Jag har tappat bort en skruv till kylskåpsdörren. Electrolux tar 70 kr inkl frakt för en ny. Går det att se på bifogad bild vilken typ av skruv det är jag behöver (dimensioner) så att jag kan köpa den nån annanstans? Jag är inte så bevandrad i skruvarnas värld tyvärr.

Den enda info som ges av Electrolux är "Krompläterad skruv till kylskåp"
https://shop.electrolux.se/kylskap-.../kromplaterad-skruv-till-kylskap/p/2054418021

• Krompläterad skruv med platt huvud och gängor, eventuellt till kylskåpsdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krompläterad skruv med försänkt huvud för kylskåpsdörr, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns där inte en skruv av samma dimension på skåpet som du kan skruva ut och ta med som jämförelseobjekt till någon affär?

Skruven ser inte speciell ut på något sätt.

Tyvärr finns det bara en sådan skruv på hela kylskåpet. Jag har tittat. Och frysskåpet har en annan stängingsanordning, så där finns inte någon sådan skruv. Håller med om att skruven ser väldigt alldaglig ut. Det ser ut som om spåren är ganska långt ifrån varandra och jag räknar till att det är 6 "varv" med spår. Jag tror att hålet där skruven skall in är 4,0 mm eller mindre.

K kia2 skrev:
Tyvärr finns det bara en sådan skruv på hela kylskåpet. Jag har tittat. Och frysskåpet har en annan stängingsanordning, så där finns inte någon sådan skruv. Håller med om att skruven ser väldigt alldaglig ut. Det ser ut som om spåren är ganska långt ifrån varandra och jag räknar till att det är 6 "varv" med spår. Jag tror att hålet där skruven skall in är 4,0 mm eller mindre.
Mät skruvdimensionen (längdxbredd) och besök något byggvaruhus eller en bilverkstad modell mindre så hittar du säkert någon passande skruv.

Det är antagligen en skruv som drar bra i plast. Går säkert att ta en vanlig plåtskruv i lämplig dimension istället.

E etompau skrev:
Mät skruvdimensionen (längdxbredd) och besök något byggvaruhus eller en bilverkstad modell mindre så hittar du säkert någon passande skruv.
Men jag har alltså inte någon skruv att mäta. Min tanke var att det kanske gick att se på bilden - men förstår nu att det är svårt.

K kia2 skrev:
Men jag har alltså inte någon skruv att mäta. Min tanke var att det kanske gick att se på bilden - men förstår nu att det är svårt.
Går det inte ens att uppskatta storlek på skruven från hålet och platsen där den satt?
Titta runt på skåpet, där kan finnas samma typ av skruv på baksidan av skåpet.

Annars gissar jag att den är 10-20 mm lång och 4-5 mm bred.

Även om man kan tycka att det är dyrt med 70kr för en skruv så får du dock beakta att du får den i brevlådan och den passar utan problem. Ska du jaga nåt liknande så ska du lägga tid på det också, kanske köpa några olika och kanske betala 20-40kr. Innan det är klart så kanske du är uppe i 70kr iallafall om du inte har gångavstånd till nåt.

• Gilla
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
Gå på återvinningen och kolla, dom har ett jättelager gamla skåp. där kan du hitta rätt..

• Gilla
kia2 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.