Vi håller just nu på med att renovera källaren. Hobbyrum och verkstad. Jag har problem med hur vi skall göra med taket. Där finns reglar och tänkte lägga tak mellan reglarna och funderar på gipsskivor. Min oro är hur mycket ev. Dropp från rören de klarar då det går ledningar som vi vill dölja. Skall man lägga ett skydd ovanför gipsen eller klarar gips lite stänk av vatten. Det droppar alltså inget idag men om gipsskivan blir helt förstörd av lite vatten kan det bli dyrt i längden, samtidigt kan det ju vara bra om det tydligt visar på läckage.

vi vill inte spendera en förmögenhet att göra det allt för fint då vi inte skall leva i källaren..

Hur hade ni gjort?

PhilipZ PhilipZ skrev:
Dropp från rören de klarar då det går ledningar som vi vill dölja.
Dropp från rören?
Menar du läckage, så är det en fördel om du upptäcker det fort.
Kondens från kallvattenrör. Isolera rören, så blir det ingen kondens.

Lite svårt att förstå din fråga!

• Gilla
PhilipZ
  • Laddar…
K kest skrev:
Dropp från rören?
Menar du läckage, så är det en fördel om du upptäcker det fort.
Kondens från kallvattenrör. Isolera rören, så blir det ingen kondens.

Lite svårt att förstå din fråga!
Min fråga är är ifall ni skulle rekommendera gipsskivor som tak i källaren och om gipsskivorna skulle klara ett par droppar vatten utan att man behöver byta ut dem så fort de blivit lätt fuktiga. Givetvis är det bra om man snabbt kan upptäcka ev. läckage då det kommer att vara rör som ligger ovanför taket.

Jag rekommendera inget tak om du ska ha drop av vatten. Fixa droppet så blir det en ickefråga.

• Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag rekommendera inget tak om du ska ha drop av vatten. Fixa droppet så blir det en ickefråga.
Givetvis så SKALL det inte droppa. Men OM det skulle göra det. Så frågan är gipsskivor eller annat material som tak

Du får inte bygga in rörskarvar överhuvudtaget om du vill följa Säkert Vatten. Om ditt innertak blir förstört av droppande vatten riskerar du att bli utan ersättning av försäkringen.
Vill du sätta upp gipsskivor så bör du sätta glespanel med 30 c/c först, annars kommer det att hänga.

• Gilla
PhilipZ
  • Laddar…
PhilipZ PhilipZ skrev:
Givetvis så SKALL det inte droppa. Men OM det skulle göra det. Så frågan är gipsskivor eller annat material som tak
Det fungerar utmärkt med gips i taket, jag har det själv i källaren.

• Gilla
PhilipZ
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Det fungerar utmärkt med gips i taket, jag har det själv i källaren.
Tack Henkan
Har du målat ena/båda sidor eller låtit det vara?

PhilipZ PhilipZ skrev:
Tack Henkan
Har du målat ena/båda sidor eller låtit det vara?
Jag har spacklat och målat som vanligt, spacklt skarvarna mellan skivorna och målat en sida.

Ett: Det skall inte läcka.
Två: Om det läcker. Så är det bara bra om det upptäcks snarast möjligt.
Tre: Skulle det läcka och du har klarat av att få dit ett nytt innertak. Klarar du säkert att fixa skadan till en så låg kostnad att det inte ens behöver att använda din försäkring!

Fyra: Vad består din oro av? Har du en riskkonstruktion?

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
K kest skrev:
Ett: Det skall inte läcka.
Två: Om det läcker. Så är det bara bra om det upptäcks snarast möjligt.
Tre: Skulle det läcka och du har klarat av att få dit ett nytt innertak. Klarar du säkert att fixa skadan till en så låg kostnad att det inte ens behöver att använda din försäkring!

Fyra: Vad består din oro av? Har du en riskkonstruktion?
nybörjare. Så man är extra frågvis vad andra har gjort och nej det är ingen riskkonstruktion

• Gilla
kest
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.