Har sökt utan resultat...

Ska riva badrummet och vill veta vad det är för skivor som sitter på vägg/tak.

Är några millimeter tjock och stenhård.

Vad heter skivan? Vad är den gjord av?

Vet att jag rev loss likadan skiva men i annan färg i köket för några år sedan.
Där den fungerade som stänkskydd ovan diskbänk.
Äldre badrum med beige skivor på väggar och tak samt ett fönster ovanför en grön badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hårt och tunt material på vägg och tak i badrum intill toalett, möjlig stänkskyddsskiva.
Skapa konto
Stenhård skiva med spricka nära trälist i tak eller vägg ovan diskbänk.
Skapa konto

Kan det vara någon typ av perstorpsskiva eller har de alltid det speciella mönstret med streck. Vi hade ett köksbord i perstorp när jag var liten.
Annars skulle jag gissa på någon form av fukttålig board.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
tycker det ser ut som vanlig vit oljehärdad masonit ?

S Stefan1972 skrev:
tycker det ser ut som vanlig vit oljehärdad masonit ?
Tack för svar, men är inte masonit.

Är hård hela vägen igenom, masonit är mjuk i kärnan.

Stefflo Stefflo skrev:
Kan det vara någon typ av perstorpsskiva eller har de alltid det speciella mönstret med streck. Vi hade ett köksbord i perstorp när jag var liten.
Annars skulle jag gissa på någon form av fukttålig board.
Någon som vet vad perstorpsskivan är gjord av, eternit?

total total skrev:
Någon som vet vad perstorpsskivan är gjord av, eternit?
Melamin! Härdad plast.

BirgitS
Perstorpskivor är plastlaminat:
Perstorp-Plattan består av kraftpapper impregnerad med fenol-formaldehydlack med ett ytskikt av en plast tillverkad av melamin och formaldehyd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perstorp_AB

Stefflo Stefflo skrev:
Kan det vara någon typ av perstorpsskiva eller har de alltid det speciella mönstret med streck.
Perstorpsskivor fanns i 10 år innan Virrvarr skapades och även efter det såldes det med flera olika mönster.
https://www.hd.se/2010-11-15/perstorpplattan-firas

Perstorpsskivor består av ett tunt skikt högtryckslaminat av papper, fenolharts och melamin på spånskiva. Kan vara högtryckslaminat i dina skivor, finns i varierande tjocklek och är stenhårt

Såg inga risker att riva då? Även om dom bryts?

total total skrev:
Såg inga risker att riva då? Även om dom bryts?
Det kanske dammar lite :)

• Gilla
total
  • Laddar…
total total skrev:
Tack för svar, men är inte masonit.

Är hård hela vägen igenom, masonit är mjuk i kärnan.
Mjuk i kärnan? Nä oljehärdad masonit är nog hård rakt igenom. Vanlig masonit däremot kan ju vara ganska mjuk.

Det ser ut som ark av laminat. Hade det i min toalett också. Använd handskar då du tar ner det annars får du snabbt skärsår
Mitt hus är från -62 så det kanske var något de grejade med på den tiden. Hur gammalt är huset/badrummet?

S Stefan1972 skrev:
Mjuk i kärnan? Nä oljehärdad masonit är nog hård rakt igenom. Vanlig masonit däremot kan ju vara ganska mjuk.
Olja eller inte, masonit är lika "mjuk" eller "hård" i båda fallen. Och jämfört med denna skiva är dom som bomull.

D DaDolly skrev:
Det ser ut som ark av laminat. Hade det i min toalett också. Använd handskar då du tar ner det annars får du snabbt skärsår
Mitt hus är från -62 så det kanske var något de grejade med på den tiden. Hur gammalt är huset/badrummet?
Badrummet är fr 1967

total total skrev:
Badrummet är fr 1967
Då är det nog samma som jag hade, den går inte sönder på samma sätt som masonite utan spricker i revor när man drar och är mycket styvare än masoniten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.