Byggahus.se

220x45 reglar som panel inne.

1. P
    Allvetare Nivå 1
    Kanske verkar helt uppåt väggarna det här. Men jag är ute efter en känsla av amerikansk timmerstuga med mörk betsad yta.

Fasade paneler tycker jag ser mjäkiga ut. Man ser helt enkelt att det är tunna brädor. Bör man dessutom inte ha en skiva av något slag bakom för att man ska kunna fästa tunga saker i väggarna?

Så då tänkte jag 220-reglar som liggande panel. De ger ett lagom rufft utseende eftersom de inte är helt släta som finhyvlade paneler är. Det går definitivt att fästa tunga saker i dom. Det är heller inte särskilt mycket dyrare per kvm än vad fasade paneler är.

Problemet blir väl själva springan mellan reglarna. Att virket kan krypa med tiden och en springa uppstår.

Vad tänker ni? Är det idiotiskt eller kan jag lyckas med projektet?

2. A
    Anonym
  3. A
    Medlem · Nivå 8
    Intressant om man kan lösa hur de ska fästas så de kan följa med ihop när de torkar pss som en timmervägg...

Bör väl vara lösbart tycker jag.

/ATW

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 23
    I så fall är det bättre med utomhuspanel av gran, 23x220 mm. Du kan vända den finsågade eller den dimensionshyvlade sidan utåt. 45x220 (som är hyvlad på alla sidor) blir klumpigt och ökar inte på upphängningsmöjligheterna nämvärt. Båda varianterna kommer att krympa avsevärt på bredden. Du måste sätta asfaltpapp eller liknande bakom för att få skuggeffekt. Jag har testat 23x220 varianten rätt mycket, men det står sig dåligt med tiden. Vill man ha ett bestående bra resultat måste man använda spontad och/eller fasad torkad panel av fur. Vill man ha ordentligt breda brädor brukar det kräva beställning på ett specialsnickeri. Väljer man inte kvistrent virke brukar det inte bli så förskräckligt dyrt ändå.

5. P
    Allvetare Nivå 1
    Tack alla för bra svar.
    Då tid och ekonomi sätter gränser så får det nog bli en spontad panel ändå.

Frågan kvarstår dock om det behövs skiva bakom för upphängning av tv etc.?

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Inteom du prickar reglarna när du skruvar upp panelen. Men är det gips idag är det ju smidigt att fälla in en bit plywood

7. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    22 mm råspont duger att skruva upp en väldigt tung TV i.

8. K
    Hobbysnickare Nivå 1
    Så här gjorde jag i vårat vardagsrum, det satt 12mm spånskiva innan så målade den svart, sen köpte jag okantade 1tuns brädor av en bondsåg i närheten, kostad inte många kronor, dessutom fick jag dubbelt så mycket som jag ville ha men då kunde man välja ut dom finaste bitarna. Sen betsade dom bruna. Skruvade dom bakom foder på ena sidan och gjorde en råsågad liten list på 6mm till andra sidan från golvsockeln till taklist som möter upp tapeten.Nu har dom suttit i ca 5 år , det enda negativa är att det blir ett bra ställe där damm vill lägga sig men annars tycker jag att det blev bra
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

• Laddar…
  9. P
    Allvetare Nivå 1
    Oj jäklar vad snyggt!

Är de brädorna dyrare än de vanliga man köper på bygghandeln?

10. K
    Hobbysnickare Nivå 1
    Nej jag mins inte riktigt vad dom kostade, men frågar du någon som har en gammal bondsåg så brukar dom inte ta så mycket om dom ändå ska såga, skog brukar dom ha gott om. Vet ej om du har någon i närheten, men jag har typ 50m till närmaste såg. Många som har bondsågar brukar kunna såga riktigt fint virke och brukar vara billigare än bygghandeln, det negativa är att många inte har hyvel om man är ute efter det. Men i detta fall var jag inte ute efter det.

11. P
    Allvetare Nivå 1
    Hej igen. Det verkar orimligt svårt att få tag på bra okantat virke lämplig för panel här. Vad tror ni om att jag köper 195 virke som jag hyvlar kanten på? Kommer ta ett tag, men jag har tid på mig

12. G
    Medlem Nivå 4
    Jag köpte furugolv på Byggmax som jag fasade kanterna "slarvigt" med elhyvel. Det blev ganska snyggt och inga problem med springor.

• Laddar…
  13. F
    Medlem · Nivå 10
    Varför inte beställa det som du vill ha det ifrån din lokala brädgård istället? En seriös återförsäljare fixar fram det utan problem utan att det blir mycket dyrare än sånt som lagerförs. Då kan du få det färdigmålat och i passlig längd också om du vill. Med en seriös återförsäljare menar jag inte byggmax utan firmor där personalen kan något annat än att fylla på hyllorna.

14. P
    Allvetare Nivå 1
    Furugolv låter ju intressant. Dock blir det väldigt dyrt om det ska vara breda plank. Alltså över 170mm.

Men om jag skulle ta vanliga brädor, åt vilket håll ska kärnvirket vara, mot vägg eller utåt? För att det ska kupa sig åt rätt håll. För det lär det ju göra för eller senare.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Kärnan rör sig mintre än perferin så kärnan mot rummet bör ge en rundare profil när det torkar. Men man vet aldrig riktigt med trä. Säkrast är att ta in och torka det innan du monterar

• Laddar…