4 670 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Vilka gipsplugg ska jag använda?
Hej!
Ursäkta en okunnig nu men jag blir fanken inte klok på det här med gipsplugg.
Jag ska sätta upp två saker. En mindre klädhängare (ska vara M5-skruvar) och två IKEA-vägghyllor av typen Bergshult / Sandshult (oklart vilken diameter för IKEA klarar inte av att specificera sådant). Ingetdera kommer ju bära hundratals kilo, snarare max 15, men jag vill ändå att det ska sitta som berget.
Så den ständigt återkommande frågan: Vad ska jag använda för plugg/skruvar för detta? Har tidigare kört universalplugg och det tyckte jag inte alls höll så bra. Inget rasade men det satt inte helt fast om man kände på hyllan.
Molly verkar i princip vara det enda rätta, men köpte några tidigare i diameter M6 (6D står det på förpackningen) och de är fullständigt enorma. Skruvarna känns betydligt större än 0.8 mm extra, som skillnaden mellan M5 och M6 ska vara. Är det nån annan skala för molly eller har jag bara dåligt ögonmått?
Och en annan sak: Till klädhängaren behövs skruvar med försänkt skalle. Detta verkar inte finnas överhuvudtaget för mollyplugg. Eller? Kan någon dirigera rätt? Vad exakt ska jag köpa för att det ska sitta stenhårt, säkert och så enkelt som möjligt.
Tack på förhand!
Ursäkta en okunnig nu men jag blir fanken inte klok på det här med gipsplugg.
Jag ska sätta upp två saker. En mindre klädhängare (ska vara M5-skruvar) och två IKEA-vägghyllor av typen Bergshult / Sandshult (oklart vilken diameter för IKEA klarar inte av att specificera sådant). Ingetdera kommer ju bära hundratals kilo, snarare max 15, men jag vill ändå att det ska sitta som berget.
Så den ständigt återkommande frågan: Vad ska jag använda för plugg/skruvar för detta? Har tidigare kört universalplugg och det tyckte jag inte alls höll så bra. Inget rasade men det satt inte helt fast om man kände på hyllan.
Molly verkar i princip vara det enda rätta, men köpte några tidigare i diameter M6 (6D står det på förpackningen) och de är fullständigt enorma. Skruvarna känns betydligt större än 0.8 mm extra, som skillnaden mellan M5 och M6 ska vara. Är det nån annan skala för molly eller har jag bara dåligt ögonmått?
Och en annan sak: Till klädhängaren behövs skruvar med försänkt skalle. Detta verkar inte finnas överhuvudtaget för mollyplugg. Eller? Kan någon dirigera rätt? Vad exakt ska jag köpa för att det ska sitta stenhårt, säkert och så enkelt som möjligt.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Ah, det är så enkelt alltså? Har ingen vidare koll i detalj på molly. Men det funkar med vilken skruv som helst bara den har samma diameter och är längre än pluggen?E etompau skrev:
När du monterat din mollyplugg, så kan du byta ut skruven till någon som passar ditt ändamål bättre.D danielwerner86 skrev:
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/maskinskruvar/maskinskruv-25-st-2000017865
Produkter som diskuteras: "maskinskruvar"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Skruven skall ha lika gänga, då passar vilken skruv som helst i väggdelen. Det finns faktiskt skruvar med annan gänga men med samma diameter. Så M5 skruv i en vägdel för M5 osv. Det finns även andra modeller/fabrikat än Molly, även om de är stora. Ett litet (kan även vara stort) problem med Molly är den dagen du vill plocka bort hyllan eller vad du nu har monterat. Då sitter det en metalldel i väggen som är svårt och ibland kanske omöjlig att få bort utan att göra stora skador på väggen.D danielwerner86 skrev:
D’et borde även stå för att den är för dubbelgips, om det endast är en skiva så kommer den att sitta rätt dåligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden