Vi tänkte lägga trall på vår balkong enligt bifogad skiss. Dock är vi lite osäkra på vad som är smartast att göra först? Är det smartast att först göra färdigt ramen? Eller skall man börja med delar av ramen och därefter lägga i de tvärgående plankorna och sist "försluta" ramen? Eller kanske allra först lägga alla de tvärgående plankorna för att avsluta med att lägga fast ramen?
Hej HomeboY. Om Du med "stommen" menar reglarna, så är det givetvis dessa jag tänkte lägga först. Det jag funderade över var om jag skulle lägga själva "ramen" runt om på tre sidor, de plankor som jag ritat med 45-graders gerade ändar. Eller som jag skulle börja med någon av "ramsidorna" öppen och sedan lägga plankorna som går horisontellt och slutligen "sluta" ramen.
Bästa svaret
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Börja med frisen, eller det du kallar för ramen. Sen lägger du resten av trallen utifrån och in.
Sista brädan mot väggen klyver du.
En morakniv mellan bräderna då du lägger så får du passligt avstånd. Vissa här på forumet brukar rekommendera att man lägger trallen utan mellanrum. Det är ingen bra idé, samma personer brukar också skriva trådar om dåliga skruvar som går av utan att begripa att det är handhavandefel. Har du nyimpregnerad trall så är den så dyngsur så att man kan lägga ihop den, oftast kan inte glada hemmafixare utan större erfarenhet avgöra hur nyimpregnerad trallen är.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden