Jag har ett fritidshus från sent 70-tal med murad krypgrund. Jag behöver göra något åt fukten, men för att komma åt att markisolera hela grunden (större delen kommer jag åt genom befintlig öppning) behöver jag ta upp ett större hål där det idag bara är en glugg. Vad är det för sorts material grunden är murad av? Stenarna är ca 17x20x40 cm och ser ut som på bilden. Tips på metod/verktyg för att ta upp hålet?
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Tigersåg brukar funka, beror på vad för sorts sten det är, tex byggmax går att såga med en fogsvans.B beerfueled skrev:Jag har ett fritidshus från sent 70-tal med murad krypgrund. Jag behöver göra något åt fukten, men för att komma åt att markisolera hela grunden (större delen kommer jag åt genom befintlig öppning) behöver jag ta upp ett större hål där det idag bara är en glugg. Vad är det för sorts material grunden är murad av? Stenarna är ca 17x20x40 cm och ser ut som på bilden. Tips på metod/verktyg för att ta upp hålet?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hej.
Ett tips är att köra med rondell och markera var öppningen ska vara.
Det blir lättare att fixa till snyggt efteråt.
Får du bara till ett hål kan du markera likadant där.
Men det dammar så du måste ha munskydd och kanske även skydda fasaden från dammet.
Jag lovar att det är värt extrajobbet.
Ett tips är att köra med rondell och markera var öppningen ska vara.
Det blir lättare att fixa till snyggt efteråt.
Får du bara till ett hål kan du markera likadant där.
Men det dammar så du måste ha munskydd och kanske även skydda fasaden från dammet.
Jag lovar att det är värt extrajobbet.
Det var mycket riktigt betonghålsten. Slägga hade begränsad framgång, stenen gick sönder istället för att spricka loss i fogarna. Istället började jag med att göra ett provhål, 15x15 för en ventil, med tillgängliga verktyg. Borrade en söm av hål och knackade ur med huggmejsel. Det funkade OK, kommer nog göra ett försök med samma metod för det större kryphålet för att slippa skaffa andra verktyg.
Vill faktiskt tips om att ta in en håltagningsfirma. De gånger jag har använt sådana har de varit oförskämt billiga kontra hur mkt slit det skulle varit att göra själv. De har liksom ordentliga verktyg så går rätt snabbt. Du kan iaf be om offerter...
Klicka här för att svara