Hej!
Rev en lättbetongsvägg för att öppna upp hallen. Efter en stund gick tigersågen sönder så jag tog det sista med hammare och kofot.
Vid hörnet som ska vara kvar gick alldeles för mycket lättbetong bort så behöver laga väggen. Nu behöver jag hjälp för att veta vad jag laga väggen med, har läst endel senaste dagarna angående detta och tror att gipsputs kan vara passande.
Som djupast är det ca 90mm som behöver fyllas.
Fick lite panik när jag insåg hur mycket som lossnat, hur mycket har jag ställt till det egentligen?
Gipsputs verkar gå att använda till väggen och taket, men vad ska jag använda till golvet? På golvet ska vi lägga klinkers.
Finns det bättre alternativ?
Tack på förhand.
Rev en lättbetongsvägg för att öppna upp hallen. Efter en stund gick tigersågen sönder så jag tog det sista med hammare och kofot.
Vid hörnet som ska vara kvar gick alldeles för mycket lättbetong bort så behöver laga väggen. Nu behöver jag hjälp för att veta vad jag laga väggen med, har läst endel senaste dagarna angående detta och tror att gipsputs kan vara passande.
Som djupast är det ca 90mm som behöver fyllas.
Fick lite panik när jag insåg hur mycket som lossnat, hur mycket har jag ställt till det egentligen?
Gipsputs verkar gå att använda till väggen och taket, men vad ska jag använda till golvet? På golvet ska vi lägga klinkers.
Finns det bättre alternativ?
Tack på förhand.
Bifogar lite fler bilder där det syns bättre, men jag tror det är lättbetong och inte gips.
Har kastat nästan allt material jag tagit bort, och det känns lite väl krångligt att sätta tillbaka småbitar?
Men om du tror att det är gips borde det väl vara okej att använda gipsputs och lägga i två lager?
Har kastat nästan allt material jag tagit bort, och det känns lite väl krångligt att sätta tillbaka småbitar?
Men om du tror att det är gips borde det väl vara okej att använda gipsputs och lägga i två lager?
Köp en hörnprofil som denna,
https://www.bauhaus.se/hornprofil-for-armering-12x34x2500mm
Sedan ett gipsbruk typ,
https://www.bauhaus.se/smp-gipsputs-25-kg
Fyll upp hörnet med bruk och sätt listen i bruket så den är i lod och sticker ut 2-3mm utanför befintliga väggars förlängning.
Se,
När det stelnat lite och listen sitter stadigt så fyll upp resten och jämna av, sedan kan man finspackla det med vanligt väggspackel.
Taket, golvet och andra väggen går bra att fylla med gipsputs också.
Är du ovan så blanda lite åt gången istället för att riskera att du står med en 25 kg's gipsklump i en hink rätt vad det är.
https://www.bauhaus.se/hornprofil-for-armering-12x34x2500mm
Sedan ett gipsbruk typ,
https://www.bauhaus.se/smp-gipsputs-25-kg
Fyll upp hörnet med bruk och sätt listen i bruket så den är i lod och sticker ut 2-3mm utanför befintliga väggars förlängning.
Se,
Är du ovan så blanda lite åt gången istället för att riskera att du står med en 25 kg's gipsklump i en hink rätt vad det är.
Precis ett sånt svar jag behövde! Tusen tack Per!P Per_Eriksson skrev:Köp en hörnprofil som denna,
[länk]
Sedan ett gipsbruk typ,
[länk]
Se, [media]När det stelnat lite och listen sitter stadigt så fyll upp resten och jämna av, sedan kan man finspackla det med vanligt väggspackel.
Vad gäller hörnet så är ett tips att kapa till en plywood eller bredare planka och loda in den i hörnet, fästa mot en vägg, fyll upp hålrummet så gott det går och dra av mot brädan du satt upp. Snudd på omöjligt att få ett bra rakt hörn annars - När gipsbruket brunnit klart - Ta bort plankan/skivan och fyll i eventuella hålrum och ojämnheter på andra sidan.
Glöm inte att använda primer innan applicering av gipsbruk för bättre vidhäftning.
Vad gäller golvet så går det att använda gipsbruk även där om det inte är platta på mark med tillskjutande fukt - Det svåra är att få det i nivå med trägolvet på plats. En annan produkt skulle vara flytspackel till kanalen i golvet.
Glöm inte att använda primer innan applicering av gipsbruk för bättre vidhäftning.
Vad gäller golvet så går det att använda gipsbruk även där om det inte är platta på mark med tillskjutande fukt - Det svåra är att få det i nivå med trägolvet på plats. En annan produkt skulle vara flytspackel till kanalen i golvet.
Tack för tipsen. Hade tänkt loda in hörnprofilen och gå efter den, sen slipa och spackla det snyggt. Men använder jag brädan så kanske jag spar mig mycket damm och slit.
Primer har jag tänkt använda, men bra att du nämnde det.
Angående grunden vet jag inte hur det ser ut, så det får bli flytspackel för att vara på den säkra sidan.
Trägolvet ska bort så det ska bara bli jämnt med betongen under, för att sedan sätta klinkers.
Primer har jag tänkt använda, men bra att du nämnde det.
Angående grunden vet jag inte hur det ser ut, så det får bli flytspackel för att vara på den säkra sidan.
Trägolvet ska bort så det ska bara bli jämnt med betongen under, för att sedan sätta klinkers.
Klicka här för att svara