så se till att tå tag i skivan och dra den mot väggen och skruva fast den. Inget mera glapp.
Slutresultat. 13mm gips, 11 mm osb, 30 mm skruv behövs och allt sitter stadigt.
Jag funderar lite på hur det skulle gå till. Borra ett hål i träskivan och sen ta tag i den med ett krokliknande föremål, dra den mot väggen och skruva fast den på 2–3 olika ställen i närheten av hålet?TomasJor skrev:
Det går nog bra att borra ett hål som du skriver, eller så tar du bara en första skruv som är lite längre som fäster i träskivan och sen fortsätter med lite vanlig gipsskruv runt om där TV-fästet ska sitta.
De skruvarna ska ju bara hålla in träskivan mot gipsen, ingen belastning där.
De skruvarna ska ju bara hålla in träskivan mot gipsen, ingen belastning där.
Ta helgängad skruv som inte går rätt igenom väggen och dra åt till det stoppar. Då får du tag i skivan, går genom den och klämmer den mot gipset med skruven.O oliverc skrev:
Klicka här för att svara