Byggmaterial & Byggteknik
Janus82: Mjo. För en gångs skull kan jag väl ta på mig att det är min skicklighet som brister. Men berätta inte för min fru att jag erkänner sånt. :) Kan väl nämna att jag åkte till bygghandeln och bytte till kalkbruk så det är bara mitt fel om det ramlar ner. Om någon dag när det har torkat tänkte jag sätta upp renoveringstapet så att jag kan finspackla de sista ojämnheterna.
Derbyboy: Bärlinorna i altanen ska var dubbla 45x195. Plintavstånd ca 2,5 meter Virkeslängd 5,4m För att få momentfria skarvar ska skarven göras 1/3 till 1/4 in i nästa fack, dvs ca 62-83 cm. Jag skulle alltså behöva gå ner till plintavstånd 2,2 meter för att kunna göra en momentfri skarv med virke på 5,4m. Är detta korrekt?
RutgerFuchs: [citat] Stort tack för hjälpen! Då kanske kofoten och släggan åker fram redan i veckan.
altren: Än så länge ser allt bra ut. Plankan har hasat ner någon cm vilket nog är på grund av att repet tänjts ut något, men det sitter fortfarande som berget. Verkar ha klarat vintern bra. Hållfasthetsmässigt har vi haft två lite större barn på ca 30 kg vardera gunga så högt de kan på varsin gunga, och även om så klart plankan sviktar lite har jag aldrig känt mig nervös över att
verktygsgurun: [citat] Fönstret är rätt men dörren är fel. För att kunna göra ett korrekt uppvik på ett bleck måste det ha en bakkant. Bakkanten gör även att blecket blir stabilare.
Turbo_Tail: Om man höjer luckan lite enligt punkt 2 så blir det faktiskt minimal kant om man fyller hela första varvet med tegelsten och sen sätter på de eldfasta. Jag tror jag kör på det här. Det får ju gärna vara en liten kant, den stör ju inte: [bild]
Corsair: Hej Ska förlänga en vägg i en dörröppning. Men hur hade ni gjort? Vilken vägg ska jag utgå ifrån för att det ska bli rakt? Då den kommer vara vägg där köksinredning ska stå så är det ganska viktigt att den är vinkelrätt mot den andra väggen. Hur är det enklast att gå tillväga? Väggen ska förlängas med drygt 40cm. Bifogar bild. Ni ser mina försök att rita ut men mitt
mili1983: Bör jag kunna putsa med Knauf Rotband på silikatfärg enligt följande: befintlig silikatfärg->primer->Knauf Rotband->primer->silikat färg eller kan jag skippa att använda primer på Knauf Rotband innan silikatfärg?
Rabbithole: 3mm härdning på 24h och skinnbildning på 40 min så väntar du 3h eller över natten ska det väl funka.
Anonymiserad 202214: Hej har en fråga, har köpt utegips då jag bytar panel, fönster osv... tänkte inte på det när jag handlade gipsen men hur fungerar det med öppna kanterna på gipsen? Finns det inte risk det suger åt sig fukt? Alla andra som monterar utegips som vindskydd, hur gör ni? hitta en länk som gav mig lite orolig känsla (läs bild) Någon gipstillverkare erbjuder någon kantskyddsprofil men
justusandersson: Tyvärr är "rostfritt" inget entydigt begrepp. För skruvar förekommer klasserna A2 och A4.Det är bara A4, = syrafast, som är rostfri i alla miljöer. Jag tror man måste utsätta skruven för en tuff behandling för att ta reda på dess status. Lägg den i en burk med saltvatten.
Stolsben: Sifvers skruv har typ allt... Kolla på denna, det kan vara i närheten. Det är ett riktning att gå i. https://www.sifvert-skruv.se/produktkatalog/skruv/plastskruv/18043
KnockOnWood: Det liknar något som kallas assistentlyft, https://www.beslagsbutiken.se/mixer-appliance-lift.html Googla på assistentlyft, så ser du fler varianter och leverantörer. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=assistentlyft
bygganders: Har ett rum 5 x 3,5 m med spånskiva o skall lägga golvgips på detta: Detta för att få en jämnare yta. Inte våtrum utan hall o garderob. Ingen golvvärme. Måste man limma eller räcker det att skruva ? Har redan gipset så vill inte flytspackla.
Struler: Jag ska bygga ett spjälstaket med stolpar runt huset. Staketet kommer att stå på berg och en stödmur av granit, se bifogad bild. Hur fäster jag stolpar i berget och stödmuren på bästa sätt? Har läst att stolpskor är en dålig lösning då dom inte är konstruerade för att klara laster i sidled samt börjar glappa över tid. [bild]
Zoki_: [citat] Hej Isolde Jag vet att det är gammal tråd men du verkar vara kunnig därför vill jag ställa någon fråga till dig: jag har 70 tals villa som jag vill putsa på. Jag murade upp till hälften med leca block pga jag vill i framtiden bygga en öppen altan med tak och där vill jag fästa breddan till taket. Jag vågar inte mura upp till nock med leca pga vikt och är rädd. Min fråga
jonaserik: [citat] Stämmer bra då leca är ett poröst material , sen det med ett U har du fattat, särr en tving över och nyp till s flyttar fexturen sig inte, borra gärna lite kort och prova med balkskona att dom är i liv med varandras höjdled, ca 1 cm fritt mellan sko och överkant.muren. Är det lite diff så kan du borra några mm djupare på den som är hög, det är mycket enklare att få ihop
Olf Oggler: Varför inte flytta upp bjälklaget så takhöjden blir lagom hög. Sedan får du ett rum med lägre takhöjd ovanpå. Inte vet jag vad det kan användas till? Förråd? Sovloft?
Struler: Är i samma situationen som du var, hur blev din lösning?
SideshowBobBuilder: Blir mycket bös i poolen! Dags att skaffa poolskötare!
useless: I väggen har du en så kallad temperaturgradient där temperaturen går från innertemp till yttertemp ju längre ut i väggen man kommer. Någonstans på vägen är temperaturen sådan att den relativa luftfuktigheten blir 100% med den fukthalt som finns i inneluften. Det har inget med några 200 mm att göra. Sen kan man generalisera och säga att med tunn isolering är det (vanligtvis) inget
claym: Har du en fuktmätare så kan du sticka in den och mäta . Då får du iaf en indikation om det är blött el ej
Bernieberg: Det finns såklart en gräns för hur mycket man kan karva innan det börjar spela roll men det du beskriver skulle jag vara fortsatt lugn med. Skulle nästan tro att det nya gipset hjälper mer än vad karvandet förstör. Blir lite nyfiken hur de har gått till väga på reglarna, ser ju ut som att de bara vispat med tigersågen eller nåt.
justusandersson: Om vi begränsar oss till styvheten, som bestämmer storleken på nedböjningen vilket är mest intressant i samband med ett altantak, så behöver du gå upp till 190x180 för att få en balk som är likvärdig med 90x225.
bearTGO: [citat] Mmm, hittar många som fixar mina trädgårdsstenar och mitt badrumskakel men det duger ju inte.
Zorro03: [bild] [bild] Hej, Tänkte ta bort en uppmurad fyrkant i källaren bredvid skorstenen (se bild). När jag började bila så upptäckte jag en gammal kanal som antagligen har använts till oljebrännaren en gång i tiden. Om jag tar bort hela fyrkanten (som alltså är utanför murstocken) så kommer det bli ett hål in i murstocken enligt skiss på fotot. Hålet blir väl ca 10-20cm djupt och ca