Byggmaterial & Byggteknik
Stefan N: Det är spackel. Ta loss det som sitter löst sen fyller du med gipsputs och avslutar med ett lager spackel.
Marojo: Lägg gärna upp en bild på resultatet sedan, såg ut som en intressant lösning.
Sir Duke: Väggen kommer bli tunnare. Så befintlig fönsterkarm blir då för djup.
Lulaua: Inga problem att krypa runt där uppe, brukar dimensioneras för en nyttiglast på 0,5kN/m2 + egentyngd av innertaket, har du dessutom innerväggar under hjälper ju det. Jag har klivit runt på mina fackverk som spänner 9m utan några väggar under utan några problem.
trasker: Hej, Hade tänkt sätta någon form av skjutvägg (eller skjutdörrar om man så vill) mellan gillestugan och gången utanför. Jag har varit inne på att bygga två, alternativt tre, sektioner och hänga upp de i skjutdörrsbeslag i taket. Skjutdörrskonsktruktioner har ju en tendens att släppa igenom mer ljud än traditionella. Men jag vill ha en så tyst konstruktion som möjligt. Tänkte
jonaserik: Sen får du tänka dig att väggen står på den sylen och börjar du att skotta undan något kan den sjunka, et sådant arbete fordrar mycket kunskap om bärighet det skulle nog bli mycket stämp mot taket så inte något kommer ner. Tänker du lägga ett nytt golv,
mexitegel: Blev ju bra, ingen aning om tidsåtgången - för envis och gör sånt själv :D
GoC: Jag tror den ligger där för att fungera som kapillärbrytande lager. På 70-talet byggdes underisolerade plattor. Antingen med lecakulor, som man då trodde var kapillärbrytande men som visade sig inte vara det. Att kapillärkraftens skulle brytas hade man så klart koll på. Vad är annars bra på det, jo plast så klart. Så det är en fullt logisk konstruktion för att bygga en platta på
corre: Beroende på ytsikt, men ca 20mm över slang ink klinkers tex.
jonaserik: Borra ett extra hål för fäste strax under där anhållet för hyllan är så blir det starkt
Boan: jo, jag vet allt det som går att räkna exakt, och har gjort beräkningar, men tänkte om det var någon som hade sett en enkel schablon. kommer ju värma med bergvärme så inte så mycket så, men då yttermåtten begränsar blir ju tjockare väggar direkt negativt på innerutrymmet... men samtidigt är det ju dumt att det blir för tunn isolering... tänker det ska gå köra 20 grader vid
Lundvall76: Hej! Ska beställa takplåt, tp20. Takfallet är 4730 mm från nock till takfot. Plåtarna läggs, vad jag förstått, kant i kant med takfoten men hur långt upp läggs dom? Nock plåten täcker ju en del. Blir det lagom att beställa 4700 mm långa plåtar eller blir dom för långa? Takvinkel 14 grader. Mvh Mathias
Lenza: Det är bra om du först läser igenom PBL på Boverket om vad som gäller för trappräcken. Det finns nämligen en säkerhetsaspekt förknippad med att jobba bort stående ribbor du har idag, om du ska flytta någon gång kan det vara en nackdel att man byggt något som ej är förenligt med PBL. Säkerhetsrisken är främst att barn kan börja klättra eller fastna på något sätt som medför
KnockOnWood: [citat] Du justerar alltså alla dörrkarmar en gång om året? Vore det inte bättre att montera dem rätt från början då ;)
justusandersson: Det beror på bjälkarnas dimensioner och trappans mått.
BirgitS: Bauhaus har 18 mm tjock ek (limfog), 30 eller 40 cm djup och längder upp till 250 cm. Vet inte hur deras ek-skiva är men vi har motsv. i björk till hyllor och det var ett fåtal fula kvistmärken etc. men då gick det bra att placera just de hyllorna med skadan neråt längst ner eller med skadan uppåt som översta hylla. Däremot är de helt jämna.
Solkväll: Håller på att bygga ett attefalshus och nu är det dags att lägga golvet. Har köpt 95x22 plankor som skruvas fast under golvbjälklaget och sedan skall där i en blindbottenskiva. HAde först tänkt använda fibercement skivor som de säljer till mkt vettigt pris på byggmax men har nu fått reda på att dessa inte kommer in förens i slutet av mars och vi behöver dem inom 2v ungefär. Min
Mastodontfilms-Mats: Dom har en del på Bauhaus Sisjön också (Göteborg). Var där för 5h sen.
Sturmtiger: Jag har ett äldre bok bord, som ser ut så i strukturen. Det är oxå nött, dessutom
Freddy_kruger: Juteväv, makuleringspapper och tapetklister... Det giftigaste borde vara färgen...
nybyggarn3: Snubblade över denna gamla tråd och kan fylla i att det blev alternativ 2, med en plåt som går upp bakom fasdskivan och ner några centimeter framför grunden. Plåten döljs helt av fasaden och ser till att vatten som rinner efter skivan hålls borta från syllen. Blev riktigt bra enligt mig.
Nathalie Ekman: PDF filen fungera inte att lägga upp här. Vilken tur jag har med den här ritningen, not. Svårt att se detaljer då jag behövde print screena bilden.