Vi bor i en mangårdsbyggnad från 1846 och har fina (men inte så lättskötta) plankgolv i större delen av nedervåningen medan övervåningen som inreddes på 70-talet har lite blandade golv.

Vi ska nu inreda kallvinden på ca 40m2 som genom åren har fungerat som förråd.
Golvet är även här plankgolv, vissa plankor är uppemot 35cm breda men är tyvärr maskätet och fult lagat efter en gammal vattenskada.
Sambon kräver dessutom ett lättstädat golv i vårt blivande sovrum så det är inte aktuellt att försöka få iordning på det gamla golvet.. (hon har snöat in på Fiskbensparkett just nu men där är nog inte sista ordet sagt ännu...) :p:D

Min tanke har hela tiden varit att riva ut det gamla golvet och lägga ett nytt undergolv av spånskivor men jag börjar nu fundera på om jag istället skulle lägga spånskivorna direkt ovanpå det gamla plankgolvet.
Dock är vi lite rädda att den lite unkna gamla lukten ska sippra igenom och kännas i sovrummet.

Vad säger den samlade expertisen på detta eminenta forum? :) (om jag har lagt inlägget i fel delforum får en moderator gärna flytta till rätt del)

• Slitet plankgolv på vind med kartonger och prylar, tecken på en gammal vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du får svårt att få till det med skivmaterial. De var inte flitiga med vattenpasset på den tiden då huset byggdes. En annan fråga: har du kollat att golvbjätkarna har lämpliga dimensioner för den nya användningen? Vindar brukar inte vara gjorda för större laster. Inte ens 1846.

Tack! Jag själv har varit inne på ett 30mm trägolv och jag ska nog kunna övertala sambon att det inte är lämpligt med ett skivgolv.

Har nu ikväll i princip bestämt mig för att riva ut det befintliga golvet för att kunna säkerställa att det inte är några andra skador i bjälklaget som jag behöver ta hand om.

Ang bärigheten så inreddes övervåningen till 3/4-delar på 70-talet och nu är det dags att färdigställa den sista 1/4-delen. Tror inte att man har gjort några förstärkningar när man inredde den tidigare delen men kan ju givetvis passa på att mäta in balkhöjderna när jag plockar bort det gamla golvet. Golvet känns väldigt stabilt och vi har nog lättat bjälklaget med flera ton med tanke på alla vändor vi har kört till tippen de senaste åren.. För att få snabbare tillgång till huset vid övertagandet gick vi med på att förra ägarna fick lämna allt de inte ville ha med sig... :rolleyes:

Det låter bra. Kolla bjälkdimensionerna och återkom gärna med en rapport.

Absolut! Tack för respons!

Har läst här på forumet i många år och har förstått att du Justus har gedigen konstruktionskunskap.
Vi vill gärna ta bort stödbenen på takstolarna men vi inser också att detta kan vara ett ganska omfattande jobb..

Man har gjort detta när man inrett övriga övervåningen och jag ser att man har satt en längsgående balk under hanbjälken, dimension ca 75x200mm. Ser dock inte hur man har fört ner lasterna från denna balk..
Har du någon ide kring hur man kan göra?
Det rör sig om 2st takstolar som vi skulle vilja ta bort stödbenen på, inkl den längsgående balken som stödbenen vilar på.

ps. Det röda inringade bjälklaget är bara ett extra förvaringsloft och har ingen bärande funktion.

• Takstol med stödben och en synlig längsgående balk inuti en vinden.
    Skapa konto
  • Träbjälkar och stödben på ett vindsvåningsloft med en röd cirkel markerande ett bjälklag.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det finns en massa skäl till varför du inte ska göra som du tänkte. Takstolarna är en variant på det som kallas svensk takstol. Stödbenet har flera funktioner. Dels så minskar det högbenets spännvidd, så att det kan göras smäckrare, dels hjälper det till att föra ner taklaster, dels så bildar det tillsammans med den horisontella strävan och nedre delen av högbenet en triangel som förstärker takfoten. Det kan behövas eftersom du har liggtimrade ytterväggar. Den längsgende horisontella balken behövs eftersom takstolarna och golvbjälkarna inte ligger mitt för varandra. Sedan är det ett exempel på ett välgjort timmermansarbete.

Det är klart att det går att ta bort något enstaka stödben och ersätta med balk samt någon anordning som styvar upp takfoten, kanske en liggande limträbalk. Jag tycker dock att ni ska göra som man alltid sa i lumpen: gilla läget.

• Gilla
  • Älska
claym och 3 till
  • Laddar…
Fantastiskt svar Justus! Vi får nog acceptera läget och anpassa planlösningen efter förutsättningarna som finns i huset.
Återigen, stort tack för ett utförligt svar!

Bra att ni gör så! Jag håller helt med Justus.

Har tagit bort några golvplank nu.
Dimension bjälklagsreglar (BxH) = 200x150mm
Spännvid ca 4400mm
cc800mm

Troligen hela stockar (L=8800mm) som vilar på en hjärtvägg i mitten. Har hittills inte sett någon skarv men har inte tagit upp hela golvet ännu.

• Golv under renovering med borttagna plankor avslöjar tjocka bjälklagsreglar och underliggande grus.
    Skapa konto
200x150 mm motsvarar 45x250 mm ungefär. Lite svajigt blir det men jag tycker man måste godta det i ett så gammalt hus. Särskilt om det ska användas till sovrum. Sängarna står väl knappast mitt på golvet. Lite kraftigare golvbrädor, 30 mm tjocka eller mer, fördelar lasterna bra.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Tack Justus! Då går vi vidare med att leta efter ett massivt 30mm trägolv. :)

Någon som har erfarenhet av Baseco och DalaFloda?

DalaFloda har jag tyvärr negativa erfarenheter av. De följer inte sina egna standardkrav när det gäller sortering med hänsyn till förekomst av kvistar och försöker prångla ut sämre virke till för högt pris. Jag har varit med om att kassera en hel leverans. Baseco, Siljans och Jabo är mer påliliga leverantörer i olika kvalitetslägen.

• Gilla
Boholmen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
DalaFloda har jag tyvärr negativa erfarenheter av. De följer inte sina egna standardkrav när det gäller sortering med hänsyn till förekomst av kvistar och försöker prångla ut sämre virke till för högt pris. Jag har varit med om att kassera en hel leverans. Baseco, Siljans och Jabo är mer påliliga leverantörer i olika kvalitetslägen.

Tack! Kikade på ett Baseco idag som den lokala bygghandlaren kan leverera till ett bra mycket bättre pris än tex Bygghemma! 500kr/m2 vs. 749kr/m2 gör underverk i renoveringsbudgeten. :D

Anna_H Anna_H skrev:
Du har tur, det finns en vindslägenhet till salu på Kasernhöjden i Karlstad, så att du kan få inspirationsbilder, många synliga stolpar och bjälkar där! :)

[länk]
Mycket läckert! Vågar knappt visa för sambon eftersom hon önskar släta gipstak medan jag föredrar paneltak. :p:D

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.