Hej!

Ska montera fjällpanel på mitt kallförråd och hade tänkt skruva panelen i dom stående väggreglarna, eftersom luftspalt är onödigt pga att det är oisolerat. Men jag tvekar lite.

Finns det någon poäng med att sätta stående spikläkt direkt på väggreglarna och skruva fast fjällpanelen i dessa istället för direkt i väggreglarna?

Rickard.
Den stora fördelen är att man med luftspalt kan montera vindduk som inte bara tätar mot vind och väder utan också för det mesta håller möss och getingar ute.

Om det är relevant på ditt bygge vet jag såklart inte, är det i övrigt väldigt otätt hjälper det inte så mycket.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Den stora fördelen är att man med luftspalt kan montera vindduk som inte bara tätar mot vind och väder utan också för det mesta håller möss och getingar ute.

Om det är relevant på ditt bygge vet jag såklart inte, är det i övrigt väldigt otätt hjälper det inte så mycket.
Tack för svaret!

Vindpapp är nog uteslutet i detta bygge. Den kommer att trasas sönder ganska fort skulle jag tro eftersom det är ett förråd och jag kommer ha verktyg och dylikt längs väggarna som då kommer riva sönder vindpappen.

Ska nog sätta luftspalt ändå OM panelen behöver luftas.

Räcker det med 25x38 till 21x120 fjällpanel eller kanske rentav sätta lockpanel 25x45 som vertikala spikläkt mot väggreglarna?

hade tänkt använda glespanel 28x70 men eftersom jag inte kommer ha någon isolering eller innerpanel kommer läkten att sticka ut på sidorna om väggreglarna i facken mellan väggreglarna, vilket känns lite onödigt (spelar inte så stor roll men får jag välja vill jag ha hörnen fria i facken)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.